mcguyver Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Mijn tomaten planten zijn alle vier tegelijkertijd bloemen gaan ontwikkelen in de top en hebben niet echt een duidelijke hoofdstam meer. Moet ik nu een van de twee dieven in de top door laten groeien of beiden omdat dit zo hoort? Overigens heb ik op dit moment het idee dat ze niet meer hoger worden sinds de knopontwikkeling. Herkomst van de zaden is vaag, gekocht bij de Action met het opschrift Big Beef. Quote
RobN Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Ik heb hetzelfde, zelfde zaadjes en verschijnselen. Ben ook een tomatenbeginner en tot nu toe doen ze het buiten best goed. Quote Onkruidmanager 1.0
Ann123 Geplaatst: 22 juni 2017 Geplaatst: 22 juni 2017 Klinkt als een struiktomaat maar big beef is een hybride stamtomaat. Tja, ik zou er erg van schrikken moest action echt hybride zaad verkopen. Je kan proberen of hij wil verder groeien op een dief. Sommige struiktomaten geven al hun vruchten tegelijkertijd en dan is het afgelopen. Uittesten en dan zal je wel zien. Quote
mcguyver Geplaatst: 23 juni 2017 Auteur Geplaatst: 23 juni 2017 Dankjewel voor de info, ik zal kijken wat er doorschiet uit de top. Daarnaast zal ik kijken of ik wat dieven kan gaan laten wortelen door ze in een potje regenwater te zetten zodat ik straks weer redelijk grote planten snel heb en een soort doorschuif systeem creer. Hier heb ik dan een kas van 1.80 meter hoog en bamboe stokken om ze te stutten voor gekocht Quote
Ann123 Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Dieven kan je ook gewoon in grond laten wortelen. Quote
speets Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Het kan makkelijk een heel ander ras zijn. Een jaar of wat geleden verkocht de Action zaden voor Venus Vliegenval.Daar bleek (als ik me goed herinner) Yacon uit te komen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 23 juni 2017 Geplaatst: 23 juni 2017 Goeie deal! Liever yacon dan vliegenplant. (dat was effe off topic) Quote
mcguyver Geplaatst: 24 juni 2017 Auteur Geplaatst: 24 juni 2017 Ik had het zakje van de zaden van de Action nog. Opschrift:"Fleishtomate Marmande" .Dus nu ga ik maar eens even op Marmande Googelen Quote
Ann123 Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Die had ik vorig jaar ook. Dat waren dus echt geen marmandes. In de action of op aliexpress koop ik geen zaad meer. Een half jaar lang zorgen voor een plant die niks opbrengt, nee, dan liever een euro meer betalen aan kwaliteit. Quote
mcguyver Geplaatst: 24 juni 2017 Auteur Geplaatst: 24 juni 2017 Had je geen opbrengst bij die zogenaamde Marmandes ondanks de bloemen in te top? Quote
Ann123 Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Op het zakje stond 'marmande' maar ze waren 'zwart' (donker dus) en klein en brachten bijna niks op. Ik had andere 'zwarte' tomaten staan in x de tuin die dikke tomaten gaven, emmers vol. Daartegen waren die action tomaten dus gewoon plaatsverspilling. Ze hadden ook een rare groeiwijze. Als een stamtomaat, maar achter een bloementros kwam een blad en daar groeide dan een dief op verder. Wanneer ik die dief weghaalde groeiden de tomaten niet verder. Alsof ze de sappenstroom nodig hadden. Ze rijpten ook slecht af. Ik denk dat de action gewoon zaadjes uit een lading rotte winkeltomaten heeft gehaald. Hun groeiwijze was helemaal anders dan de jouwe. Dat is dus al positief Je hebt sowieso niet meer de batch met mijn action tomaten. Misschien valt het best mee met de jouwe. Ze lijken toch veel bloemen te maken en dus binnenkort veel tomaten. Quote
mcguyver Geplaatst: 24 juni 2017 Auteur Geplaatst: 24 juni 2017 Tja en anders moet ik het YouTube channel "Big Beef Chief" gewoon veranderen in "Marmande moran" Quote
mcguyver Geplaatst: 9 juli 2017 Auteur Geplaatst: 9 juli 2017 Met deze warme dagen staat uiteraard het raam van de kas open, en de deur ook. Nu had ik al verkleuring gezien bij een paar tomaten en ja hoor ........ neusrot Snel even de oorzaken geGoogeld en zeer waarschijnlijk is een overdosis zon de boosdoener. Het zijn ook enkel tomaten die niet door de polycarbonaat ruit worden beschermd die er last van hebben. Dus die via de open deur direct bestraald zijn. Deur dicht is geen optie omdat het bij mij op het dak zo heet kan worden dat de electronische thermometer niets meer aangeeft omdat de vloeistof in het display van slag raakt door de hitte. En die gaat tot 50 graden celcius Ik heb de tomaten verwijderd zoals Diana op haar mooiemoestuin forum voorstelt en las later elders dat ik dat beter niet had kunnen doen omdat de plant kennelijk bepaalde tomaten aanspreekt om het vocht uit te halen en nu waarschijnlijk nieuwe tomaten aan gaat spreken voor extra vocht.De watertoevoeging heb ik ook opgevoerd.Nu had ik bij de vorige hittegolf al schaduwdoek besteld en deze provisorisch aan de buitenkant van de kas bevestigd. Binnen heb ik geen ruimte om te lopen en het op te hangen en zo houdt ik de warmte beter buiten. Als de hittegolf voorbij is laat ik er bij het lokale naaiatelier inkorten en er een spanband op stikken zodat ik het makkelijker kan bevestigen. Hier de foto's van de neusrot en de provisorische oplossing; Helaas is de monstertomaat met het gat ook slachtoffer Dwarsdoorsnede van een kleine tomaat met neusrot De noodoplossing met het schaduwdoek Quote
Ann123 Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Niet leuk Kan je de potten niet voorlopig op het dakuitde serre zetten. Voor de regen begint ze weer binnen zetten. Quote
speets Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 O érg Maar ik zou dat schaduwdoek in elk geval ook op de kas bevestigen. Ik weet niet hoe laat die foto genomen is, maar zo te zien schijnt de zon een groot deel van de dag niet via de voorkant naar binnen.En dus wel via het dak. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mcguyver Geplaatst: 9 juli 2017 Auteur Geplaatst: 9 juli 2017 De potten op het dak zetten is geen optie omdat ze met de irrigatie en de bamboestokken helemaal in zijn gebouwd. Over een paar dagen zal blijken of het schaduwdoek nut heeft gehad. De foto is in de ochtend genomen toen de zon uit zuudoost kwam. Gelukkig zijn de planten vrij laag en krijgen ze enkel via de voorkant direct licht en niet via het dak. Dat heb ik gecheckt. Maar bedankt voor het meedenken Quote
pippi Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Zou het probleem niet door die zwarte ondergrond komen? Ik zou eens kijken wat er met de temperatuur in je kas gebeurt als je er wat witte lakens op de grond eromheen legt. (En zonde van je monstertomaat!) Quote
mcguyver Geplaatst: 10 juli 2017 Auteur Geplaatst: 10 juli 2017 Zou het probleem niet door die zwarte ondergrond komen? Ik zou eens kijken wat er met de temperatuur in je kas gebeurt als je er wat witte lakens op de grond eromheen legt. (En zonde van je monstertomaat!)Daar heb ik zelf ook aan zitten denken. Om er voortaan een wit zeil in te leggen en ook geen zwarte potten meer te gebruiken. Quote
pippi Geplaatst: 10 juli 2017 Geplaatst: 10 juli 2017 Ik bedoel eigenlijk niet eens in je kas, maar op het dak ernaast. Hoe hoog wordt de temperatuur daar buiten je kas? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.