Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb de laatste aardappels uit de grond gehaald. En wil Frans van dit forum nog maar weer eens bedanken voor zijn tip om ze zo lang mogelijk in de grond te houden. Tot je ze nodig hebt. En wat af te dekken als het eens echt hard gaat vriezen Nu liepen ze allemaal al flink uit, kwamen al boven met hun bladeren. Maar de aardappels zelf waren nog mooi stevig en we eten er nog lekker van. Ik heb ook wat tot puree gekookt en ingevroren voor de komende borden raapstelenstamppot.

IMG763036491557337959.JPG

Geplaatst:

Hoe smaakt de ingevroren puree? Ik was in de veronderstelling dat je aardappel niet moet invriezen. Geen smaakverlies of structuurverandering?

Geplaatst:

Ik moet deze nog weer ontdooien en proeven hoor. Maar heb het 2 jaar terug ook al eens gedaan met eigen oogst Texla's. (deze keer de Agria's gepureerd).

Ik noem het puree, maar het zijn gewoon gekookte en fijngedrukte aardappels. Geen zout, room, boter o.i.d. er door. En na het ontdooien (langzaam, in de koelkast) maak ik er dus stamppot van, we eten het niet als pure puree. En dan merk ik niet veel verschil eigenlijk. Je stampt er spekjes of kaas, en een boel raapstelen of ander groenvoer doorheen en met wat spekvet of melk/room/boter maak je het wat smeuïger. En klaar is Jorieke

Rauwe aardappel invriezen is minder fijn ja. Doe ik ook wel eens hoor, wat blokjes. Uit zuinigheid, als ik het ding nou eenmaal al heb geschild en het net teveel was voor een pan hutspot Dan gooi ik het in een zakje in de vriezer tot de volgende pan hutspot. En bij die volgende pan is het onderdeel van een groter geheel dus valt die halve bevroren aardappel niet op.

Geplaatst:

Dank,

Links twee verse knoflook uit de kas. De bollen knoflook van vorig jaar zijn nu slecht of op, daarom zet ik het eind van de winter wat knoflook in de kas om vers te oogsten.

Rechts prei van vorig jaar. Door de droogte groeide die amper en heb ik die niet op de tuin geplant. Afgelopen herfst kwam ik ze weer tegen als kleine plantjes en heb ik ze in de kas gezet. Dit is de een na laatste lichting die ik oogst, dat zijn de kleinsten.

Straks gaat alles in de wok met wat verse kruiden en garnalen.

Geplaatst:

Aardbeien! en dat in deze tijd van het jaar.

Hier beginnen de eerste vruchten zich net te zetten.

De asperges hebben er weer zin in met de hogere temperaturen.

IMG2019051713292933761558099454.jpg

Ik vroeg me altijd al af of ik de enige was met verschillende asperges. Heel dikke maar ook heel dunne want dunne asperges zag ik nooit in de winkel.

Totdat ik deze week bij de Turk kwam en kleine bakjes mini asperges zag:

Linked Image

Geplaatst:

Vandaag weer eens opgeruimd in de platte bak.

Naast flink wat onkruid voor op de composthoop kreeg ik ook een zak vol met jong groen.

Een klein beetje winterpostelein, N-Z spinazie en wat andere jonge planten.

IMG2019052013214392051558355460.jpg

IMG2019052013143726521558355458.jpg

Dt werd aangevuld met verse knoflook, koriander en wat kropjes sla.

IMG2019052013563729291558355462.jpg

Geplaatst:

IMG2019052116105950671558448951.jpg

Vandaag alleen knoflook en asperges.

Ik had gisterenavond al witte droogbonen in de week gezet en er was nog flink wat verse snijbiet over, genoeg voor een maaltje.

Het is geen weer voor mei sla met peultjes en asperges maar meer voor bonen en worstjes.

Geplaatst:

Dank, de Gruninger snijmoes smaakt naar kool.

Hoe eerder je oogst he zachter het is. Dit is het laatste. Het lijkt weinig op de foto maar is bijna een kilo.

De steeltjes worden al wat harder en moeten er af.

Hierna ga ik met de oogst van de koolsoorten door met de spitskool.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...