Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eieren inmaken


jasmin

Aanbevolen berichten

Dit topic maar even omhoog schoppen 😀

 

Ik vind ze heerlijk. Ik heb zelf geen kippen, maar voor de pickled eggs zou ik ze bijna gaan houden. Maar goed, ik koop dus wel eens een extra doosje eieren om ze in te leggen in azijn met kruiden e.d. 

Ik volg ongeveer het recept van  @jasmin aan het begin van dit topic. Kruiden en dergelijke kun je variëren naar eigen smaak en er zijn een hoop recepten te vinden met bietenrood of kurkuma voor extra kleur. De potten gaan hier na het inmaken (zonder wecken, maar wel vacuum geplopt, want heet in de potten gestopt) in de koelkast en ik probeer me toch echt wel twee weken in te houden voor ik er eentje open maak. Die dan binnen een paar dagen leeg is 😁

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieuw! Lijkt me echt helemaal niks, maar misschien ben ik wel een piepert!  Ik zou ook nooit een broodje ei in een snackbar eten, die komen ook uit zo’n emmer vocht, en hebben vaak zo’n blauwig randje langs het eigeel. Brr…als ik het schrijf word ik al misselijk! 
Het is natuurlijk wél een mooie manier om je teveel aan eitjes weg te  werken! 😊👍🏻🥚

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Begin dit jaar heb ik eidooiers ingelegd in zout. Ze drogen daardoor in en je kunt ze daarna bijvoorbeeld raspen over pasta. Dat is me toch lekker! Echt een smaakbommetje! Weer eens wat anders dan Parmezaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha @Mellie het originele recept is als volgt. Ik heb overigens de hoeveelheden zout en suiker die hieronder staan gehalveerd op 4 eidooiers omdat ik geen ovenschaal maar een plastic bakje van de Chinees heb gebruikt. De dooiers liggen dan wat dichter op elkaar, maar dat ging prima.

 

350 gram keukenzout

250 gram kristalsuiker

4 eierdooiers

 

Meng de suiker en het zout goed door elkaar. Doe de helft van het mengsel in een platte schaal en maak hierin 4 kuiltjes. Doe in ieder kuiltje een eidooier en dek vervolgens af met de andere helft van het zoutmengsel. Span er plastic folie overheen en laat 1 hoekje open zodat er lucht bij kan. Zet voor 4 tot 8 dagen in de ijskast. De eidooiers moeten stevig aanvoelen na die tijd, ik heb 8 dagen aangehouden. Vervolgens haal je de dooiers uit het mengsel en veeg je ze voorzichtig schoon met keukenpapier of een kwastje. Het is dan nog een beetje plakkerig, maar de dooiers voelen al wel stevig.

Daarna moeten ze verder drogen. Dat kan op 2 manieren. Of je legt ze op een rooster in de oven van 65 graden voor 1,5 tot 2 uur. Of je legt ze open en bloot op een rekje in de ijskast voor een uur of 12. Ze zien er dan uit als gedroogde abrikozen. Je kunt de eidooiers daarna ongeveer 1 maand in een luchtdicht bakje in de ijskast bewaren. De gedroogde eidooiers kun je goed raspen en gebruiken zoals je bijvoorbeeld parmezaan gebruikt, echt heel smaakvol! Zeker als je kipjes hebt zoals jij en vast wel eens heel veel eieren hebt ideaal om ze wat langer te bewaren.

 

Hierbij wat foto’s zodat je een idee hebt hoe het eindresultaat er uitziet.

 

 

 

IMG_0900.webp

IMG_0901.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...