Geplaatst: 4 juli 20178 j Ik heb me suf gezocht maar met 1854 resultaten is het me echt te veel, sorry maar dat kan ik niet meer verwerken. Mijn vraag! Kennen druiven ook beurtjaren of niet? Het is opmerkelijk welk verschil van opbrengst er is tegen vorig jaar. Nu zijn er veel minder trossen en ze zijn ook nog eens veel kleiner. Oké, ik moet toch uitdunnen maar dan nog. Er hangen nu maar half zoveel druiven als vorig jaar. Of zou dit ook door de droogte komen? Maar druiven groeien toch in droge streken? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 4 juli 20178 j Is de bloesem niet (gedeeltelijk) bevroren Willy ? Dat is dit jaar op meer plaatsen gebeurd. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 4 juli 20178 j Auteur Dan zou ik die toch moeten zien denk ik? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 4 juli 20178 j Bij mij dit jaar nauwelijks oogst. Zeg ongeveer 6 trossen in de maak op totaal 23 stokken, waarvan een 3 tal net een week uit de bloei ( 2e bloei na de vorst )Zo ver ik weet kennen druiven geen beurtjaren van zich. Natuurlijk allemaal afhankelijk van je snoei ed. ( en dus ook de vorst ) wat je kunt verwachten.
Geplaatst: 4 juli 20178 j Ik heb drie verschillende druiven staan.Bij alle drie had ik vooraf het idee, weer een jaartje ouder dus meer trossen.Bij twee stuks valt het tegen, minder trosjes als verleden jaar. De Eddy's Blue Wonder, die bij mij onder een conifeer staat laat echter zeer veel trosjes zien, veel meer als verleden jaar.Moet daarbij wel zeggen, dat het vrij luchtige trosjes zijn, met zo +/- 15 druifjes per tros.De standplaats is vrij droog en het is tevens de meest luwe en zonnige standplaats.In tijden van vorst dus ook de meest ideale standplaats. Eddy opende ook eerder zijn knoppen in vergelijking met de andere twee, die daarin vrij traag waren. Zou het kunnen dat de sapstroom door de vorst later op gang is gekomen en dat daardoor de vruchtbezetting minder is, bij die andere twee van mij en ook bij jullie?
Geplaatst: 4 juli 20178 j Druiven kennen geen beurtjaren. Wat de vorst betreft hangt het af in welk stadium de uitlopers waren. Äls er al vruchtbeginsel is en als deze bevriezen dan heb je pech. Is er nog geen vruchtbeginsel en de uitlopers bevriezen dan krijg je meestal nieuwe uitlopers met druiven. Bij mijn zwager (1 ha 4 rassen druiven) was 70-80% van de uitlopers bevroren en nu hangt alles goed vol.Maar wat ook een grote rol speelt....als op het moment van de bloei (ras-afhankelijk meestal ergens in juni) het net een paar dagen koud en nat is krijg je zgn misbloei en daardoor weinig en onregelmatige trossen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.