Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik vind de stevia een echt 'light' smaakje hebben. zo'n koffie/thee zoetjes smaakje....en ook nog eens een licht bittere nasmaak.

hmm, nee, niet echt een smaak waarvan ik sta te juigen.

heeft niemand anders dat?

Geplaatst:

Ja ik heb hetzelfde. Smaakt nogal naar zoethout, daar gruwel ik van

En ook een raar na smaakje, maar het is wel leuk om aan nietsvermoedenden mensen een blaadje te geven.

(net als abc-kruid bloemetjes )

Geplaatst:
... Dik wordt het niet, dus stroop is misschien niet het juiste woord. Maar zoet is het al wel!

Doorgaans zitten producten als siroop, of nog verder ingedikt tot stroop, vol met suiker. Dit is de dikmaker van je vloeistof. En als je niet oppast ook van jezelf De Stevia is zoet door een 0-calorie moleculen. Ze smaakt dus zoet zonder de energetische waarde van suikers te hebben.

Zou dat bittere smaakje misschien ontstaan door een chemische reactie door verhitting tijdens het wecken?

Voordeel van de plant is dat je kan zoeten zonder de negatieve effecten van (teveel aan) suiker op je lichaam. Nadeel van Stevia is dat deze in ruwe vorm een bitter kan geven. Daarom wordt in de industrie het zoetmolecuul uit de stevia gehaald en verwerkt in bijvoorbeeld zoetjes, zoetpoeder, kauwgum of zelfs tandpasta (Stevia heeft anti-bacteriële werking). In Japan wordt al jaren de Fanta gezoet met Stevia. Ze staan daar al heel wat verder. Op bijvoorbeeld de verpakking van de zoetjes lees je ook het aandeel stevioside in procenten. Een aandeel van boven de 97% geeft geen bitterheid meer. Alhoewel in koffie die nog wel merkbaar kan zijn. Probeer dan 98 of zelf 99%.

Worden ze in NL dan wel verkocht?

Al vrij lang, in België ook. Vaak onder naam honingkruid. Je kan ook zaden bestellen, ik denk bij denieuwetuin.be. Of nog makkelijker, als je de plant eenmaal hebt, de zaden zelfs winnen. Mijn plant stond vol met bloemen (lees: bloemetjes) vorig jaar, die voor veel zaadjes zorgde. Het is wel een lastige kiemer. Maar hier kan je met google wel meer info over vinden, zeker in het Engels. Ik had een opkomstpercentage bij het kiemen van ongeveer 10-15%. Waarschijnlijk stonden ze wat te nat en niet warm genoeg. Ze stonden bij de Goji in en die kiemde heel snel en vroegen om meer water, weer een les wijzer.

Een Belgische chocolatier (zal al langer aan 't kokkerellen geweest zijn waarschijnlijk) gaat nu chocolade maken, gezoet met Stevia.
Er zijn verschillende chocolatiers bezig met Stevia. Ook in de industrie. In Zwitserland en Frankrijk kan je al chocolade gezoet met Stevia vinden, zeker in het bio-circuit. Wij krijgen ook al vrij vaak het verzoek om de stevia in onze chocolade te verwerken. We komen in december nu juist met Physalis- en Chia-chocoladereep. In Ecuador waar wij de chocoladerepen laten maken wordt ook al wat geëxperimenteerd. Echt makkelijk is het niet, om verschillende redenen. Stel je voor de gezondheidsvoordelen van (RAW) cacao, zonder de nadelen van een teveel aan suiker . Straks moeten nog we chocolade eten voor de gezondheid

Voor mensen uit Belgie. Vorige week of twee weken geleden stond er een uitgebreid artikel over Stevia in de HUMO. Een interview met Prof.Dr.Geuns, de Stevia Guru uit Leuven...

En als laatste, in de biowinkels vindt al meerdere Steviaproducten. Voor het positief advies van de EFSE, over de goedkeuring van Stevia als levensmiddel, aan de commissie werd deze hier aangeboden als cosmetica tegen NL19% / BE21% BTW. Dit om toch te kunnen verkopen, de steviafans wisten namelijk wel beter. Nu zou ze de BTW dus 6% moeten zijn en de consumentenprijs wat verlaagd moeten kunnen worden omdat Stevia in een lagere BTW klasse wordt geplaatst. Of ze gooien de marges wat omhoog... en de prijzen blijven gelijk, de boefjes

Maar goed, meer technische info zoek op: Eustas; Voor producten zoek op: Steviadrogist.

Geplaatst:
Ja ik heb hetzelfde. Smaakt nogal naar zoethout, daar gruwel ik van

En ook een raar na smaakje, maar het is wel leuk om aan nietsvermoedenden mensen een blaadje te geven.

(net als abc-kruid bloemetjes )

haha, yups, dat heb ik er ook mee gedaan...en de abc ook...

mijn man vond me een tijdje niet zo leuk meer

Geplaatst:

ja dat zou t juiste zijn zei t niet dat ik nog steeds met mijn rug zit en ik niet kan spitten. Dan moet ik eerst weer iemand hier zo gek krijgen. Dus alternatief omwikkelen met fleece denk ik

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...