Jump to content

Stevia 'siroop' project.

Jorieke123

Recommended Posts

Had je de ieniemienie potjes (80 ml) ook gezien op de website? Daar ga ik zo stevia stroop in doen, en straks tomatenpuree.

Ja die zijn wel heel klein!

De 160 ml potjes vind ik al erg klein.

En stevia stroop, waar ga je dat voor gebruiken?

Voor de vele kopjes thee die ik drink in de winter

De goedkoopste ringen en klemmen koop je (voor zover ik weet) ook bij glazenpotten.nl.

Ze waren laatst bij de welkoop in de aanbieding, en dan is glazenpotten.nl nog goedkoper. En verzendkosten heb je boven de 50 euro ook niet, en daar zit je (iig met potten) nog best snel aan.

Tja, ik ook nog niet. Ik heb maar wat gedaan, het moet nog blijken hoe het smaakt en hoe je het gebruikt (hoeveelheden).

Dik wordt het niet, dus stroop is misschien niet het juiste woord. Maar zoet is het al wel!

Ik heb flink wat blad in een pannetje onder water gezet (zodat alles net onder staat).

Dat heb ik een paar keer aan de kook gebracht ('s ochtends, 's middags een keer, etc), en af en toe ook even flink gekookt.

Daarna door kaasdoek, en het vocht dan nog een keer door een koffiefilter (meteen door een filter is lastig, met al die blaadjes).

En dat heb ik nu net zo lang gekookt tot het (naar mijn idee) heel erg geconcentreerd was.

En nu zit het in potjes, af te koelen.

Tja, ik ook nog niet. Ik heb maar wat gedaan, het moet nog blijken hoe het smaakt en hoe je het gebruikt (hoeveelheden).

Dik wordt het niet, dus stroop is misschien niet het juiste woord. Maar zoet is het al wel!

Ik heb flink wat blad in een pannetje onder water gezet (zodat alles net onder staat).

Dat heb ik een paar keer aan de kook gebracht ('s ochtends, 's middags een keer, etc), en af en toe ook even flink gekookt.

Daarna door kaasdoek, en het vocht dan nog een keer door een koffiefilter (meteen door een filter is lastig, met al die blaadjes).

En dat heb ik nu net zo lang gekookt tot het (naar mijn idee) heel erg geconcentreerd was.

En nu zit het in potjes, af te koelen.

Denk je dat het lang houdbaar is?

Zoethout is de enige thee-soort die ik echt vies vind

Maar ach, als je een lepeltje in een kopje thee doet proef je toch niet zo veel zoethout?

Ik wist niet dat je het wecken ging, maar dan is het wel lang houdbaar toch?

Morgen of overmorgen komt de weckpan en dan ga ik maar wecken oefenen met de stevia siroop.

Ik wist het ook niet, maar ik had het nou eenmaal in weckpotjes gedaan (die van 80 ml). De vorige keer (met iets anders) trok het deksel daarvan goed vast ook zonder het wecken.... dus voor korte bewaring ook best goed.

Eens zien hoe het nu gaat, ik ben alles een beetje aan het uitproberen. Ik had voor de zekerheid ook wat stevia gedroogd, mocht dit met de 'siroop' totaal mislukken

Ik maak hier even een apart topic voor aan!

Voor het wecken nog. Ik denk dat het iets te sterkt is geworden ofzo. Echt een heeel vies bitter smaakje , ik kan me niet voorstellen dat dat lekker is in de thee.

En voordat ik het een dag in de koelkast had gezet zat dat smaakje er nog niet aan.

Zou dat bittere smaakje misschien ontstaan door een chemische reactie door verhitting tijdens het wecken ? Een oplossing is dan misschien om het spul niet in te wecken maar in de vorm van blokjes te bewaren in de diepvries na ze eerst m.b.v. een ijsblokjesvorm ingevroren te hebben.

Edit

Ik zie nu bij de reactie van Dennis dat de bittere smaak al voor het wecken ontstaat. Nou ja , je hebt in ieder geval nu een alternatief voor bewaring.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 4 months later...

Tot voor enkele dagen was Stevia eigenlijk verboden in Europa.

Gisteren hebben ze hier op het nieuws gezegd dat het nu toegelaten is.

Een belgische chocolatier (zal al langer aan 't kokkerellen geweest zijn waarschijnlijk) gaat nu chocolade maken, gezoet met Stevia.

Vermits ik hier ergens in de topic las dat het nogal bitter smaakt...

De chocolatier zei op tv dat de Stevia nogal naar de bittere kant is (normaal dus) maar dat dat voor chocolade niet veel maakt omdat cacao uiteindelijk ook nogal bitter smaakt...

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Lang geleden had ik al eens over Stevia gehoord maar zoals gezegd het was verboden. Stiekem keek ik toch her en der want het leek me het ideale plantje om bv bij tomatensaus te doen (soms doe ik daar suiker bij om het zurige wat weg te halen).

Uit volgend krantenartikel blijkt dat het nog steeds alleen maar toegelaten is voor producenten.

1169_448a94929572d9bc18fb57fc52089fb5.jpg

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?