RobN Geplaatst: 21 juli 2017 Geplaatst: 21 juli 2017 Mijn tuin is nogal vol gezaaid met phacelia en goudsbloemen.Kan ik deze planten laten staan en afsterven, voor de winter onderspitten of is het beter het eruit te trekken en op de composthoop leggen? Quote Onkruidmanager 1.0
pippi Geplaatst: 21 juli 2017 Geplaatst: 21 juli 2017 Ik knip ze als ze uitgebloeid zijn net boven de grond af en gooi ze in principe op de composthoop. 'In principe' omdat ik vandaag heel veel phacelia met zaad eraan heb weggehaald, en dat heb ik buiten de tuin bij de sloot gegooid (dat mag hier hoor, 'onkruid' op de grond naast de tuinen gooien). Ik vind het geen probleem als er zaden in de compost zitten straks, want phacelia en goudsbloem mogen best hier en daar weer opkomen, maar ik hoef ook weer geen compost die alleen maar uit phaceliazaad bestaat. Onderspitten zou ik zeker niet doen. maar dar zijn de meningen over verdeeld. Quote
Ann123 Geplaatst: 21 juli 2017 Geplaatst: 21 juli 2017 Wil je volgend opnieuw die bloemen? Laten afsterven en liggen dan. Dan is je bodem ook direct bedekt. Als je het lelijk vindt kan je er wel houtsnippers of droge bladeren opgooien (niet onderspitten dan). Anders zou ik ze op de compost gooien. Quote
balkontuinder Geplaatst: 22 juli 2017 Geplaatst: 22 juli 2017 Ik laat het ook gewoon liggen, spitten doe ik sowieso niet dus onderspitten is geen optie voor mij. Quote
RobN Geplaatst: 22 juli 2017 Auteur Geplaatst: 22 juli 2017 Er mag van mij best wat phacelia opkomen volgend jaar. Wat in de weg staat haal ik gewoon weg. Ik knip ze wel af of trek ze eruit en leg ze op de composthoop Quote Onkruidmanager 1.0
de deerhounder Geplaatst: 22 juli 2017 Geplaatst: 22 juli 2017 Mijn overbuur maakte met de knoppen van goudsblomme, calendula zalf. Quote
RockyRambo Geplaatst: 29 maart 2019 Geplaatst: 29 maart 2019 En weet je ook hoe hij er zalf van maakte? Ik was op zoek naar de info erover op dit forum maar kon niets vinden. Quote De kracht van een druppelaar
Bit Geplaatst: 30 maart 2019 Geplaatst: 30 maart 2019 Zalf maken van goudsbloem, daar is een topic over hoor, op dit forum. Rechtsboven de zoekfunctie de juiste zoektermen invullen, krijg je de topics. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.