Geplaatst: 31 januari31 Jan @Rookiehoe was de smaak? Ze zien er heerlijk uit in ieder geval. 31 januari31 Jan aangepast door Gitta
Geplaatst: 31 januari31 Jan We hebben er eentje op, samen met Franse kaasjes. Hij was heerlijk. Vanavond de andere, met courgette soep.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Op 30-1-2025 om 10:22, Rookie zei: maar ik heb een nieuw recept Zou je dat misschien willen delen? Ze zien er zo goed uit! Ik zou het graag een keertje willen proberen.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Natuurlijk. Het oorspronkelijke recept is voor drie stokbroden, ik heb het doormidden gedeeld. Ik zet hier het oorspronkelijke recept neer. Ik moet erbij zeggen, dat ik werk met de Amerikaanse maten. 1 eetl gist 1 eetl suiker 2 cups (2 x 250 ml) warm water 4 tot 5 cups gewone bloem ( 1 cup= ongeveer 120 gram) 2 theel zout 3 eetl olijf olie Mengen met de deeghaak in een mengkom voor ongeveer 6 minuten, begin met 4 cups bloem, de zijkanten van de kom moeten redelijk schoon zijn. Voeg eventueel de laatste cup bloem in delen toe. Daarna 30 minuten laten rijzen. Goed uitrollen, in drie stukken verdelen en strak oprollen tot een lange worst. Inkwasten met een ei/water mengsel en 20 tot 25 minuten in een 220 graden oven. Klaar!
Geplaatst: 31 januari31 Jan @Rookie Ik zal deze ook eens proberen, Ik had ook een andere, maar was voor mijn gevoel nog niet helemaal perfect.
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ik heb het al heel vaak geprobeerd, maar ik vond deze echt goed gelukt. Misschien ook omdat de oven vrij heet stond.
Geplaatst: 1 februari1 Feb Waar ik ook net achter kom: Dit deeg is ook uitstekend geschikt als pizzadeeg! Dan denk ik ook gelijk, dat het ook een mooi deeg zal zijn voor kaneelbroodjes, misschien met een lepeltje meer suiker en een neutralere olie.
Geplaatst: 3 februari3 Feb Mijn tweede keer brood bakken uit het boek 'flour, water, salt, yeast' en ik ben best tevreden😄. Ik heb ooit eens eerder desem geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik merk dat ik door de uitgebreide beschrijvingen nu al beter weet waar ik op moet letten, dus een nieuwe desempoging komt nog wel😄.
Geplaatst: 3 februari3 Feb Mooi brood @amarinde. Heel goed gelukt! Je korst ziet er naar mijn gevoel iets te bruin uit. In mijn oven wordt de korst dan gelijk zo hard. Maar mijn dochter vind dat juist weer heel lekker. Maar mocht je zelf ook vinden dat de korst wat minder bruin mag, ik bak eerste kwartier op 250 graden en erna restant van de baktijd 215/220 graden.
Geplaatst: 3 februari3 Feb En als je wel bruin wilt, maar niet hard, kan je het brood laten afkoelen in een theedoek.
Geplaatst: 5 februari5 Feb Wat grappig, ik heb geen seconde gedacht dat de korst misschien te bruin was. Wij vinden 'm erg lekker zo maar dit nodigt uit tot experimenteren😊. ik ga je tip de volgende keer uitproberen @Mellie. De recepten zijn altijd voor 2 broden dus dan kan ik ook meteen vergelijken😄 @Rookie Gaan we ook eens uitproberen. De korst was stevig, maar gelukkig niet te hard voor ons, M'n broodmes had er wel wat moeite mee, al kan dat ook aan het mes liggen haha😅. maar ik kan kan me zo voorstellen dat het voor mijn ouders misschien wel wat te hard zou zijn.
Geplaatst: 7 februari7 Feb Wij bakken altijd een zuurdesem roggevolkoren brood. We gebruiken deze verhoudingen: 100g rogge, 200 bloem, 200 volkoren, 280 water+15ml, 200 zuurdesemstarter, 15 g zout. Onze starter is gewend aan een koele ruimte (ongeveer 16 graden in de nacht en 18 overdag). Verder doen we zo min mogelijk handelingen. Meng alle ingredienten tot een ongeveer homogene massa en dan gaat de kitchenaid het 3 minuten mengen. Dan nog een eetlepel water erbij (15 ml) en nog eens 3 minuten mengen. Dan doen we een 3 tot 5 keer stretch en fold en laten het een nacht rijzen, idd op 16 graden. We bakken in een voorverwarmde dutchover. 30 minuten met deksel op 230gr en daarna 15min op 200gr zonder deksel. Dit geeft ons dit soort broden. Dit zijn drie verschillende batches:
Geplaatst: 8 februari8 Feb Wat een mooi brood! Ik vind dat maar knap, dat mensen met zuurdesem kunnen werken. Mij is het tot nu toe niet gelukt en ik heb het maar even op pauze gezet, komt misschien nog wel een keer. Ik maak heel lekkere gistbroden, daar doen we het maar even mee.
Geplaatst: 11 februari11 Feb Dit keer twee witte broodjes omdat mijn vriend dat echt een feestje vindt. De linker op 245°c 30 min met deksel en 15 min zonder deksel. De rechter 245°c 30 min met deksel en 215°C 20 min zonder deksel. De rechter hebben we vanavond bij het eten opgegeten. Lekker, maar de korst leek iets minder knapperig. Ik moet nog een beetje sleutelen😄.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Mag ik hier het recept van @Amarinde? Ze zien er echt heel mooi uit. Ik denk alleen niet dat mijn oven boven de 230 graden uit komt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.