maurits Posted August 14, 2017 Posted August 14, 2017 Hallo, Ik heb een eerste bescheiden uienoogst binnengehaald in goede staat en gedroogd in een donkere ruimte bovengronds. Ik vond het wel goed liggen daar in dat oude melkhok en kijk er niet elke week naar. Maar na ongeveer een maand blijken ze te worden aangetast. Enkelen zijn aan het rotten gegaan en andere uien lijken te worden aangevreten aan de buitenschil (hapjes eruit). Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn? mvg maurits PS. Upload van 2 foto's lukt goed maar meesturen met dit bericht niet zo lijkt het. Quote
weknow Posted August 14, 2017 Posted August 14, 2017 Schimmel wegens niet goed droog deels waarschijnlijk en misschien muisjes? Ook manier van telen heeft veel invloed...zieke verwijderen...(te) bemeste uien bewaren heel slecht. Over de droogmanier van uien: In de zon en wind, droog, hangend in tros of ongestapeld. Pas naar binnen als ze echt goed droog zijn...zo voorkom je rot.Met zo een ouderwetse geweven zak gaat ook goed...eerst daarin drogen...dan ophangen in donker....komen muisjes er ook moeilijk bij. Pootuien bewaren sowieso niet zo lang....nog tot voor de winter in het allerbeste geval.... Voor langer bewaren kies je best voor zaai-uien....die zouden tot april/mei bruikbaar moeten kunnen blijven onder goede omstandigheden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
maurits Posted August 14, 2017 Author Posted August 14, 2017 Oke bedankt. Ik heb de uien 1 middag in de zon gehad, meer om de aanklevende aarde er makkelijker af te krijgen. Tijdens het verdere drogen in de donkere schuur lagen de uien op 1.60 meter hoogte netjes naast elkaar op een stalen rooster van een gaasrolcontainer. Ik ken niet de symptomen van schimmel bij uien. Maar drogen in een relatief besloten ruimte geeft te weinig ventilatie en daarmee rot begrijp ik. Muizen houden ook van ui? Dat wist ik niet. Quote
weknow Posted August 14, 2017 Posted August 14, 2017 Ik vermoed dat je de goede nog een weekje buiten onder een afdak of zo zou kunnen na-drogen en daarmee langer gebruiken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Posted August 15, 2017 Posted August 15, 2017 Heb je het loof afgeknipt toen het nog groenig was? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
maurits Posted August 17, 2017 Author Posted August 17, 2017 Nee, ik heb het loof afgeknipt net voordat ik de uien in de krat deed en de foto maakte. Het loof was al toen al helemaal droog. Quote
Recommended Posts