Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

leibomen appel

simonvb

Recommended Posts

Ik heb beslist en ga appelbomen zetten over een lengte van 5 meter (aan beide kanten staan andere planten).

Ik zou de appelbomen leiden aangezien de breedte van het stuk maar 1 meter is. Ze staan niet tegen een muur, op het zuiden maar enkel de periode mei - september zit de zon hoog genoeg om de gehele dag zon te kunnen hebben. Andere maanden valt de zon er wel s'morgens op en een beetje in de namiddag nog. De grond is zandgrond, ik voeg wel nog een dikke laag compost toe na aanplanting.

1) Ik zou het liefste er 3 zetten maar dit lijkt aan de krappe te zijn, men raadt meestal 2 meter plantafstand aan. Af te raden om er toch 3 te proberen, mensen met ervaring van kortere plantafstanden?

2) Ik had gehoopt op de fruittentoonstelling van de nationale boomgaardstichting veel rassen te kunnen kopen om te proeven, dit was helaas niet het geval. Ik had gedacht aan volgende rassen. Ik zou ze kopen bij Calle-plants in Wetteren aangezien dit niet te ver is (onderstam is M26 of M9).

- President van Dievoet, heb ik geproefd en vind ik lekker.

- Winston : lees er veel goede commentaar over

- Gris Braibant: smaak was goed, typische reinettesmaak

Ik denk dat ze elkaar bestuiven maar vind toch tegenstrijdige informatie over de bestuiving van appelrassen.

Iemand die weet of ze elkaar goed bestuiven? Indien betere rassen in zelfde genre smaak, laat ook maar horen?

3) De constructie: palen van 4 meter hoog waarvan 1 meter in de grond, daartussen draad schuin (45°) gespannen? 2 palen genoeg of beter met 3 palen?

4) Is het de moeite waard om ze al te kopen als leibomen of is dat gemakkelijk zelf te realiseren (laagstam is ongeveer 10 Euro, leibomen is 43 Euro)?

Heb ik een aantal jaren een dergelijke opstelling gehad; lijkt me prima wat je omschrijft.

Plantafstand was/ is bij mij een stuk krapper; ik had onderlinge afstanden van 1m à 1.20m. Zwakke onderstam nemen en niet bang met snoeien. Snoeien op vruchtzetting natuurlijk, maar dan niet op kwantiteit, maar kwaliteit. Kortom, met zulke kleine boompjes haal je geen mega oogsten. Vond/ vind ik niet erg.

Is mijn hele verzameling ( 14 soortjes ) bijna geheel in een sneeuwrijke winter ten prooi gevallen aan de woelmuizen, kon ik na het smelten van de sneeuw bijna al mijn boompjes zo uit de grond tillen: allen weggevroten bij de wortelhals. Heb je woelmuizen ? Zeker wat tegen doen ( gaas bij het planten ) Heb nu nog 1 Rode Herfst Calville staan en 1 Princesse Noble. Rest is helaas weg.

Leisysteem : 2.20 hoogste draad ( horizontale draden ) vond ik ruim genoeg, heb ik nooit gehaald en halen de 2 boompjes die ik nog heb nóg niet. Die zijn nu 7 of 8 jaar oud. Horizontale draden had ik, om de ongeveer 30/40 cm een draad. op 50 cm beginnend.

Ik kocht jonge spillen en enkele jonge laagstammetjes struikvorm. Alles op zwakke onderstam. Heftige 1e snoei om ze in het grid te zetten welke ik bedacht had. Eigenlijk daarna alleen zomersnoei en voordurend leiden ( aanbinden ) toegepast. Niet zwaar mesten, wel voeden 1x maal in maart. Buiten af en toe spinselmot nesten plukken heb ik er geen problemen mee. Het staat bij mij wel erg luchtig.

Voor zo'n leuk project zou ik het waar te kopen, los laten. Daar kopen waar ze hebben wat jij hebben wil, niet andersom denken: dat kopen wat ze hebben waar het dichtbij is.

Soorten die jij noemt ken ik niet. Ga je echt twijfelen, dan ergens in de buurt een sierappeltje planten: bestuiving altijd verzekerd.

Ik zou de soortenkeuze mede laten afhangen van je toepassing : wat doe je met je appels. En mede aan de hand van de bewaarbaarheid indien ze vooral als handappel lekker moeten zijn.

Interessant.

Bestuiving, hoe gaat dat in zijn werk, door wind en door insecten. In welke mate?

Reden vraag: er staat bij een buurmanj een sierappeltje, op ongeveer 35 meter hemelbreed. Ertussen is echter een huizenrijtje. Insecten zullen zich daar weinig van aantrekken (?), de wind wel (?)

En, als de wind ook een rol speelt, kun je dan het best een sierappeltje richting zuidwest (meest voorkomende windrichting) hebben.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Appel is hoofdzakelijk een door insecten te bestuiven boom. Ik zeg 'hoofdzakelijk' , omdat ik niet weet of ook de wind een rol kán spelen, dacht het eigenlijk niet, dus misschien kun je het woord 'hoofdzakelijk zelfs wel helemaal weglaten en speelt de wind helemaal geen rol

( geen rol bij het bestuiven ; wél een rol bij de aanwezigheid van de insecten natuurlijk )

kun je even uitzoeken.