Eefje78 Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Mijn stokbonen hebben de top van hun stokken behaald en zijn nu zelfstandig op weg naar de hemel. Een kennis zei dat ik ze moest toppen, zodat ze ook energie gaan steken in hun bloemen en bonen. Ik heb hier mbt tot stokbonen echter nog nooit van gehoord, dus wilde ik voor de zekerheid graag hier nog even jullie advies/mening vragen. Toppen jullie de stokbonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 Ik doe dat wel. Of ik probeer ze nog weer naar beneden te leiden, maar ze kringelen dan net zo snel weer terug Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 nee ik niet ik leid ze naar opzij of naar beneden, even tussen de andere stengels steeds door, dan blijven ze vast zitten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted July 10, 2011 Share Posted July 10, 2011 als ik ze moet toppen word dat een probleem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 Ook mijn stokbonen zijn ondertussen hun klimrekken uitgegroeid. Ik zag dat dit topic al heel oud is. Zijn er ondertussen meer ervaringen? Met terug en zijwaarts leiden lijkt het ondertussen wel erg vol te worden, dus ik overweeg ook om te toppen. Heeft iemand daar goede ervaringen mee? Ik heb sperziebonen en droogbonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 4, 2020 Share Posted July 4, 2020 (edited) Ik heb flink hoge stokken en planten en top ze niet maar laat ze gewoon hangen. Ik zie hier ook bonen bij iele tonkinstokken staan van twee meter hoog, dat zal moeilijk worden bij topzware planten en flinke wind. Edited July 4, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 De bonenstokken hier – tonkinstokken - zijn 240 cm lang en steken 20 cm in de grond. Daar groeien stoksnijbonen en pronkbonen langs. Kolossale oogsten zijn hier niet nodig, maar ze komen er toch. Ik top de planten wel zodra ze boven de stokken uitkomen. Vooral om te voorkomen dat er enorme bladpruiken boven de stokken groeien waardoor ze topzwaar worden, en met harde wind de hele mikmak kunnen neer trekken. Het hangt af van de sterkte van je constructie en het volume dat je wil oogsten. Misschien moet je in het begin niet te ambitieus zijn en op safe spelen. Stokbonen zijn zeer productief. Probeer het eerst op een veilige manier en bekijk later in het seizoen of de oogst je beviel. Daarmee kun je verder. Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts