brinta Geplaatst: 10 december 2017 Geplaatst: 10 december 2017 Ik wens bij mijn boomkwekerij verschilllende half stam appelbomen te kopen op M106. Nu vroeg ik me het volgende af:Houd ik 2 bestaande goedgeplaatste gesteltakken aan voor te leiden en snoei ik boven 3 goedgeplaatste ogen? Zodat ik wederom 2 gesteltakken krijg en 1 harttak?En dit telkens per verdiep? Of Laat ik de bestaande harttak groeien en kies ik telkens goed geplaatste gesteltakken om te leiden? Bedankt voor uw tips en ervaring Quote
Bit Geplaatst: 11 december 2017 Geplaatst: 11 december 2017 Dag. Lijkt me echt handiger als je een foto kunt bijvoegen bij je vraag, aan de hand waarvan we je advies kunnen geven ? hoe-foto-s-op-het-forum-plaatsen-t324.html Begrijp ik uit uw vraag dat de boompjes nog niet gekocht zijn ? Maar dan toch. Best boompjes uitzoeken die al redelijk geplaatste takken hebben, Of een spil kopen natuurlijk ( alleen nog maar een harttak, een zo'n jong boompje dus, dat nog geen zijtakken heeft ) Gelijk gaan snoeien, of niet moet dan bepaald worden aan hetgeen u dus kunt aanschaffen. Quote
tielse flipje Geplaatst: 11 december 2017 Geplaatst: 11 december 2017 Wat voor leifruit? Er zijn meer dan honderd vormen. Het handigst is het om uit te gaan van een spil, zoals bit al aangeeft. Natuurlijk kost het dan meer tijd om een boom te vormen, maar eenmaal gemaakte fouten in de opbouw van een leifruitboom kunnen niet meer hersteld worden. Bomen groeien volgens de regels van Vöchting; hoe steiler de tak en hoe hoger de tak in de boom hoe sneller de groei. Je vormt dus eerst de gesteltakken en pas daarna ga je met de harttak en een eventuele volgende etage verder. Peren zijn veel beter te vormen dan appels (buigzamer hout). Appels groeien alleen goed in wind en zon, dus niet tegen een muur of schutting of in een omsloten ruimte (je krijgt dan snel ziekte/plagen en zonnebrand). Peren kunnen juist wel goed tegen een muur of schutting als leifruit gekweekt worden. Voor leifruit is het belangrijk dat de soort op kort of middellang vruchthout draagt, dus het fruit zit dicht tegen de gesteltakken aan. M 106 is een vrij sterke onderstam, vooral gebruikt voor leifruit op zandgrond en droge omstandigheden. Quote
brinta Geplaatst: 11 december 2017 Auteur Geplaatst: 11 december 2017 Wat voor leifruit? Er zijn meer dan honderd vormen. Het handigst is het om uit te gaan van een spil, zoals bit al aangeeft. Natuurlijk kost het dan meer tijd om een boom te vormen, maar eenmaal gemaakte fouten in de opbouw van een leifruitboom kunnen niet meer hersteld worden. Bomen groeien volgens de regels van Vöchting; hoe steiler de tak en hoe hoger de tak in de boom hoe sneller de groei. Je vormt dus eerst de gesteltakken en pas daarna ga je met de harttak en een eventuele volgende etage verder. Peren zijn veel beter te vormen dan appels (buigzamer hout). Appels groeien alleen goed in wind en zon, dus niet tegen een muur of schutting of in een omsloten ruimte (je krijgt dan snel ziekte/plagen en zonnebrand). Peren kunnen juist wel goed tegen een muur of schutting als leifruit gekweekt worden. Voor leifruit is het belangrijk dat de soort op kort of middellang vruchthout draagt, dus het fruit zit dicht tegen de gesteltakken aan. M 106 is een vrij sterke onderstam, vooral gebruikt voor leifruit op zandgrond en droge omstandigheden.Kijk daarin zit al heel veel informatie. Super bedankt.We zitten op klei leem, dus M106 is wellicht te groeikrachtig. De bomen heb ik inderdaad nog niet gekocht, maar de spilvorm ben ik nog niet tegengekomen bij de kwekers. Heeft iemand een tip van een kweker, liefst in België. Quote
tielse flipje Geplaatst: 11 december 2017 Geplaatst: 11 december 2017 https://www.boomkwekerijdelinde.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&c=1https://www.planten-debock.be/index.cfm Quote
brinta Geplaatst: 12 december 2017 Auteur Geplaatst: 12 december 2017 https://www.boomkwekerijdelinde.be/index.cfm?fuseaction=artperrub&c=1https://www.planten-debock.be/index.cfmTnx bestelling volgt Quote
weknow Geplaatst: 13 december 2017 Geplaatst: 13 december 2017 Bij de Linde kun je om een spil vragen...staat niet apart in prijslijst, maar vaak is die er wel. Voor een 1-jarige en vaak ook 2-jarige betaal je gewoon als een laagstam. Daarnaast heeft hij ook al wat grotere voorgekweekte leibomen...beetje duurder, maar ook enkele jaren voorsprong. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.