Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stalmest onderspitten, nog bijmesten?


Loetsj

Aanbevolen berichten

Dag allemaal

 

Ik heb dit jaar enkele kruiwagens stalmest in rijtjes ondergespit. Ik dacht binnen enkele weken nog wat compost onder te schoffelen. Voor de rest was ik van plan om niet meer extra te bewerken. Desondanks lees ik toch dikwijls dat veel mensen bij het planten van bijvoorbeeld kolen nog wat extra (organische of champignon)mest toevoegen.

 

Is het nodig om bij het planten nog extra mest toe te voegen?

 

Met vriendelijke groeten

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

kolen zijn groot 'verbruikers' vandaar dat veel mensen nog extra voeding toedienen en eventueel wat kalken wat ze ook graag hebben.

Veel hangt echter af van je grond,

zandgrond bvb is meestal armer dan bvb klei en/of leemgrond.

 

Als je dit jaar al enkele kruiwagens stalmest toevoerde en ook nog van plan bent om extra compost aan te voeren dan is dit niet nodig.

Ook het onderschoffelen van de compost is niet nodig,

eventueel wat extra in het plantgat als 'directe' voeding maar de rest gewoon bovenop.

Heeft dan als bijkomend voordeel dat de grond beschermd is tegen verdichting en traag door bodemleven wordt omgezet in voeding.

 

Ik werk sinds enkele jaren enkel en alleen met compost en doorgedreven mulching.

Ik gebruik geen stalmest en al zeker geen kunstmest, de planten groeien gezond op en vertonen tot nog toe geen tekorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel lastig om je vraag op maat te beantwoorden.

 

Heel veel weten we niet he ? Je grondsoort is belangrijk. Ook het gebruik van het stuk grond de voorgaande jaren en de hoeveelheid bemesting toen. Dan de hoeveelheden; 'enkele' kruiwagens mest op hoeveel grond ? En wat voor mest; verse, oudere of oude mest ?

Je gaat compost toevoegen. oké. Ook daar is niet een éenduidige vorm in, over de mestwaarde dan nog niet te spreken, maar goed; compost kan niet heel snel kwaad.

 

Het is ook allemaal erg afhankelijk van je teelt. De door jou genoemde kolen lusten op zich wel wat ja, maar om nou aardappelen of uien of wortelen in halfverteerde stalmest te zetten is dus niet zo slim.

 

té veel factoren die mede bepalen of je bij zou moeten mesten. Mij klinkt het allemaal alsof je behoorlijk óver bemest.

 

Wat misschien een tip zou kunnen zijn, is dat je je teelten na het aanbrengen van je laagje compost, in de komende maanden gewoon gaat poten, zaaien enzo, en dat je per teelt gaat kijken wat het doet.

Zet je straks een rijtje kolen, is het helemaal niet zo dat de kleine planten gelijk de mest nodig hebben die ze een maand later wél willen he ? Ik bedoel dus: je kan lopende het seizoen aardig wat sturen.

Ik zou denk ik in jou situatie dus niet overal gaan bijmesten, maar dat per teelt gaan bekijken. Dikke kans dat er helemaal niets hoeft te worden toegevoegd, maar dat is afhankelijk van de voor ons, eerder genoemde, onzekere factoren.

 

Ander ding is, dat bijmesten lopende de teelt pas werkt, als je een sneller-werkende mest gebruikt. Veel mensen denken bij mesten aan een extra handje koemestkorrels strooien bv. Dat werkt dus niet. Als je in mei ergens wat koemestkorrels bij strooit, komen de voedingsstoffen die je wenst toe te voegen pas beschikbaar aan je planten lopende midden en einde zomer. Wat mensen wel doen om dat te ondervangen, is de koemestkorrels oplossen in water en dat gedoseerd wat bij geven. Er zijn ook zát opgeloste organische mesten, vloeibaar dus, te koop.

Zijn er ook mensen die met handjes kunstmest gaan strooien. Moet je willen of juist niet, daar zijn opvattingen over; daar ga ik niet over, al raad ik het je persoonlijk af.

 

Al met al : pas op met óver bemesten. Beter aan de voorzichtige kant blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal wat meer informatie geven:

 

De grondsoort is een zeer vruchtbare grond. (Vochtig haspengouw) De streek is gekend voor z'n teelt van appels en peren. Het is een stevige aardegrond waar je net een worstje van kan rollen in je hand. De ideale landbouwgrond.

De grond is al jaren in gebruik als moestuin. De vorige eigenaar bemeste echter nooit. Ik ging ervan uit dat de grond daarom volledig uitgeput was. Hij paste ook geen wisselteelt toe.

 

Ik heb stalmest gebruikt van de boerderij van mijn ouders. Het gaat om mest dat een aantal maanden oud is en erg aangetrapt is.

De hele moestuin is een 80 m2 groot. We hebben hier een 12-tal kruiwagens ingereden. Het mest is overal op dezelfde manier en in dezelfde hoeveelheid ondergespit. Ik had ook wat rogge gezaaid als groenbemesting. Die heb ik er ook ondergespit.

 

Wat gebeurt is als bv. ajuinen overbemest worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even daargelaten of ik jonge stalmest zou onderspitten ( paar maanden / half jaar oud = jong ), dat heb je al gedaan.

De hoeveelheid is niet belachelijk groot in ieder geval, dat voordeel heb je.

Of je dan nog moet gaan bijmesten, zou ik in ieder geval niet doen, maar wel per teelt zelf gaande het seizoen volgen.

 

Veel jonge mest ( met name aan de stikstof kant, wat stalmest toch vooral is ) maakt dat bij uien veel loof gemaakt wordt, itt de bolvorming. De uien worden wat gevoeliger voor allerhand aantastingen en staan ze echt vol in een homp stalmest, dan worden ze glazig en slecht houdbaar, de smaakintensiteit valt dan ook tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: Bit reageerde net iets vlugger dus berichten kruisten elkaar...

 

 

Oei, 12 kruiwagens op 80 m2 (pakweg 9 m * 9 m) vindt ik persoonlijk, hier spreek ik Bit dus tegen (sorry Bit) wel héél veel...

Een kruiwagen is ongeveer 70 à 80 liter dus voerde je +/- 1 m3 mest aan

= een laag van ongeveer 11 cm dik op al vruchtbare leemgrond.

 

Zoals Bit al aanhaalde heb je overbemest!

Ok, niets aan te veranderen, wegnemen kan niet meer want ondergewerkt.

Komende jaar/jaren alvast niet meer bijmesten.

 

Overbemeste grond is niet goed voor gewassen.

Ui bvb waar je om vroeg,

maar ook andere knolgewassen (bvb wortel, biet, knolselder) gaan vooral blad/loof aanmaken ipv knol door de hoge concentraties stikstof, het loof is wel te gebruiken en ook lekker maar dat is niet de hoofdzaak hé.

 

Mest heeft ongeveer een jaar nodig om te verteren, afhankelijk van de toevoeging (stro, zaagsel, houtkrullen, ...), onttrekt ze in de fase van vertering in eerste instantie stikstof uit de grond ipv toe te voegen.

Stalmest kan ook, niet altijd maar de kans bestaat, meer vraatinsecten aantrekken.

 

Ik heb geen enkel idee hoe je de situatie kan verbeteren mss iemand anders wel...

Ik hoop echt voor jou dat het allemaal wel meevalt maar ik zou alvast geen knolgewassen zaaien dit jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat de schade wel meevalt.

Zelf mest ik, op arme zandgrond, een paar kuub op 350 m2 tuin per jaar.

Het ligt ook aan de mest, zo is (half) verteerde paardenmest met veel stro snel verteerd.

Oude koemest kan uitdrogen bij een droog voorjaar en als kluiten mest inactief in de grond blijven.

Je hebt bijtijds gemest en de mest verteerd het tot zaaien/planten in april, mei nog door.

Ik ken iemand die op heel zijn tuin (met arme grond) rond deze tijd een laag half verse, geraapte paardendrollen , zonder stro, opbrengt

en dat over een maandje onderspit. Met goed gevolg.

 

Zelf mest ik bewuster.

Mijn tuin heb ik opgedeeld in een tiental vakken.

Daar waar mestminnende planten komen komen zoals mais en kool de rijkste mest.

Bij de aardappels e.d. gooi ik rijpe compost gemaakt met mest.

Bij de uien, bonen en andere die geen mest blieven gooi ik niets.

Bij de rabarber en bessen e.d. mulch ik.

Vaak mest ik nog specefiek bij bij nateelt van prei en kool.

Of giet ik gier bij harde groeiers.

Ook krijgt ieder pompoen een kruiwagen mest en courgettes een extra gift.

De vakken rouleren door de wisselteelt zodat elk stuk zeker eens in de vier jaar een flinke mestgift krijgt.

 

Je leert vanzelf of je planten te kort komen en achterblijven of te veel krijgen.

Het is voor de grond goed om organisch materiaal toe te voegen, dit is een proces van jaren.

 

Op een verwaarloosd stuk van 50m2 ging bij mij een tandemasser mest en daarna mais.

Het jaar er op compost en aardappels.

Ik raad aan: hou een dagboek bij en leer van je ervaringen.

Ieder jaar, grond en mestsoort is anders, dat is het leuke van tuinen!

 

Veel succes met de tuin en hou ons op de hoogte.

 

 

 

 

2017021811361550921517827688.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Ik ben benieuwd wat de opbrengst zal zijn dit jaar. Ik heb er niet meteen veel angst in omdat m'n ouders, boeren, me hadden aangeraden om de grond wat meer te bemesten omdat ze vermoedden dat hij erg arm was. Ik hoop dat ze het bij het rechte eind hadden.

 

Zou het lonen om binnen een paar weken een bodemonderzoek te laten doen? Ik ben nu wel benieuwd naar de waardes in de bodem.

 

Raden jullie een goed boek aan waar ik wat meer kan leren over bemesten, composteren en de structuur van de bodem? Ik begin de indruk te krijgen dat het begrip van de bodem bijna belangrijker is dan het begrip van de planten bij het moestuinieren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je het handboek van VELT aanbevelen.

Die van mij heeft zijn geld wel opgebracht.

Hier staat alle basis in voor de moestuin en ook nog eens op onze streken toegespitst!

 

handboek-ecologisch-tuinieren-226x30049381517831411.jpg

 

Zelf heb ik ook veel geleerd door te vragen, te kijken en te onderzoeken, vooral lokaal bij ervaren tuinders.

Drie jaar terug zijn we een nieuwe tuin begonnen op keileem.

Die tuin was achter de mesthoop op de foto hierboven.

Mijn maat die de Lakenvelders heeft, had alvast flink wat mest van de hoop afgegooid en onder geploegd............

Ik kwam er in de loop van het voorjaar er bij helpen.

Bijna alle teelt ging goed maar de late Texla aardappels hadden anderhalve meter loof en bijna geen aardappels........

De uien hadden ze als bloembollen 15 cm diep geplant en waren lastig terug te vinden....

Maar we hebben een hoop plezier gehad en heel de zomer lekker van de tuin gegeten en ik had nog nooit van die mooie pompoenen gezien!

 

 

Het loont wel om je te verdiepen, beginners hebben vaak moeite met de juiste plant afstand, een courgette vraagt zo 1M2, kool moet kunnen groeien etc. Ook de hoeveelheid moet je leren, sla zaai je om de week een beetje, niet een zakje per keer.

Het is fijn als je dan een boek als van VELT hebt, bij iedere plant staat aangegeven wat de afstand , zaaitijd, mestvraag, ziekten etc. is.

En hou er rekening mee dat elk jaar anders is en er altijd wel wat mislukt.

 

Bodemonderzoek kan nuttig zijn, zo heb ik daardoor o.a. geleerd kalk toe te voegen.

De bodem is de basis van alles, samen met licht, warmte en water.

Zelf heb ik opnieuw moeten leren tuinen toen ik van zeeklei naar arme zandgrond ging.

Sommige planten zet ik niet meer, anderen (zoals asperges) gaan perfect.

 

Ik tuin al 40 jaar maar leer nog steeds bij, ook veel hier!

En het leuke is dat iedereen een mening heeft en overtuigd is van zijn of haar gelijk.

Zelf kijk ik naar de zichtbare resultaten, dat is voor mij bepalend.

Wat voor de een opgaat kan voor de ander een ramp zijn.

Ik ga er van uit dat alle oogst winst is, dan valt het alleen maar mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, 12 kruiwagens op 80 m2 (pakweg 9 m * 9 m) vindt ik persoonlijk, hier spreek ik Bit dus tegen (sorry Bit) wel héél veel...

Een kruiwagen is ongeveer 70 à 80 liter dus voerde je +/- 1 m3 mest aan

= een laag van ongeveer 11 cm dik op al vruchtbare leemgrond.

 

Ik denk dat je een rekenfout maakt. Je hebt geen laag van 11 cm, maar van iets meer dan een 1 cm. Dus de hoeveelheid valt dus best mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...