Jump to content

Kersen bestuiving

Doezel

Recommended Posts

Beste,

Ik heb een paar weken geleden een aantal kersenbomen gekocht en geplant. Ik was er helaas nogal laat bij, daarom waren niet alle soorten die ik wou nog beschikbaar, en heb ik een andere boom moeten nemen).

In mijn oorspronkelijk schema kon ieder ras door minstens 2 andere rassen bestoven worden, maar dat gaat ondertussen al helemaal niet meer op...

Ik heb volgende soorten aangeplant:

* Bigarreau burlat (rijp week 2) [bestuivers: Van]

* Bigarreau van (rijp week 5) [bestuivers: Zelf, Burlat]

* Sylvia (rijp week 6-7) [bestuivers: Zelf]

* Bigarreau Blanc (rijp week 8) [bestuivers: Zelf, Van]

Het zijn allemaal kleine boompjes (Gisela5 onderstam). Ik heb ze op 3m van elkaar geplant.

De Sylvia is zelfbestuivend, maar kruisbestuiving is sowieso beter.

Op het internet vind ik echter geen info of de overige rassen de Sylvia kunnen bestuiven (of omgekeerd).

Vraag 1: Moet ik mij zorgen maken over de bestuiving van de Sylvia?

Ik heb eventueel nog plaats om een extra boom bij te planten, bv (Kordia/Regina), maar met 4 boompjes ga ik al kersen genoeg hebben. Dus ik zou het enkel willen doen indien het zou moeten voor de bestuiving.

Vraag 2: De burlat heeft nogal grote 1-jarige takken. Ik zou de bomen klein willen houden zodat ik er een vogelnet kan over spannen. Wanneer kan ik die best inkorten? Nu, of beter nog enkele weken wachten?

Normaal worden kersen gesnoeid na de vruchtendracht, maar in mijn geval is dit te laat. Ik zou willen snoeien voor er nieuwe takken groeien.

Er staat hier ook nog een oude kersenboom (hoogstam). Deze is nog geplant door de vorige eigenaar.

Vraag 3: Hoe kan ik bepalen welke soort dit is?

Ik dacht op basis van:

- tijdstip van bloei

- Vorm, kleur en tijdstip rijp van de kersen (maar dit jaar heb ik wellicht nog geen kersen, hij staat alleen en de andere bomen zijn nog te jong).

Andere?

Bestuiving van kersen wordt beïnvloed door tijdstip van bloei maar vooral ook door de s-allelen (genetische eigenschappen).

Bijgevoegd een link naar een interssant artikel.

Er zijn op het forum best veel draadjes gewijd aan bestuiving van kersen. Vul in het "zoek-vakje" maar eens "allelen" in.

http://www.atvdeomval.nl/uploads/images/website_afbeeldingen/kersen/kersen.bestuivingstabel.pdf

= silviakers of zuilkers

Idd zelfbestuivend maar zoals je aanhaalde beter met een andere bestuiver anders kleinere en minder kersen...

Goede bestuivers voor Sylvia zijn bvb de ''schneiders späte knorpelkirsche'', "Regina", "Stella", "Dubbele meikers", "Hedelfinger" of "Biggareau Napoleon".

Sylvia bloeit voornamelijk vanaf de tweede helft van april tot begin mei, rijpt af vanaf midden juli allemaal uiteraard ifv het weer, in onze contreien meestal pas vanaf begin augustus.

Sappige zoete smaak en stevig roze kleurig vruchtvlees.