Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Meer dan wat je hebt gedaan kun je niet doen, op tijd schouwen zodat de niet bevruchte eieren er uit kunnen worden gehaald.

Geplaatst:

Ze bedoelen dat je beter helemaal geen vuile eieren inlegt. Dus ook geen schoongemaakte vuile eieren

Want echt schoon krijg je ze niet, ook niet met wassen.

Succes!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik zou niet weten waarom, 'in het echt' komen er ook gewoon kuikens uit vieze eieren. Moeder gaat dan ook nog eens op stap om te eten en te badderen en komt dan nat/vies terug als het een zanderige/modderige omgeving is.

Geplaatst:

Bij kippen etc is het begrijpelijk, maar bij eenden en andere water gevogelte niet te voorkomen. Goed schouwen en op tijd de niet bevruchte of niet goed ontwikkelde eieren weg doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dag 7 net geschouwt en volgens mij allemaal bevrucht. Heb 5 dubieuze gevallen die zal ik over een paar dagen weer schouwen.

Ze gebruiken veel vocht morgens en savonds vul ik bij tot 56% ( ongeveer dan he ) en als mijn zoon dan uit school komt staat ons broedkastje hevig te piepen.

Ook snachts moet ik er geregeld uit.

Rond een uur of 8 zakt hij richting de 35 graden.

Ik lees dat eigenlijk nergens terug.

Ik twijfel of k het vocht % niet zal verhogen zodat hij niet onder de 35 komt.

Vanaf dag 10 2x daags luchten en zal ze ook wat besproeien

Geplaatst:

Wauw Nas, wat een score!

Spannend zeg.

Dat water toevoegen is wel intens. Is dat normaal?

Leuk dat je ons laat meelezen

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Indien je vieze eieren inlegt zorgt je ervoor dat de ademende eieren niet alles kunnen opnemen. De kuikens zullen moeite krijgen om te groeien en wanneer ze wel uitkomen zullen ze wanneer er viezigheid op de schil zit de schil niet kapot kunnen krijgen. Nu praat ik wel over extreem vieze eieren.

Je kunt de eieren die een klein beetje vuil zijn een beetje schoonmaken door het heftigste er af te krabben. Ze hoeven echt niet blinkend schoon te zijn. En inderdaad wassen mag niet omdat een ei ademd en je op die manier het ei verzuipt.

Schouwen doe ik ongeveer 2 keer in het proces. Dit om te voorkomen dat de rotte eieren ontploffen in de bak. Het voordeel is dat je dan gelijk de eieren laat afkoelen wat goed is voor het groeiproces.

Hierbij nog een foto van hoe mijn eieren in de machine liggen. IMG2018042016425555311525499063.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Wat een mooi kleurtje, wat zijn het voor eieren?

Herken jij de wisselende vocht regulatie?

Gisteren vocht % verhoogt en was 60 % toen ik naar bed ging rond 1.00 uur en toch ging het alarm om 5.00 weer af en was % 39%.

Ben verbaast dat het alle kanten op schiet en ik er geen pijl op kan trekken.

Met de kippeneieren was het veel voorspelbaarder.

Geplaatst:

De luchtvochtigheid is echt afhankelijk van heel veel factoren. De hoeveelheid eieren, de temperatuur, de hoeveelheid water etc. Meestal zijn dit factoren die over het hele broedproces invloed hebben en niet ineens heel snel wisselen. Een aantal dingen schieten me te binnen. Jouw bak is volgens mij niet geïsoleerd. Indien hij bijvoorbeeld in een ruimte staat waar de temperatuur sterk schommelt dan kan dit invloed hebben. Zoals bijvoorbeeld wanneer de buitentemperatuur ineens sterk daalt en de machine in een tuinhuisje staat. Of binnen in huis in de buurt van een kachel. Alleen zou dit samen moeten gaan met niet alleen een daling van de luchtvochtigheid maar ook van de temperatuur.

Heb je er een regeling opzitten om te luchten? Heb je misschien per ongeluk gaten open gezet in de middag waardoor de machine ineens meer luchtvochtigheid verliest?

Had je het water net bijgevuld? De luchtvochtigheid is niet afhankelijk van de hoeveelheid water in de bak maar van de oppervlakte van het water. Heb je bijvoorbeeld water bijgevuld en geknoeid dan zal de luchtvochtigheid de eerste uren hoog zijn en zodra de geknoeide druppels opdrogen ineens sterk terug lopen.

Dit zijn eieren van marans kippen. De lichtere eieren zijn waarschijnlijk doordat één van de ouders een aracauna is geweest. Mijn haan gaat weleens vreemd.

Geplaatst:

Geen ervaring met vlakbroeders, ventilator en slaglatten broedmachines wel.

De eieren voor Frankrijk zijn met de laatste paar eitjes van hier in de broedmachine gegaan.

De kuiks die net uit de machine zijn, gaan levendig te keer en eten en drinken er op los. Poule de Bresse kuiks zijn al weer op een paar verkocht. En de Zweedse Bloemen kips kuiks gaan een deze dagen lekker door de tuin scharrelen.

Hoeveel eieren ben je van plan uit te broeden Nas? Hier komt het einde in zicht.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Jane, ik heb de broedmachine vanaf eind maart en ben er een beetje mee aan het experimenteren. Ligt er een beetje aan hoe het gaat Met de andere. Ik geef ze weg of ruil ze met vrienden if verkoop wat via marktplaats.

Eind zomer hou ik in elk geval alleen een paar FOK paartjes over. De rest is voor de verkoop/ weggeef of de vriezer.

En mijn Peking eend eitjes staan op punt van uitkomen. Staat voor zondag Op de kalender maar ik heb dyslectische eendjes die zich daar niks van aantrekken en gisteren al 2 aangepikte eitjes.2018051617180094151526534194.jpg2018051617195454351526534725.jpg

Geplaatst:

Pieperdepieperdepiep...

Gefeliciteerd! Elke keer toch weer een wonder dat er zo'n compleet kuikentje uit zo'n 'simpel' ei kruipt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Jorieke heeft wel gelijk Nas, met uitkomen dicht laten (lock down).

Leuk als je ze kan weggeven, ruilen en verkopen die je niet gaat aanhouden.

Hier komt het einde echt in zicht, de eieren voor Frankrijk zijn in de laatste week. Gaan met een paar dagen in de uitkomstlades en dan met aanpikken lockdown voor uitkomen.

Dan gaan de zbk kuiks die al buiten zitten naar een groter hok met ren. De hanen gaan dan naar de hanengroep achter in de tuin. En kunnen de kuiks van broedlokaal naar het kuikenhok met ren. En zodra de kuiks uit de broedmachine kunnen, gaan die in de kooien met de warmteplaat. Stammen gescheiden totdat ze een merkje om kunnen. En dan kan de Franse fokker zijn kuikens ophalen en met de broedeieren meenemen.

Dan als alle kuiks groot genoeg zijn en buiten zijn, alles nog eens schoonmaken en ontsmetten voor volgend jaar broedseizoen.

De hanen en hennen die overblijven gaan op wintervakantie en zullen goed smaken.

Geplaatst:
  • Auteur

Jullie hebben gelijk, dichtlaten, die beestjes kunnen 24 uur zonder eten en drinken.

Deze dames/ heren zijn te vroeg....dag 26 met uitkomen.

Daarnaast behoorlijke raddraaiers die de hele tijd over de andere eieren stiefelden.

Ze waren al droog en actief. Deze wilde ik dus verhuizen voordat ik naar de mtfd zou gaan.

6 heb ik verplaats onder de lamp. Toen ik terug kwam waren er alweer 4 nieuwe uitgekomen.

Die heb ik keurig laten zitten en verhuizen vanmiddag naar hokje met lamp.

Zit veel tijd tussen in uitkomst is dat toevallig of hoort dat zo bij eenden? ( tot nu toe 36 uur in aankijken van ei).

Geplaatst:

Geplaatst:

Ik heb te weinig keuze uit emoticons om uit te drukken wat ik nu wil overbrengen.

Zo veel dons, zo veel zachtheid!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Gefeliciteerd met je nieuwe kwakers Nas, wat een donsjes.

Bij eenden weet ik niet hoeveel uur, maar bij kippen tot 48 uur.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic