Turbo MacKwek Posted March 27, 2018 Share Posted March 27, 2018 In ons boomgaardje is ruimte beschikbaar voor een nieuwe fruitboom. Tussen de struikmaat appelbomen, die we wat klein vinden, willen we graag een halfstam appel. Maar dan: welk ras? Punt is, dat we het een aangenaam idee vinden om geen ras te kiezen dat we ook in de supermarkt kunnen kopen. Anderzijds zijn dat wel de rassen die we kennen en waaruit we dus nog een enigszins doordachte keuze kunnen maken. Hoe pak je dat aan? Beetje zonde om eerst vijf jaar te investeren in de verzorging van een nutsboom, om er dan achter te komen dat dat ene interessant klinkende ras eigenlijk smaakt naar oude schoenzool. In de winkel kopen we trouwens altijd golden delicious. Zijn er rassen die daar qua (friszoete) smaak en (lange) bewaarbaarheid op lijken, maar waar het dan wel nog een beetje originelere keuze is en op de een of andere manier complementair? We wonen in de buurt van een joekel van een boomkweker (die in ochten), dus het meeste is wel aan te komen hier. Maar denk niet dat ze naast elke boom een appeltje hebben liggen om te proeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Je kunt ook van de zomer naar een proefdag/smaakdag/open dag van een pomologische vereniging. Bij een fruitkweker zul je de rassen vinden uit de winkel en dat wil je nou net niet.Ik zou je het ras glorie van holland willen aanraden, en gravensteiner (niet de rode -geen ervaring mee- maar de normale) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 https://www.orangepippin.com/varietyindex.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Als het om slechts een appelboom gaat, zou ik Rajka aanraden. Lekkere, goed bewaarbaren appels, bovendien is zelfbestuivend en ziekte tolerant. http://www.batterijen.nl/-fruitbomen-/malus-domestica---appelbomen--/malus-domestica--raijka- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Denk er ook aan, dat als je een jonge appel poot, daar wwar eerst ook een appelboom stond, dat dat wordt afgeraden op dezelfde plek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 @ BitWel, goed verversen de grond in iets ruimere plantgat, zou dan geen probleem zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Ecolettehttps://www.aatreeshop.nl/appelbomen-winter/appelboom-ecolette/a-1103-10000004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbo MacKwek Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 Dank voor de hulp,via die rassenkeuzehulp kom ik uit op pinova, en als ik die vergelijk met de suggesties rajka en ecolette, lijkt het redelijk om het even. Gravensteiner en hollands glorie lijken wat oudere rassen en dat vind ik zeker interessant. Zie alleen ook dat ze niet bestuiven op de boompjes die er al zijn. En ruimte voor twee nieuwe bomen is er niet. Ook de beaarbaarheid is op papier iets minder, maar mss in de praktijk geen probleem... Iemand zelf ervaringen met deze rassen? Misschien nog van belang.Ik ben van het uhmmm... 'natuurlijk' moestuinieren. Zeker geen bestrijdingsmiddelen, maar ook zo min mogelijk ander ingrijpen zoals snoei. De natuur kan het meestal (iig veel vaker dan wij denken) prima zonder onze hulp. Zoals de meeste mensen hier in deze streek hun fruitbomen snoeien, vind ik bijna bomenmishandeling, zo lelijk. En ja ik snap dat een veredeld appelras geen echte natuur meer is en dus soms wel wat hulp nodig heeft. De keuze voor een halfstam is ook gebaseerd op dat ik de boom niet tot het uiterste wil uitpersen om een beetje leuke oogst te hebben. Op de plek stond overigens niet eerder een appel. Wel een verhuisde oude peer, die de verhuizing niet heeft overleefd. Er naast staan golden delicious, elstar en jonagold boompjes en een van onze paar bijenkasten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts