Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peruaanse postelein, Anredera cordifolia


Spitskool

Aanbevolen berichten

Dit seizoen waag ik me aan de Peruaanse postelein. Begin maart heb ik wat knolletjes in aarde gepoot en op de vensterbank op het zuiden gezet. Inmiddels, begin april, is er teken van leven in twee van de drie potten.

 

49A8E238-BC74-4E78-BD37-23FA78A107BC27381523005291.jpeg

 

Het lijkt me een heerlijke plant. Als snelle klimmer zijn de jonge scheuten of later de wat dikkige bladen (ik ben gek op bladgroente) ideaal als een soort spinazie. Aan het eind van het seizoen kan je de knollen opgraven en bakken. De luchtknolletjes schijn je ook te kunnen bakken.

 

Hoe het smaakt, ik heb nog geen idee. Dat hoop ik de komende maanden te gaan ontdekken. Ik zal hier een en ander bijhouden. Tot nog toe is er weinig over te vinden op het forum.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Tweeënhalve week later kan ik beamen dat het een snelle klimmer is. Man,man, man, wat gaat het ineens snel de hoogte in! Ik zal binnenkort wel weer eens een foto plaatsen.

 

Het is wel vreemd dat van de drie potten met P. postelein een hele verschillende opkomst is. In een pot is er niks te zien, de ander heeft drie scheuten die opkomen en de derde en laatste pot heeft een enkele opkomer. En ik heb geen idee waar het aan ligt, want de drie potjes staan gebroederlijk naast elkaar en krijgen dezelfde behandeling.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De P. postelein die in zijn eentje in een pot staat, groeit echt drie keer zo snel als de (vier inmiddels) die in de andere pot staan. Logisch natuurlijk, want meer ruimte, maar het begint wat krap te worden hier binnen.

 

Vandaar als tijdelijke oplossing een touwtje langs het raam naar beneden gespannen. Deze 'zaailing' meet inmiddels van kop tot staart bijna wel twee meter. Nog heel even en dan kan echt alles weer naar buiten!

 

23D75783-E701-4535-B82D-CB39237344BA95631525195061.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit seizoen waag ik me aan de Peruaanse postelein. Begin maart heb ik wat knolletjes in aarde gepoot en op de vensterbank op het zuiden gezet. Inmiddels, begin april, is er teken van leven in twee van de drie potten.

 

49A8E238-BC74-4E78-BD37-23FA78A107BC27381523005291.jpeg

 

Het lijkt me een heerlijke plant. Als snelle klimmer zijn de jonge scheuten of later de wat dikkige bladen (ik ben gek op bladgroente) ideaal als een soort spinazie. Aan het eind van het seizoen kan je de knollen opgraven en bakken. De luchtknolletjes schijn je ook te kunnen bakken.

 

Hoe het smaakt, ik heb nog geen idee. Dat hoop ik de komende maanden te gaan ontdekken. Ik zal hier een en ander bijhouden. Tot nog toe is er weinig over te vinden op het forum.

Ik volg ook, ben heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De P.P. heeft alweer even zijn hoogtepunt in mijn kamer (het plafond) bereikt. Dus hij moet nu echt naar buiten. Zo'n lange, lange sliert is wat lastig verhuizen en afharden, dus ik ben aan het twijfelen wat en hoe ik het ga doen.

 

En het klimrek, dat moet ook ingenieus genoeg zijn om de groeikracht van de P.P. aan te kunnen. Ik vraag me af of hij zich goed heen en weer laat leiden. Want met de meerdere meters die de 'zaailing' nu al meet, is het lastig voorstellen wat ik over een maand in de tuin heb staan. Afijn, we gaan het zien.

 

Een verrassing was om te lezen dat de plant meerdere gezondheidsvoordelen heeft. Dat wist ik nog niet. Ik voel me straks heel goed tijdens of na het eten. https://www.herbsia.com/2017/10/anredera-cordifolia-health-benefits-to.html

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De kat werkt tegen bij het naar buiten slepen van de laatste Peruaanse postelein. Gelukkig zijn ze inmiddels allemaal uitgeplant (veilig en wel) en is er een die een nieuw thuis heeft gevonden tijdens de 020-moesdag.

 

Na de laatste topsessie zijn de planten binnen no time weer verdriedubbeld in lengte en zijn er wat flinke uitlopers gemaakt.

 

9B6AAFDC-C964-4372-9FDC-EF25D0539AD615991527164842.jpeg

 

06C0583D-CAB6-45FF-B3B9-893889DB2FFF39111527164844.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...