Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druif onder mijn hoede. En nu?


Charly

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Via via heb ik een prachtige Blauwe Boskoop Glory onder mijn hoede. Staat niet op mijn grond, noch in mijn kas. Maar ik mag hem verzorgen en de oogst houden. Echter. Ik ben een leek op druiven gebied.

 

Hij staat in de bollenstreek, op zanderige arme grond, met een hoog grondwaterpeil. Volgens de vorige eigenaar die ik vluchtig kon spreken, hoef ik geen water te geven ‘dat vindt ie zelf wel’.

 

Wacht. Ik zal es een paar foto’s posten:

47553332f0a1dd5c0b4766bd9e71a360.jpg

 

Hij begint al uit te lopen ook:

bfa671d3f65a30c075f456c0148da6b6.jpg

 

Wat mesten leek me een goed idee. Is daar een speciale druivenmest voor,

of zijn gewone koemestkorrels ook prima? Mulchen met wat compost? Snoeien lijkt me niet nodig nog.

Deur van de kas staat op een kier, denk dat ik de ramen ook maar open ga zetten?

 

Heb ik zo de basis, of vergeet ik nog wat? Het is zo’n mooie kans. Ik wil het niet verprutsen.

 

Dank bij voorbaat voor het meedenken.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Charly,

 

Mooie kans zeg, geluk mee!

Druiven hebben wel goede bemesting nodig. Nu zijn er speciale mestsoorten voor druiven planten maar met wat je noemt aan gewoon mest van koeien en het mulchen heb je al aardig wat mooie ideeën, denk ik zo.

Hier bekeken: http://www.snoeiendruiven.nl/druiven-bemesten/

 

Wel vind ik het een beetje vreemd dat de vorige eigenaar heeft gezegd dat de plant het water zelf vindt.. Het zal wel kloppen met het hoge waterpeil en zijn ervaring maar toch, ik ben erg benieuwd!

 

Veel plezier met de verzorging, aan de uitlopers te zien wordt het wel wat!

 

Groetjes van Peter!

Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Peter en Simon,

Dank voor het meedenken. Ik ga wat koemestkorrels strooien dan. En wat compost mulchen.

Verder houd ik hem angstvallig in de gaten voor tekenen van droogte... Voor de zekerheid!

 

En Speets: ja ik voel me inderdaad precies dat!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog weinig van druiventeelt, en daarbinnen niets van de teelt in een kas.

Toch: Wel erg veel (horizontale) gesteltakken. Bij mij -in de volle grond, dubbel Guyot snoei- heb ik per stok twee gesteltakken (eentje naar links en eentje naar rechts), beide ruim een meter lang, op 60 cm hoogte. De nieuwe scheuten leid ik omhoog, ze worden anderhalve meter lang. Kan nog veel langer, maar op twee meter vanaf de grond top ik ze. Op die scheutlengte zou ik maximaal twee trossen per scheut kunnen laten staan. Meer trossen op die lengte betekent te weinig “motortjes”: te weinig bladeren per tros. Zeker een druif in een kas heb je voor opbrengst, niet voor de sier.

 

Het ziet er allemaal wel keurig verzorgd uit. Netjes gesnoeid, netjes opgebonden. Dus misschien hoort het wel zo …

Had de eigenaar de afgelopen jaren een goede (en vooral rijpe, en zoete) opbrengst?

 

Verder ken ik je druivenras niet: voor hangende (gordijn) teelt?

Wacht zeker even een reactie van bijvoorbeeld Bit en ook Frans af (ooit zag ik een foto van Frans’ druivenstok met ook meerdere horizontale gesteltakken.

Ik ben in ieder geval heel benieuwd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hoor

 

De druif vindt inderdaad zijn eigen water wel, heeft inmiddels een behoorlijk groot wortelgestel alle kanten op, ook naar beneden, maar ook buiten de kas. Netjes gesnoeid, nu niks aan doen, voor deze snoeiwijze is de Boskoops glorie prima geschikt, wel aan te raden straks vruchtdunning toe te passen, dus 1 of max 2 druiventrossen laten rijpen aan elke scheut welke draagt. Maar ook goed kijken of je niet ook scheuten uit moet breken gaandeweg het seizoen. Zomersnoei ook van belang. Anders wordt het een grote warboel aan groei in zo'n kasje. Ik zou me zeker goed gaan inlezen op het snoeien van druiven.

 

Geeft de Boskoops Glorie niet de lekkerste druiven maar in een kas geteeld heel acceptabel , zijn vooral in het Westland nog heel wat hobby-druiven-telers te vinden die de oude Boskoops Glories hebben staan.

 

Zo'n druif in een kas en zeker dit ras, is erg meeldauw gevoelig, door de stilstaande en vaak ook vochtigere lucht ontkom je daar bijna niet aan en zeker bij dit oudere ras niet. Dat betekent voor de meeste biologische telers dat ze zwavelen. Spuitzwavel dus. Zou ik zeker overwegen spoedig aan te schaffen incl. een goede spuit.

 

Die deur op een kier, zou ik een grote kier van maken; openzetten dus. En de kas ook gaan schermen al ( schermwit aanbrengen )

 

Mesten ? Mwa. niet echt nee. Al helemaal geen spreciale druivenmest kopen, althans, doe ik niet. Volgend jaar eens een complete mest geven op een 4 m doorsnede wortelspiegel. Niet te gek maken.

Is dit op een moestuincomplex ? Zeker bij de wat oudere mannetjes complexen, zijn dat soort moestuingronden voor jaren en jaren overbemest voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Henkg: dank voor het meedenken. En de goede tip om nog even op een reactie van Bit te wachten

 

@Bit: Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is inderdaad een druif die van een oud mannetje geweest is. Maar toevallig niet op een moestuincomplex. Ik zet mesten voor volgend jaar op de agenda, zal me meer inlezen in het snoeien en ga ook je andere tips in de praktijk brengen. Oude mannetje in kwestie had het trots over 130 trossen per jaar. Erg benieuwd...!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...