Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst kiwibessen.

Maar ik zie dat ze zwarte vlekken krijgen en schimmel op de stammen.

Dus ik wil weten wat het is en hoe erg.

Want anders gaan ze dood.

Alle kiwibessen zijn overigens aangetast de kiwi niet!

maar die staat ook ver weg.

20180428140059113231524994398.jpg

20180428140212195491524994431.jpg

20180428140116136111524994457.jpg

Geplaatst:

Ik heb sinds vorige week na de warme dagen ook deze zwarte vlekken op bepaalde bladeren op de kiwibes. Ik dacht eerst dat ze verbrand waren! Schimmel zie ik voorlopig niet.

Geplaatst:

Idd maar ik weet zeker dat die aantasting er toen niet was ik check elke dag de tuin .

Ik ga iniedergeval de drainage morgen iets beter maken door het stro wegtehalen.

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat de kiwibes de eerste twee jaren zeer gevoelige planten zijn (windschade, juist onder nul, droogteproblemen, volgens sommigen ook te veel zon al zijn mijn kiwibessen tegen de zuidmuur daar niet mee akkoord) maar dat ze het wel doorkomen wanneer de omstandigheden terug goed zijn. Zou het in het oog houden en zolang het niet nog verder uitbreid me niet te veel zorgen maken.

Geplaatst:

Ik denk in de 1e plaats aan windschade, maar ben er niet zeker van.

Geplaatst:

Als het vandaag of morgen een stuk erger is dan is het schimmel want het regent non-stop.

Maar behalve dat zwarte zijn de planten kerngezond.

Geplaatst:

Ik vermoed dat het slakkenvraat is. Juist onder vochtige omstandigheden komen naaktslakken en segrijnslakken te voorschijn. Dat gat met zwarte randen op de tweede foto is waarschijnlijker bij slakkenvraat dan bij schimmels.

Ik had zelf de vitikiwi, de kokuwa en de Dr. Szymanowksi buiten staan. De laatste ontwikkelde maar geen blad, totdat ik zag dat bij regen slakken rond de planten rondhingen. Bij de anderen was er ook vraat met zwarte vlekken.

De Dr. Szymanowksi heb ik nu binnen gehaald totdat hij meer blad heeft ontwikkeld en robuuster is geworden.

Geplaatst:

Laat maar ik heb het uitgevonden.

Het is idd windschade of slakkenschade of zoiets.

Want mijn pawpaws en appelbomen hebben er ook last van.

Ik ben gewoon extra voorzichtig met mijn kiwis.

Want DIE moeten het gewoon goed doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...