NCE Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Beste allemaal, Sinds een paar jaar heb ik een klein moestuintje. Nu heb ik daar dit jaar voor het eerst aarbeienplantjes in staan. Ze staan beschut in de zon en 's avonds zet ik ze beschut in de kas. Een keer in de week geef ik water met extra voedingsstoffen. (overige keren dus alleen water).Nu zie ik dat ik op alle verschillende soorten aarbeiplantje bruinige vlekken heb, zowel op het blad als op de steel. Ik heb gezocht op dit forum naar mogelijk oorzaken maar kom vanalles tegen, van overplantingsstress tot te veel voedingsstoffen tot schimmels. Vandaar dat ik maar even een nieuw topic heb geopend. Ik heb de volgende soorten;- Rosana,- Senga Sengana- Ostara- Elsanta Met vriendelijke groet, NCE Hier een aantal foto's; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 ik denk een schimmeltje maar het ziet er nog niet dramatisch uit hoorgoed verzorgen, compost, op tijd wat water in de morgen, evt wat biomest met kalials er dingen gaan afsterven kun je hier eens kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Misschien heb je hier ook wat aan ? : paarse-vlekken-op-aardbeiblad-kalium-gebrek-t2521.html en zo zijn er nog wat topics over dergelijke verschijnselen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Deze plekjes lijken me geen probleem voor de aardbeienplanten. De bladeren zien er verder goed uit, de bloemen ontwikkelen zich toch mooi?Over dit soort plekjes kijk ik al snel heen. Ik zie nog wel wat vreemde wittge dingetjes op het blad van een van jouw foto's. Wat is het? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick1974 Posted May 9, 2018 Share Posted May 9, 2018 Bedankt RobO voor de interessante link, ik wist niet dat er zoveel problemen bij aardbeien konden voorkomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NCE Posted May 10, 2018 Author Share Posted May 10, 2018 @ RobO, Bit, Oscardevos bedankt voor jullie reactie en advies! Ik heb nog even gekeken wat er op het blad lag. Ik denk een korreltje vermiculiet. Het ligt er nu in ieder geval niet meer op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NCE Posted May 15, 2018 Author Share Posted May 15, 2018 Hoi allemaal, Ik dacht dat de bruine vlekken op mijn blad wel meevielen maar het lijkt toch erger te worden. Ik heb even op bovenstaande site gekeken en kom dan verschillende oorzaken tegen waaronder meeldauw. Daarom dat ik toch deze foto's even met jullie deel. Per soort verschillende de bruine vlekken wel: Rosana:Meeldauw? Elsanta: Gekruld blad; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 in de Rosana zit een mineerwormpje denk ik, en een verwelkte bloemtros? en een pluiszaadje van een boomin de Elsanta een schimmel in de stengel even aanzien, als het erger wordt, plukken, rooien of iets spuiten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 De aantasting van de stengel van de Elsanta - met nu veel roodachtiger plekjes dan je eerste serie - lijkt me het enige probleem waar je je zorgen om moet maken. Foto 2 en 3 zijn wellicht eenmalige waarnemingen. Elsanta is niet erg geschikt voor de biologische moestuinder, is relatief gevoelig voor schimmelziekten dus moet vaak preventief worden behandeld. Ik zou deze aangetaste bladeren wegknippen. Nooit bladeren (ook de verdorde niet) wegtrekken van de plant, omdat je dan bij de aanhechtingspunt van het blad nieuwe mogelijkheden creeert voor het infecteren van de pant door ziektenverwekkers. Mogelijk - zoals RobO al aangeeft - zit er een schimmel in de stengel. Als deze via de houtvaten van de plant zit (en daar lijkt het op) dan zal het zich waarschijnlijk ook in de nieuwe bladeren openbaren. Heb je deze plant uit uitlopers zelf vermeerderd? In dat geval was de moederplant mogelijk al ziek. Ik heb Elsanta ook gehad (in de volle grond), maar die kregen na verloop van tijd problemen, zeer waarschijnlijk aantatsting door Verticillium. Ik heb nu dus geen Elasanta meer. Alleen nog Polka, Florence en Korona (allen juni-dragers). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted May 16, 2018 Share Posted May 16, 2018 Op de foto's zijn vaker duidelijk mineerders te zien. Je kunt ze doden, maar ik zou me er niet druk om maken. Ze doden de plant niet, maar verzwakken hem hooguit. Het probleem zou zichzelf oplossen in een natuurlijke tuin. In een tuin met weinig biodiversiteit kan het echter een probleem blijven. Ik zou de bladeren niet afknippen, omdat je de plant dan verder verzwakt. Een zwakke plant is ook aantrekkelijker voor ziektes en plagen. Ik geef mijn aardbeien in de vollegrond nooit voeding. Ze moeten het zelf redden en ze staan er eigenlijk mooier bij. Hoe meer je een plant vertroeteld (net als een kind) hoe meer problemen je krijgt. De bruinkleuring is wel een aantasting om rekening mee te houden en het zou een schimmel kunnen zijn, maar ook schade van een insect. Als een plant veel voeding en water krijgt dan wordt hij lekker mals en dus aantrekkelijk. Ik zou dus kortom de planten iets meer afharden en minder aandacht aan besteden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NCE Posted May 18, 2018 Author Share Posted May 18, 2018 Bedankt voor jullie reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts