Lorwen Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Goeiemorgen! Bij een zoektocht naar ideeën voor nog meer uit mijn moestuin te halen ben ik op dit forum terecht gekomen. ik ben als het ware grootgebracht in een moestuin. Terwijl andere kinderen van mijn leeftijd kattekwaad gingen uithalen, was ik druk en liever bezig met een moestuintje aan te leggen in het kippenhok van mijn grootouders. "In het kippenhok nog wel?" hoor ik jullie zeggen. Tja, mijn grootouders waren boeren, die hadden hun grond zelf nodig. Mijn vader had zelf zijn eigen moestuin (waar ik veel in geleerd heb) maar ik wou zelf ook iets hebben. In het kippenhok (dat immens groot was) was een plekje, rond de serre dat helemaal vol stond met brandnetels. Daar wou ik mijn tuintje! Het heeft me redelijk wat bloed (en netelprikken), zweet en tranen gekost (vooral als de kippen er dan toch in raakten) maar ik heb daar wel heel wat mooie groentjes kunnen kweken. Ik had de omheining langs ene kant, en de serre langs de andere kant, dus enorm veel omheiningsdraad had ik niet nodig. Af en toe raakten ze er toch door, of over en was alles weg. Maar ik heb er veel geleerd en veel plezier aan gehad. Ondertussen woon ik al 11 jaar op mijn eigen stekje en heb ik toch een tuintje van mezelf dat ALTIJD te klein is Ieder jaar spit ik het om, verwerk ik onze "mesthoop" daar in. (eerder een composthoop, maar mest van de katten (biologisch afbreekbaar kattenzand) en de kippen komt er toch ook bij) Verder heb ik ook appelstruikjes staan (1 Elstar en 5 Jona Gold), wat frambozen (Malling Promise, Autum Bliss en All Gold) stekelbesjes of kruisbessen, Aalbesjes (of zeepbezekes zoals ze die bij ons noemen: Jonkheer van Tets) en de blauwe bessen (Goldtraube 71) waar ik recentelijk problemen op ontdekte in de vorm van dopluizen. Verder had ik ook Pruimelaars staan, maar door een foute keuze van mezelf om er nectarinnen naast te zetten, hebben deze de krulziekte gekregen die ik niet onder controle kreeg. Resultaat: pruimelaar en nectarinnen weg. Ook 2 Conference peren struiken, maar voor de uitbreiding van het kippenhok, heb ik deze ook moeten verwijderen. Ik plan volgend jaar wel terug 2 Conference en 2 pruimelaars terug te plaatsen. Dit is het deel van mijn moestuin dat momenteel al bewerkt is. Op het andere deel hebben de kippen tot afgelopen weekend mogen rondlopen en moet ik nu nog omspitten. Beetje laat op het seizoen (voor mij dan toch) maar hierop voorzie ik boontjes en pompoenen, die hebben nog wel even tijd vooraleer ik deze MOET planten. Deze zijn momenteel zich aan't voorbereiden in de kweekkasjes die op mijn terras staan. Ik hoop hier nog vele ideeën op te doen voor mijn eigen plekje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JudithD Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Ziet er mooi uit! Welkom Quote It ain't what you do, it's the way that you do it Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted May 17, 2018 Share Posted May 17, 2018 Terwijl andere kinderen van mijn leeftijd kattekwaad gingen uithalen, was ik druk en liever bezig met een moestuintje aan te leggen in het kippenhok van mijn grootouders. Aww! Welkom hier. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorwen Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 Het kan idd wel zijn dat ik daarom liever in mijn tuinzit dan op reis te gaan Morgen volgen er nog wat fotootjes, ben eens rond geweest door mijn pride (als het eindelijk af is) en joy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Wat een leuk verhaal!Soms zit het tuinen in de mens en omdat ik wel wat herken in je verhaal:Wat is leuker dan (kort) op reis te gaan om andere moestuinen bekijken? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Welkom veel plezier Hier! Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 29, 2018 Share Posted May 29, 2018 Leuk verhaal, een geboren tuinier Welkom! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorwen Posted May 30, 2018 Author Share Posted May 30, 2018 Beetje laat met mijn fotootjes, maar in een tuin is er nu eenmaal veel te doen! Aangezien de wederhelft onze tuin niet groot genoeg vind voor een serre, moet ik het hiermee doen:Momenteel 2 kweekbakken op een tijdelijke tuintafel (schragen en tuintegels) gemonteerd waarin de plantjes rustig kunnen groeien. Hoewel we met deze temperaturen geen kweekbakken meer nodig hebben Toegang tot mijn paradijsje:We moesten toch ook een stukje gazonnetje hebben voor ons hondje om op te kunnen lopen. Het beplante deel van de tuin. Ondertussen al enorm hard veranderd, de spinazie en sla zijn al geoogst zelfs! Het nog om te spitten deel waarop tot voorkort de kipjes nog zaten, dit jaar ben ik echt HEEL laat met omspitten: het deel van de fruittuin die nog aan te pakken is (de houten rolborders moeten vervangen worden): Mijn 2 appelboomjes (van den aldi) naast de regenton. Dit stuk is ondertussen al aangepakt. De houten rolborders zijn hier al vervangen door boordstenen: Mijn zelfgemaakte "mesthopen" zijn echt wel goed gelukt vind ik zelf, en dat is ook het belangrijkste, niet? Dit zijn ze toen ze net gebouwd waren: De kipjes in hun (tijdelijke) ren. De betonnen vloer die je ziet word hun hok, een soort voliere waar ze veilig zitten van de muizen, ratten, katten en ander gedierte dat hen opjaagt. Mijn eerste Hokkaido van het jaar, in de (bijna) lege mesthoop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monnoh Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Mooie tuin. Hoe verwerk je al die pompoenen? Of valt de oogst nogal mee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorwen Posted May 30, 2018 Author Share Posted May 30, 2018 ik deel meestal wel wat plantjes uit, mijn vader zaait die niet, ik geef hem de plantjes Meestal eten we wat we nodig hebben en de rest (soms bevriezen ze wel eens als ik het weerbericht niet in de gaten hou ) worden gecomposteerd. Sommigen gaan de diepvries in voor in de lente een pompoensoepje mee te maken. Hokkaido's zijn handiger in formaat om in de oven te bakken met bataat, worteltjes edButternuts gebruik ik voornamelijk om pompoensoep met citroengras en kokosmelk te makenSpaghettipompoenen zijn lekker in de oven met peper, zout en olijfolieverder heb ik nog courgetten, waar ik courgettini mee maak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts