Ga naar inhoud

Tuinbonen troubleshooting: veel bloemen, nauwelijks peulen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey all,

Ik heb op mijn balkonnetje 3 emmers met in totaal 9 gezonde tuinbonenplantjes staan, die sinds een paar weken allemaal prachtig bloeien. Een hoop bloemetjes zijn nu al uitgebloeid en afgevallen, maar wat ik mis zijn de peulen! Ik heb er slechts twee geteld

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, waardoor ik zo weinig peulen heb?

Doosje zaad heb ik begin dit jaar gekocht, en het zou toch ook zonder bestuivende beestjes moeten lukken?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

duurt eventjes voordat ze groot worden, zie je echt geen beginnetjes?

anders is hetmisschien te warm, maar ja, wat doe je er aan, sproeien ?

Geplaatst:

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord, 2 peulen op 9 plantjes is niks.

Tuinbonen doen aan zelfbestuiving, en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat hommels jouw balkonnetje niet hebben weten te vinden.

Waar ik wel in geloof is een negatieve relatie tussen het aantal bloemen en het aantal peulen bij tuinbonen. Dus: minder bloemen = betere peulen.

Ik heb zelf een ras staan dat Adrie heet, en het maakt krankzinnige bloemtrossen, maar er komen weinig peulen aan. Misschien dat al die bloemen teveel energie kosten.

Ik heb nog wat rasjes staan die veel gedoseerder zijn met de bloemen, maar daar lijken betere peulen aan te komen.

Helaas zien we van jouw tuinbonen geen foto, dus het is raden hoeveel bloemen het zijn bij jou, en de naam van het ras kan ook handig zijn om vergelijkingen te kunnen maken met andere tuinbonen van dat ras.

Geplaatst:
duurt eventjes voordat ze groot worden, zie je echt geen beginnetjes?

anders is hetmisschien te warm, maar ja, wat doe je er aan, sproeien ?

Hmm, misschien valt het iets meer mee dan ik had verwacht. 2 grote peulen, 1 omgekrulde, en een paar beginnetjes, vooral in de hogere regionen nu, maar vooral 0 of 1 beginnetje per bloemtros, en ik heb 1 of 2x 2 beginnetjes in een bloemtros gespot. Maar dat is stiekem minder dan ik had verwacht bij 9 planten die afgeladen waren met bloemen. Of is 0-2 peulen per bloemtros normaal? Ook was er een plekje waarvan ik zeker wist dat er een beginnetje zat, maar dat was een paar dagen later weg... Het totaal komt nu ergens rond de 10 uit.

Sproeier heb ik niet, op mijn balkon is een gietertje genoeg. Af en toe een slokje percolaat erbij in.

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord, 2 peulen op 9 plantjes is niks.

Tuinbonen doen aan zelfbestuiving, en ik kan me ook moeilijk voorstellen dat hommels jouw balkonnetje niet hebben weten te vinden.

Nou, bestuivers zie ik eigenlijk nauwelijks (ik woon 3 hoog, misschien moeten ze nog ontdekken dat er sinds dit jaar allemaal lekkers staat), maar heb recentelijk wel wat tegen de stammen getikt in de hoop op meer peulen. Ik hoop dat die kleine beginnetjes die ik nu zie daar het resultaat van zijn...

Ras is Witkiem, verkoper van de Welkoop zei dat die wel populair was.

Foto's:

R0FIsDQQXEC7FL2uiWRqv_kgR_LNCTYjxNzFiV-g0JTmcj5n-Td1I4pU9jd_ui1-kZdecgu42hoV0MOTR3JkV3UOYlx2sdeapCwKzU0T0ZFLYMlfplSnCv-KAdrlwMrOSfUoldberS9tTZeCFquFMgrNmrvxkD1s_-7J8aMWt3-TMSmz95jaEVV9VxurWT17v8t1_AnIBzEW4tfuoF5BIT1KRqy3jTVSkSARFNpKKMKqi34J-j20VPpQFqfSQRTgjLsB8aUs0Y-BFncKXuQoZ1jBp3KiJg62qhj1iKGDWo0SGE5c1DBosmK9u1a8ekse_1u_kI22UvcrfJ1SLBZAjH1XqxzQ26G4COl2h1ox-rzOlGbNgWJaMiEWnWJa4DbO8KoUWPB_pfWcqFb2cBlp2JZJKYeNIrZRCwAeNC3gwfdHu7P9-GriS_ByXjTYwvfPJU6YYppYAGPK0M0ExTMcKydCPevMifu6aNGV5JLXKxnoWxw-agheP_oXRvnVLUrYe79tygHk2mhfZBanok1uOV37FM5Q5Awgh5FmdQ7ngwuk1pVyu63KaB06Sm0xgFOBYGIukZVtHqlr01B1Z7ejUXEbKb4Husv_tW5QGCM=w1170-h1560-no

Dit zijn ze. Van onder tot boven waren ze afgeladen met bloemtrossen, maar de meeste zijn al afgevallen. Sommige van de oudere planten (achterste emmer) beginnen nu ook al dorre bladeren te vertonen, dus ik gok dat ze aan het eind van hun latijn zijn. Kan dat kloppen gezien de tijd in het jaar? Ik heb verdeeld over maart/april in 3 rondes gezaaid.

WiuuiCinSn3XImnR6_mR35BsY1P37TjjDgxkmUK_ckgbJlQml6YwnxRHukDUAb1O0dhbQO07NiXZFbamYLMDxDcqSdQ1OO16LV8bwF9WvLI62AgOgKS6ksFVVC9WQEKVSn328E8v3XKDhk5JKV4LBrVDHTT2KPkiHf6vtXRtOJkSybzUR0oOEFfEXOUe5jxUN3N5H0dv7x15q_U3s8oEgbMHHuxlyxC44fgLVRpMq5HKo-6tzHu0x2n_mTVykoLxlhgbMxKJNgAd3-AQErgv9NdjIizQi1b3EffQSsf_Vfl1Db9MVUyT3_EBVeL2xuNZHcyurrwMEap8KIKbd5mmfHhJ9dF7z9OK61izGywk462NX5sbvVWK5g3yOZM_LXum8WI3CWa3vEy3LDYpkPnXZvWIPCRWGr7ha49XJJV3MthUmCGwjm164TbQLBr5JOnJoTs20cIwECSKOEkcpT107czSxS9g7NdQp-DLA981xI0dn02VvJU9CkxPR3_kzTbTsMELkgFNBQSdr6Q_gI39aSx3RN_om5JGABpIPDWBJRVwGA0H1CZilolMjlSu2wm6PoCHZw7lCJ-34964cl3x-sVGrz3AJu4da_CIYec=w1170-h1560-no

Dit is hoe de meeste ex-bloemtrossen eruit zien... Afgevallen zonder iets achter te laten

(Mocht je de foto's niet kunnen zien, laat dan dan even weten! Kan aan Google Photos privacyinstellingen liggen.)

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:
(Mocht je de foto's niet kunnen zien, laat dan dan even weten! Kan aan Google Photos privacyinstellingen liggen.)

Bij deze

(Dat kun je zelf ook zien als je op de voorbeeldknop klikt of na plaatsing even terugkijkt?).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Okee, dan hier nog een keer!

2018053010202768531527864976.jpg2018053010174324691527864974.jpg

@Speets: Zelf kan ik ze wel zien, maar misschien kunnen anderen niet zomaar foto's uit mijn Google map bekijken ook al heb ik de directe link gebruikt... Had net pas door dat ik ook gewoon direct foto's kan uploaden hier -_-' Lekker traag van begrip xD (Ik heb geprobeerd ze te roteren, maar dat werd heel lelijk over de tekst uitgelijnd... Weet niet of dat aan mijn browser ligt of niet)

Geplaatst:

De foto's zijn te zien alleen moet je ze voor het nette nog even kantelen.

Ook bij mij geven op de volle grond niet alle bloemen vrucht.

Helemaal geen vrucht had ik vorig jaar bij heel laat gezaaide bonen (expiriment)

Jouw planten zien er wat gefileerd uit, misschien hebben ze te warm gestaan.

Hebben ze al de tijd buiten gestaan?

Ik zou het nog even aankijken en misschien geven de hogere regionen beter.

Geplaatst:

3-hoog, ja, daar zat ik even niet aan te denken, dan kan ik me wel voorstellen dat insecten het minder goed weten te vinden.

Een buurman van mij heeft me wel eens verteld dat hij een keer heel vroege tuinbonen probeerde te krijgen, maar dat dat mislukte omdat er zo vroeg nog geen bijen waren.

Misschien dat bestuiving toch niet zo makkelijk gaat bij tuinbonen. Bij alle tuinbonen heb ik de ervaring dat veel bloemen niet tot peulen leiden. Listra is een ras wat ik heb gehad dat makkelijk een dozijn peulen per plant geeft, Leidse Hangers soms maar een paar, maar dan wel grote. Witkiem ken ik niet, maar dat is wel een gangbaar ras.

Je planten zien er normaal uit, vind ik. Natuurlijk vinden ze in de volle grond prettiger, maar je foto's onthullen niet een probleem.

Gebruikelijk is dat bij de onderste bloemen de peulvorming het beste is, en dat bovenin weinig meer gebeurt. Dat is echt standaard. Als het bij jou anders is, dan is dat wel opvallend. Geen bestuiving toen de eerste bloemen er aan zaten en later wel?

Het aantal bloemen vind ik normaal. Bij mij zie ik van die dichte bossen, waar ik weinig vertrouwen in heb, maar ik moet nog afwachten wat het wordt:

41595960995_d2018d53bb_o.jpg

Geplaatst:

Hebben ze al de tijd buiten gestaan?

Ik zou het nog even aankijken en misschien geven de hogere regionen beter.

Ik heb ze binnen voorgezaaid en omdat ze hard groeiden, al vrij snel buiten in emmers gezet. De oudste emmer (achteraan) heeft nog op het oude adres op de zonloze/zonarme binnenplaats gestaan voor ongeveer een maand, verder alles op het balkon. Ons balkon is op het oosten (ongeveer), dus 's ochtends flink zonnig en na lunchtijd draait hij achter de flat.

Ik merk inderdaad dat de hogere regionen iets meer peulen geven dan onderin, misschien heeft dat inderdaad met bestuivers te maken, zoals roeier vermoedt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...