Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

De hoofdstengel scheurt open?

Jens Segaert

Recommended Posts

Dit zie je vaak bij slakkenvraat.

Maar ik kan op de foto niet zien of dit ook bij jou het geval is.

De plant gaat dit overleven zolang het maar niet gelijk na de wortels is gebeurt.

Dat zie je vaak bij jonge planten.

Of het stuk na de beshadiging levensvatbaar is, is afhankelijk van de situatie.

Zijn er al wortels op deze uitloper en hoe groot is de beschdiging.

Het is niet ideaal maar de plant zal blijven groeien en eventueel nieuwe ranken maken.

Heb het bij mij ook wel meermaals gezien. Kan nu bij jou door slakken komen hoor ( of wat ik dan eerder denk, is dat de slakken er op afkomen nadat dit gebeurd is, maar soi ) , maar bij mij was het torderen. Dus de hoofdstengel groeit, legt zich op de grond, groeit en groeit, de top die zich steeds iets opricht en groeit en zwaarder wordt en door die zwaarte weer moet gaan liggen. Bij dat gaan liggen ( of draaien van de wat langere tijd een bepaalde windrichting ) draait de stengel een stuk een andere kant op, een 50-70 cm verder terug van de top.

Snap je mn verhaal ? Bij mij althans was dat mijn verklaring. door tordering barst de stengel open. Plant groeit gewoon verder.

Vind de plant inderdaad wel wat erg bleek ja. Maar denk eigenlijk niet dat daar de oorzaak zit.