cozco Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 HAllo, In mijn tuin heb ik een druif uit Italië.Het is de Muscat Blue.Hier hebben we een stekje van gekregen, en groot gebracht tot een grote druivenrank. Nu heeft deze het eerste jaar dat deze buiten stond één klein trosje druiven gehad.Maar de drie jaar erna, dus afgelopen 3 jaar niets meer... Wat kan ik er aan doen dat deze toch weer druiven gaat geven?? Is dat een kwestie van bemesten, of bekalken in het vroege voorjaar??? Ik zie de tips met belangstelling tegemoet.. Dank. Quote
harms1 Geplaatst: 2 juli 2018 Geplaatst: 2 juli 2018 Misschien een keer helemaal terug snoeien tot aan drie ogen van de grond en dan opnieuw uit laten lopen?Maar wacht even op reacties van anderen hóór, voordat u de snoeischaar erin zet! Quote
Bit Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Een foto zou wel helpen. Maar er is eigenlijk maar 1 reden waarom een druif helemaal geen bloei laat zien : verkeerde snoei. Een druif maakt knoppen aan die bloeibaar zijn voor de winter en neemt die knoppen dus de winter mee in om het voorjaar daarop uit te gaan lopen, waar hij dan gaat bloeien overigens : een druif kan ook bloemen maken op takken die hij gaandeweg het seizoen maakt, een druif is in heel beperkte mate ook bloeiherhalend ( vergelijk rozen ) , maar goed, dat voert wat te ver hier en gaat het jou niet om Dus wat ik denk, is dat je met snoeien dergelijke jonge takken in de winter hebt weggesnoeid ? Maar nogmaal, ook bij deze vraag geldt ook wel : foto ?Dan als laatste : de Muscat Blue is nou niet echt wat je zegt een italiaanse druif. Ben je wel zeker dat het echt de Muscat Blue was ? Al maakt dat voor je niet bloeien vraag niet zo veel uit hoor. Quote
cozco Geplaatst: 4 juli 2018 Auteur Geplaatst: 4 juli 2018 De druif komt uit Italië, als stekje.. Dat was wat ik wilde zeggen... In de bijlage de foto's van mijn druivenstruik.Kun je hier wat mee?? Quote
Bit Geplaatst: 5 juli 2018 Geplaatst: 5 juli 2018 Dit is dus geen Muscat Blue. Muscat Blue heeft vrij kenmerkend blad, wat hier niet op lijkt. Welke het wél is, zie ik niet zo 1-2-3. Zal van het weekend nog wat verder zoeken. Maar goed, dat is ook helemaal niet de reden waarom jouw druif nu niet bloeit. De reden is wat ik al eerder dacht : jouw snoei vorig seizoen. Geeft niks, want je hebt jouw druif zo geleid en gesnoeid vorig jaar, zodat hij snel de bovenrand van je ruimte zou bereiken. Daar zit hij nu. De takken die deze plant dit jaar gemaakt heeft en nog verder maakt, zullen volgend jaar gewoon bloeien. Natuurlijk moet je dan niet weer alles wegsnoeien tot die 2m hoge stammetjes. Laat dus een paar 'leggers' aanwezig voor volgend jaar ( de horizontale takken die hij nu gemaakt heeft ) Gaat helemaal goed komen. Quote
cozco Geplaatst: 5 juli 2018 Auteur Geplaatst: 5 juli 2018 Dankjewel voor de hulp!Dus het advies is de liggers, die ik nu heb geleid langs de bovenzijde laten liggen. Is het de bedoeling dan alles gewoon te laten groeien wat daar in het voorjaar aan komt?Of moet ik daar dan nog een snoei-sessie voor doen? En dieven is dat nodig? Bedankt voor de tips. Quote
Bit Geplaatst: 5 juli 2018 Geplaatst: 5 juli 2018 De leggers die er nu gevormd worden, kun je van de winter zo laten; zo leiden daar waar je ze wil hebben, in de maat ( lengte ) die jij wil. Denk daarbij vooral aan de zon. ze moeten zoveel mogelijk zon en wind vangen. Volgend jaar zal op elke knoop / knop aan die horizontale takken een uitloper komen, waar de druif op zal bloeien. Dat laat je eerst maar eens gebeuren en kun je dus volgend jaar zomer gaan bepalen wat je met die groeiende uitlopers doet; laten groeien, bloeien en vrucht dragen of ook wat weghalen dieven en dergelijke. Nu allemaal niet van belang, maak je het nodeloos ingewikkeld. Zie je volgend jaar wel weer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.