Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

gladiolen vallen om

Mister w

Recommended Posts

Weet ik niet op wat voor grond je daar in Polen zit, maar ga ik even van redelijk normale tuingrond uit. Bollen poot je meestal nooit dieper dan de maat van de bol hoog is, dus een crocus komt 1,5 tot 2 cm onder de grond, een tulp een 5 -6 cm diep. Zoiets.

Maar met gladiolen ligt dat net ff anders. Die mogen echt veel dieper. 10 cm is prima. Komen ze wel wat later boven, maar daarna halen ze die tijd goed in. Het gevolg is, dat er een deel van de stengel onder de grond zit en ze steviger staan. Veel steviger.

Dan nog hebben de gladiolen de neiging wat scheef te gaan staan, vooral als de lichtsituatie niet optimaal is en er van 1 kant echt meer licht komt, ze bv tegen een schutting staan. Na op een bepaalde hoogte te zijn gegroeid, dat ze zwaar worden, wat aanaarden helpt ook. Of stokken en aanbinden natuurlijk, kan ook nog. In moestuinen zie je ze wel eens netjes op een rij staan tussen 2 draden. Een ijzeren gaaswerk, wat je steeds hoger kan stellen zie ik ook wel eens.