Bertus Posted July 9, 2018 Share Posted July 9, 2018 Tijdens de oogst van mijn kruisbessen (Invicta op stam) een paar weken geleden zaten er kleine groene rupsjes op de struik. Volgens mij niet van de kruisbladwesp want die rupsjes zijn (vgls google) wit gespikkeld. Inmiddels is de struik helemaal kaal en ik vraag me af of dat nog wel goed komt. Iemand raad? Edit: de jostabes en zwartebes die vlakbij staan hebben totaal geen last. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elmigo Posted July 9, 2018 Share Posted July 9, 2018 Heb hier ook een kruisbes staan die helemaal kaal is geworden. Deze heb ik van iemand overgenomen omdat diegene dacht dat ik hem mogelijk nog kon redden. Er groeien wel weer een paar nieuwe blaadjes op de uiteinden van een aantal takken. Ik heb geen idee waardoor dit komt maar mijn kruisbes heb flink gesnoeid na het oogsten zodat hij veel energie over heeft om te herstellen (heeft nu meer wortels dan takken). Dat lijkt een beetje te helpen... Het kan ook zijn dat er iets met de wortels is. Iemand nog suggesties? Ik ben ook wel benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted July 9, 2018 Share Posted July 9, 2018 Bij mij zijn er ook een paar kaal, maar ik dacht dat het wel de kruisbesbladwesplarveveelvraatbende was. Het was me nooit opgevallen, dat die witte stippen heeft, ik dacht meer helder groen. Een paar struikjes komen al weer aardig terug. Een was weer bijna mooi, tot een tweede aanval van de dadertjes. Volgens een oudere, ervaren tuinier hier, goed te bestrijden met spiritus, en zeepsop van groene zeep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 10, 2018 Share Posted July 10, 2018 (edited) klopt, kruisbessenbladwesp, spruzit werkt goedvorig jaar waren kruis en jostabes behoorlijk kaal, zijn goed teruggekomenik heb ze wel wat gesnoeid toen, ook omdat de doorhangende takjes gingen wortelen en we hebben er genoeg Edited July 10, 2018 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 10, 2018 Share Posted July 10, 2018 @ Mastert. Voor jouw vraag ( zijn meerdere topics over, iedereen met kruisbessenstruiken heeft er wel eens last van gehad ) : kruisbessenbladwesp-t8108.html Luizenmiddeltje wat die man bij jou op het tuinencomplex beschrijft werkt dus niet bij rupsen trouwens, waarom niet en wat wél lees je in dat topic. @ Elmigo : Wat het bij jou is weet ik niet, overgenomen struikje verpoten : kan veel zijn. Droogte is er 1. Te weinig wortels en na verpoten te weinig gesnoeid wellicht ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts