appelvrouw Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Ik heb een tomatillo in de tuin en die zit werkelijk boordevol met bloemen en lampionnetjes. Nu zou er in de lampionnetjes de vruchtjes moeten groeien, er zit wel een doperwtgrote bes, maar die blijft overal klein. Ik heb al een deel van de takken afgesnoeid, want het lijkt me erg veel voor de plant om die lampionnen allemaal te vullen met grote bessen. heeft iemand al tomatillo gehad in de tuin die mij kan adviseren? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Bij mij zitten ze ook vol maar de vruchten groeien niet erg hard. Dat duurt nog wel een tijdje voor die ook hard groeien denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Bij mij zitten ze ook vol maar de vruchten groeien niet erg hard. Dat duurt nog wel een tijdje voor die ook hard groeien denk ik. Hey Dennis, leuk dat je hem ook hebt. heb jij gesnoeid aan de plant? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Mijn ananaskers zit ook vol lampionnetjes, de vruchtjes worden ook nog niet groter... Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Het verschil tussen ananaskers en tomatillo kan je mooi zien op: http://bustani.webs.com/bijzonderesoorten.htmdaar staat ook bij dat je de tomatillo moet trillen als hij te beschut staat. De schrijver van het stukje had het over een oogst van 20 to 40 vruchten...bij mij zitten er wel 150 lampionnetjes, en denk dus niet dat die allemaal afrijpen Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Vorig jaar had ik ook tomatillos.Mijn ervaring is dat een flink deel van de vruchten spontaan afvalt, ruim voor ze rijp zijn. Blijkbaar regelt de plant zelf hoeveel vruchten ze aankan. Verder herinner ik me dat ik pas ruim na de zomer de eerste rijpe vruchten heb geplukt. Een flink deel werd helemaal niet meer rijp. Gelukkig zijn de halfrijpe vruchten ook goed te gebruiken en de vruchten rijpen ook nog wel een beetje na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Ik heb ook paarse tomatillo's staan maar die beginnen net pas lampionnetjes te krijgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Daar komt echt vanzelf vruchtjes in, hoef je niks aan te doen, ik vondt ze zelf niet lekker,maar op een schaal zijn lampionnetjes altijd heel leuk om naar te kijken in de herfst Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Vorig jaar had ik ook tomatillos.Mijn ervaring is dat een flink deel van de vruchten spontaan afvalt, ruim voor ze rijp zijn. Blijkbaar regelt de plant zelf hoeveel vruchten ze aankan. Verder herinner ik me dat ik pas ruim na de zomer de eerste rijpe vruchten heb geplukt. Een flink deel werd helemaal niet meer rijp. Gelukkig zijn de halfrijpe vruchten ook goed te gebruiken en de vruchten rijpen ook nog wel een beetje na. Hoi R, dank voor je uitleg..ik ben nu minder ongerust of ik wel of niet had moeten snoeien en wacht het allemaal maar rustig af.Hans wat vond je vies aan de vruchtjes? Bitter oid? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Eerder smaakloos als een niet lekkere waterige tomaat zeg maar. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Het schijnt hoe meer zon des zoeter de vruchten worden.Dus stonden je planten wel in de volle zon Hans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Ja ik heb alleen maar zon, geen schaduw plekken, wel was het zo dat de lampionnetjes vooral bovenin tussen veel bladeren zaten,mischien is dat iets om te snoeien wat blad eraf waneer de bessen rijpen.Hoewel het vruchtje natuurlijk in de lampion zit waardoor je verwacht dat het eerder de warmte dan zonlicht is wat ze nodig hebben om zoeter te worden.kan me niet herrinderen ook maar beetje zoets geproefd te hebben. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Vorig jaar had ik ook tomatillos.Mijn ervaring is dat een flink deel van de vruchten spontaan afvalt, ruim voor ze rijp zijn. Blijkbaar regelt de plant zelf hoeveel vruchten ze aankan. Verder herinner ik me dat ik pas ruim na de zomer de eerste rijpe vruchten heb geplukt. Een flink deel werd helemaal niet meer rijp. Gelukkig zijn de halfrijpe vruchten ook goed te gebruiken en de vruchten rijpen ook nog wel een beetje na. Hey RvO mag ik je vragen hoe de rijpe vrucht van de tomatillo eruit ziet? Die afvallen zijn wel groot in hun lampionnetje maar groen en hard. Nu ik binnenkort lang niet op de tuin kom maak ik me een beetje zorgen over de oogst, denk je dat ik ze kan oogsten en na laten rijpen? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted September 13, 2011 Share Posted September 13, 2011 Hey RvO mag ik je vragen hoe de rijpe vrucht van de tomatillo eruit ziet? Die afvallen zijn wel groot in hun lampionnetje maar groen en hard. Nu ik binnenkort lang niet op de tuin kom maak ik me een beetje zorgen over de oogst, denk je dat ik ze kan oogsten en na laten rijpen?Bij mij werden ze licht oranje, maar de kleur van de vruchtjes hangt af van het ras. Bij de echt rijpe vruchten waren de lampionnetjes uitgedroogd en stonden ze (half) open.Ik herinner me vaag dat de halfrijpe vruchten nog wel redelijke narijpen als je ze binnen op een warm plekje bewaart, maar niet van knalgroen en knetterhard naar mooi oranje en lekker sappig.De onrijpe vruchten kun je ook eten schijnt, maar ik was niet enthousiast. Ik heb ook geen recept gevonden speciaal voor onrijpe tomatillos, misschien ligt het ook daaraan.Ook de rijpe vruchten vond ik niet geweldig smaken. Wat mij betreft is het een leuke plant om te telen, maar in de keuken kan ik er niet zo veel mee. Daarom is het bij een eenmalig experiment gebleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 13, 2011 Author Share Posted September 13, 2011 Ok daar was ik al een beetje bang voor. Ik had de plant gekregen en geplaatst zonder er iets van te weten, ik kan alleen een goed recept vinden met tomatillo van salsa verde...bij mij komt hij er ook niet meer in! Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Ze scheuren hier allemaal door het extreem vochtige weer, maar er hangen er wel tientallen aan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ik heb een tomatillo van 30cm die bovenaan in 2 splitst.Er zijn ook enkele vruchtjes.Moet ik een tomatillo snoeien als hij opgroeit, zoals een tomaat?En haal ik de eerste vruchtjes weg? Heb ik meerdere tomatillo's nodig voor de bevruchting? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Dit is een wat laat antwoord. Er zijn meerdere tomatillo planten nodig voor de bevruchting. Als je ze in een kas zet waar niet of nauwelijks insecten in komen moet je ze zelf bevruchten, dwz stuifmeel van de ene plant naar de stamper van een andere plant brengen. Je hoeft de tomatillo niet te snoeien, zoals je een tomaat dieft. Het is wel handig om de op te binden, zodat de vruchten van de grond wegbloijven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ferdinand Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Vorig jaar had ik niet zoveel tomatillo's. Dit jaar had ik zo'n 15 planten en veel te veel tomatillo's om te verwerken/bewaren. Ik vind ze wel lekker, als snack. Maar het meeste verwerk ik in groene salsasaus. De mexicanen gebruiken hiervoor ook tomatillo's. Volgend jaar ga ik ze gewoon in een overhoekje zetten in plaats van midden in de moestuin. Ze woekeren als onkruid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 De tomatillo's doen het vooral goed in warme gebieden. Dus in Nederland vooral in de kas of polytunnel. RvO schreef: Vorig jaar had ik ook tomatillos.Mijn ervaring is dat een flink deel van de vruchten spontaan afvalt, ruim voor ze rijp zijn.Blijkbaar regelt de plant zelf hoeveel vruchten ze aankan.Als de vruchten vroeg afvallen is er meestal iets mis met de watergift. Te veel regen of te veel watergift of een grond die niet goed het water afvoert. Zet ze een volgende keer eens op ruggen grond, daar kan het vocht beter uit wegkomen. Je kan ook proberen wat cocoscompost of stro door de grond te mengen, dat maakt de grond wat luchtiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts