Jump to content

Aardbeien blaadjes gaatjes

RobN

Recommended Posts

Hallo allen,

Mijn gestekte aardbeien hebben sommige gaatjes in de bladeren, kan dit kwaad, moet ik er iets aan doen?

En kunnen ze worden uitgeplant op het bed waar dit jaar tomaten stonden?

Uiteraard ga ik de grond opnieuw van compost voorzien en wat extra Aardbeienmest van dcm

199b46b26973514f36f52075b7e61b44.jpg

Onkruidmanager 1.0

Nee, he is een teken dat je aardbeien lekkere blaadjes hebben.

Heb je niet in die plastic bak een biotoopje voor een slakje gecreeerd ?

Gewoon planten met een goede schep verteerde compost er onder en niet meer naar kijken.

De bladeren gaan zo tegen het eind van het seizoen toch hard achteruit.

Kan best zijn dat er een slakje rondkruipt. Maar ook in de bakken en losse potjes kom ik het hier en daar tegen....

vd week gauw de tomaten ruimen en uitplanten, die kleine plantjes maken toch best snel enorme bos wortels aan.

kan ik nu nog, want ik zie nog genoeg uitlopers aan de aardbeien in volle grond, nieuwe stekken nemen of redden deze het niet voor de winter?

Onkruidmanager 1.0

Stekken nemen zal geen probleem zijn, wat dat betreft zijn aardbeien net onkruid.

Maar zoals je bij de opgepotte stekken al ziet gaan de aardbeistekken hard aan de slag.

Ze maken nu ook de bloemen en vruchten voor volgend jaar aan. Daarom wordt aangeraden de stekken voor half augustus vast op de nieuwe plek te hebben. Als de stekken al wat ouder zijn en je ze met een flinke wortelkluit kan verplaatsen zonder dat ze daar een tik van oplopen is dat winst.

Zijn het nieuwe of kleine stekken en krijgen ze door het verplanten een tik dan ga je dat komend jaar in je opbrengst merken.

de stekken die ik nu heb staan ongeveer 3-4 weken in pot en maken nieuwe bladeren aan en groeien goed, ik verwacht geen bossen vol aardbeien volgend jaar, het is voor het eerst dat ik dit doe.

Maar door de hete zomer, en vakantie kan ik ze niet voor 20 augustus uitplanten. Ik vraag me af waarom die datum zo heilig is eigenlijk

Onkruidmanager 1.0

Ik tuin al lang en doe vaak maar wat, maar ik leer wel langzaam aan dat data toch belangrijk zijn.

Voor wat betreft aardbeien zal er veel onderzoek zijn gedaan en zal deze datum een keerpunt in de opbrengst betekenen.

Zo worden de dagen snel korter en licht zal wel veel invloed hebben op het groeiproces.

Idd, in een potje is een mooie tussenoplossing.

Zo te zien zijn ze nog niet zo groot en verplanten vraagt altijd wat energie.

Zelf laat ik ze altijd twee jaar staan.

Bij de koronas die ik heb krijg je het eerste jaar de eerste aardbeien die joekels zijn.

Het tweede jaar krijg ik meer maar kleiner.

Je kan nog voor een derde jaar gaan, maar dan krijg je nog kleinere aardbeitjes ( om te verwerken) en meer kans op ziektes.

Let wel op voor die ziektes, aardbeien kunnen zo'n beetje alle ziektes krijgen die de Heeren Jezus uitgevonden heeft.

Trek ze er dan gelijk uit.

Aardbeien zijn een dankbaar gewas, maar wel bewerkelijk wil je het goed doen.

(Op tijd) verplanten, schoonhouden, de bloemen en uitlopers die er na het verplanten nog aankomen verwijderen.

Uitlopers selecteren en vast zetten.

Opschonen in het voorjaar en bijhouden. Netten er over.

En dan hebben we het nog een eens over de pluk en verwerking…….

Overigens heb ik zelf nog maar weinig aan mijn aardbeien bed gedaan.

Na een jaar of 15 liepen de planten door diverse redenen achteruit.

Het plan was om bij de eerste regen nieuw plantgoed te halen, maar die regen kwam niet en toen die kwam had ik het te druk met andere zaken.