Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Slakken


Stan W

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Omdat ik nieuw ben op dit forum zal ik mijzelf eerst even voorstellen. Ik ben Stan, 22 jaar oud en ik ben geboren en getogen in Oss. Al van jongs af aan vind ik het leuk om in de tuin te werken en om een kleine moestuin bij te houden. Daarnaast vind ik het heerlijk om in de natuur te fietsen of wandelen.

 

Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik een aantal vragen heb, met name over het slakken probleem in onze tuin. Wij hebben vrij veel slakken in de tuin, vooral huisjesslakken, maar ook enkele naaktslakken. De naaktslakken heb ik gevangen en in het park een paar honderd meter verderop weer uitgezet.

 

Hoe kan ik volgens jullie de slakken het beste bestrijden, het liefst zonder ze te doden. Gif wil ik niet aan beginnen. Over nematoden heb ik gelezen dat ze vooral effectief zijn tegen naaktslakken, maar aangezien wij vooral huisjesslakken in de tuin hebben twijfel ik aan de effectiviteit daarvan. Ik heb al enkele malen biervallen gezet, echter komen daar maar enkele kleine slakjes in terecht. Gelukkig hebben mijn moestuin planten nog niet zoveel last van vraat. Ik heb bij de tomaten slechts één aangevreten tomaat hoeven verwijderen. Mijn aardbeien stekjes vinden ze daarentegen lekkerder. Daarop zitten aan de onderkant van de bladeren regelmatig jonge of kleine slakken.

Ik heb gelezen dat sterk ruikende planten kunnen helpen tegen slakken. Maar vandaag zag ik tot mijn verbazing dat de grotere slakken zelfs aan onze tijmplant beginnen te eten. Zoals te zien is op de foto, zag ik vandaag twee slakken eten aan de tijmplant. Normaal zie ik ze alleen in het donker door de tuin kruipen. Vandaag waren ze denk ik ook overdag actief omdat het een beetje geregend heeft en het vrij vochtig weer is. (Zie de foto's)

 

Mijn vraag is dus. Welke dier- en milieuvriendelijke manieren gebruiken jullie tegen slakken? Ik heb er tot nu toe vrij weinig tegen ondernomen, in de hoop dat ze het zevenblad in zouden dammen. Hier hebben wij namelijk veel last van in de tuin. Nu het er langzaamaan steeds meer worden, heb ik 's avonds regelmatig een slak onder mijn schoen in het donker, want dan beginnen ze ook over de stoep te kruipen.

 

thumbnailIMG2018090313310596561535979723.jpg

 

thumbnailIMG2018090313353183821535979730.jpg

 

thumbnailIMG2018090313365022421535979734.jpg

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Stan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...