Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pootuitjes


RobN

Aanbevolen berichten

Ik was aan het ruimen en kwam in een stukje wat verloren gewaande uitjes tegen. Deze had ik zelf gezaaid maar over het hoofd gezien.

Kan ik de bewaren tot volgend jaar om als pootui uit te poten?

Hke bewaar ik ze het beste zolang? Buiten ik n koude schuur?

4000909c9dc2b704d7c543eca7be1c4f.jpg

aangepast door Gast

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bewaren:

 

Niet te vochtig/warm dan lopen ze weer uit ( zoals op de foto)

Niet te droog, dan verdrogen de uitjes.

 

Luchtvochtigheid tussen 65 en 70 % is ideaal

 

Vorstvrij donker en koel ( tussen 4 en 10 graden is ideal).

 

Bijvoorbeeld In de schuur en met vorst even binnen halen.

 

Hier lagen de uien in de stal precies goed.

 

Voor ( gewone) uien is het ook belangrijk dat ze "rijp" geoogst zijn, met de halzen goed gesloten en gedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 bemerkingen.

-De uien op de eerste foto zijn al aan het uitlopen waarom zou je deze dan willen bewaren tot volgend voorjaar?

In de handel zijn er ook pootuien te verkrijgen om nu te planten ik zou deze gewoon nu in de grond stoppen , uien kunnen normaal tegen wat vorst.

 

-Wat ik me wel afvraag zijn deze uien geschikt als pootui te dienen ?

Zit er geen verschil tussen de rassen van pootui en zaai uien ?

Andere knol en bolgewassen ontwikkelen het eerste jaar de knol en het 2de jaar zaad om zich voort te planten . (Vb u kleine wortels van dit jaar ga je ook niet volgend jaar herplanten om dan grotere te krijgen)

Worden de pootui op bepaalde manier gekweekt of speciale rassen die niet allen in het zaad schieten in het 2 de jaar .

 

Zou zonde zijn dat je deze herplant en dan volgend jaar allen in zaad schieten . En als je zaad dan zou willen gebruiken heb je eigenlijk op kleine uien geselecteerd .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic.

Daar weet ik niets van, ik heb dus even gezocht:

1e jaars plantuien mogen niet te koel bewaard, sommige rassen (Rijnsburger) zelfs bij ca 26 graden. In Jip & Janneke taal: ze moeten blijven denken dat ze niet overgegaan zijn naar het 2e jaar, maar zijn blijven zitten in de 1e klas. Zodat ze in het volgende jaar niet gaan doorschieten.

Dat is dus beduidend anders dat het bewaren voor consumptie.

Ook lees ik: alleen kleintjes (8 - 21 mm).

(Mijn interpretatie, je moet zelf maar de bronnen lezen)

 

Twee bronnen (er zijn er vast meerdere):

http://edepot.wur.nl/251999

http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/252164

 

Naar aanleiding hiervan: ik ga het gewoon proberen op een klein bedje. Dus nog even naar het uienveld op 1 km afstand van huis gefietst. Want daar zag ik gisteren -bij het echte rapen, voor consumptie- erg veel kleintjes liggen:

2018091512134043321537007582.jpg

Deze heb ik zonet geraapt, ruim 3 kilo kleintjes. Net op tijd want er werd al weer geploegd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het algemeen, volgens betrouwbare bronnen (WUR): hoe bewaren, en in mindere mate wanneer planten is sterk afhankelijk van het ras.

Voor mijn mini raap-uitjes: Ik ga het ras achterhalen bij de boer. Wellicht Rijnsburger of zoiets, maar dat ga ik horen. Ook of het zaai- of plant-uien waren, hoewel het tweede onwaarschijnlijk is gezien het oogstmoment.

Voorlopig bewaar ik ze bij kamertemperatuur, ook al om goed na te drogen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal een van komend dagen link eens lezen.

Ga je u resultaten hier dan ook plaatsen Henk en ook percentage van doorschieten ?

Ze doen denken dat ze nog in hun eerste levensjaar verblijven door ze op kamertemperatuur te bewaren ,dat lukt bij de bewaring . Maar moment van planten krijgen ze een koudere periode over zich door de buitentemperatuur die dan langzaam weer oploopt is dit niet voldoende om ze er attent op te maken dat ze in hun 2de jaar bevinden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet zelf pootuitjes kweken en de winter overhouden. In het voorjaar zaai ik een paar soorten uien en dat gaat eigenlijk bijna net zo goed als pootuitjes in het voorjaar kopen (als niet beter). We hebben we leuke uien en sjalotten aan overgehouden en uitjes op zuur gemaakt.

 

Ik heb nu pootuitjes van 'Shakespeare' gekocht en die schijnen goed winterhard te zijn. Ik ga ze proberen zaterdag of zondag allemaal te planten (zijn er veel / moet eerst haagwinde zo goed mogelijk verwijderen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Ook of het zaai- of plant-uien waren, hoewel het tweede onwaarschijnlijk is gezien het oogstmoment.

.

Heb je ze daarna de hele winter warm bewaard Henk?

 

Mijn vraag hier: ik dacht eens gelezen te hebben dat je pootuitjes eerst een warmtestoot van een week, of zelfs meer, in je huiskamer geeft voor ze te planten. Iets vaag herinner ik me een tekst van iemand die ze boven op de kast legde voor enige tijd. Kan het helaas niet vinden. Kan iemand hier wat over zeggen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop ze gewoon in de grond.

Half februari de eerste pootuitjes uitgepoot.

Deze waren nog in rust.

Ik denk door de vochtige grond ontwikkelen ze eerst worteltjes, daarna gaan ze uitlopen.

Bij mij zijn nu de eerste pootuitjes op de koude grond aan het uitlopen.

De sjalotten zijn een week later gepoot en hebben alleen nog maar wortels.

 

 

Zelf ga ik er van uit dat vervroegen weinig toevoegt. Ik laat ze gewoon met het weer mee gaan. Ze moeten toch ook veel warmte en licht krijgen.

 

Omdat ze zelf eerst wortels maken voor ze uitlopen zie ik ook geen meerwaarde. Bij het poten zou je de wortels maar beschadigen.

Wel heb ik er over gedacht om ze onder glas te planten. Niet te vochtige lucht ivm roest en schimmel. Misschien doe ik dat nog eens.

 

 

Ik heb ook nog wat plantuitjes bij de LIDL gehaald. Daar waren er wel een paar met een groen puntje, wellicht te warm gelegen?

 

Groeit dat te hard dan droogt het kleine uitje wel in, ook niet optimaal.

 

 

Maar ik ben ook nieuwsgierig naar ervaringen vaan anderen.

 

Aanvulling:

 

Op zoek naar de perfecte planttijd van witte plantuitjes kwam ik dit tegen:

 

Warmwaterbehandeling

Afgelopen jaren zijn er proeven genomen met plantuien die een warmwater behandeling hebben gekregen. Door de plantuien een uur lang bij 39 graden te “koken”, worden schimmels gedood. Uit verschillende tests o.a. door de Nak-T bleek het behandelde materiaal vrij van meeldauw te zijn. Nog een voordeel van warmwaterbehandeling is, dat niet alleen meeldauw maar ook andere schimmels (o.a. fusarium) worden aangepakt. Ook ervaringen uit de plantsjalotten teelt zijn positief. Nieuw is warmeluchtbehandeling; deze gebeurd direct na de oogst, de hele partij wordt opgewarmd naar minimaal 40 graden, om zo aanwezige schimmels (o.a..koprot, meeldauw) te doden. Resultaten zijn tot nu toe positief. Het grootste voordeel is dat het plantgoed niet meer nat wordt.

 

Komt hier vandaan : https://www.biologischpootgoed.nl/rasbeschrijvingadvieshoeveelheden-plantuien-kleinverbruik/

 

Enne als iemand de perfecte planttijd van witte plantuitjes Snowball weet.........?

 

Edit II : Vreeken zegt : Hoog ovale witte plantui voor teelt onder glas en vollegrond. Planttijd vanaf half oktober tot februari. Oogstbaar vanaf maart indien in oktober geplant. Sterke groeier, waarvan het loof in de winter en voorjaar ook als bosui kan worden geoogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...