Mariskah Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 Hallo medemoestuinders, Ik heb al jaren een volkstuin en de daarbij behorende composthopen, tot dit jaar zonder problemen. Maar dit jaar heb ik veel last van ratten in de tuin. Ze graven hun holen bij voorkeur onder/naast mijn composthopen. Volgens een medetuinder zou het komen omdat ik ook kippenmest (ik heb twee kipjes en ik maak het hok eens per week schoon) composteer, maar ik denk zelf niet dat dat de oorzaak is. Ik denk dat ze het wel lekker beschut vinden zo'n hol onder een composthoop en dat ze de wormen en groente en fruit restjes eten. Ik ben best bereid de opbrengst te delen met alle tuindieren, behalve slakken dan, maar het zijn wel erg veel ratten. Al mijn pompoenen zijn inmiddels opgegeten, Ik hoorde dat waarschijnlijk de extreme droogte de oorzaak is dat ze uit de riolen komen omdat de grondwaterstand zo laag is, maar ik zou wel erg graag willen dat ze nu weer vertrekken. Ik heb al van alles geprobeerd. Elke keer mollencarbid in de holen en dan water erin gieten, maar na ruim 5 kilo in totaal gebruikt te hebben denk ik niet dat ik dit van ze ga winnen. Ook de compost regelmatig doorsteken en zo helpt allemaal niet. Vangen is geen optie, dan zou ik er dagelijks naar toe moeten en dat lukt niet, bovendien moet je ze dan kilometers verder vrijlaten. Ik ben wel van het leven en laten leven, dus het moet wel diervriendelijk blijven. Ik wil nu proberen de tuin zo onaantrekkelijk mogelijk voor ze te maken, dat komt er dan op neer dat er niets eetbaars voor ze te vinden is, en volgend jaar de pompoenen en zo maar laten klimmen. Ik composteer alleen groente en fruitafval en geen gekookte etensresten en zo, maar ik denk dat ze appelschillen bijvoorbeeld wel eten. Nu wilde ik bokashi proberen. Dus alleen nog maar gefermenteerd GFT-afval op de composthoop. Hebben jullie daar ervaring mee? Als ik de bokashi een maand zou laten staan, zouden ratten dit dan nog eten? Alvast hartelijk dank voor je reactie! Groet, Mariska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 wow, wat een probleem, ik ben wat misdadiger? en zou de ratten vangen met een val, ze zijn best schadelijk voor je gezondheid mi, urine, faeces, bacteriënniks eetbaars voor ratten lijkt me niet echt mogelijk, en met een aardige tuin red je het niet met de bokashi, áls de ratten daar al uit blijvensorry, maar ik denk " niet laten leven" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariskah Posted September 15, 2018 Author Share Posted September 15, 2018 Hoi Rob, Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er inderdaad niet aan ontkom om vallen te gaan zetten als ze niet uit zichzelf verdwijnen, en dat doen ze niet ben ik bang, mijn tuin bevalt ze prima blijkbaar. Je zegt, met een aardige tuin red je het niet met bokashi, hoe bedoel je dat precies? Groet, Mariska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 : we hebben hier een 300 vierkante meter en 5 compostbakken van 1 kuub en toch kunnen we nooit de hele tuin mulchen, ik denk dat je niet voldoende bokashi kunt maken voor een flinke tuin ps: een flinke kat kan wonderen doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Vangen is geen optie, dan zou ik er dagelijks naar toe moeten en dat lukt niet, bovendien moet je ze dan kilometers verder vrijlaten. Ik ben wel van het leven en laten leven, dus het moet wel diervriendelijk blijven. Daar krijg ik dus de kriebels van . Ze vangen en ergens anders gaan dumpen is dat diervriendelijk ? Als ze gevangen zijn in een klein hokje opgesloten zitten , door een mens in dat kleine hokje (val) mee genomen worden en vervoerd . En dan gedumpt worden in een teritoruim van een andere rattenfamilie ? En ja trekken ze wat verder en komen ze in iemand anders tuin of zo . De stress dat dit hun bezorgt is dat diervriendelijk ? Je moet maar eens zoeken voor hoeveel raten, 1 koppel raten kunnen zorgen op 1 jaar .En hebben hier geen natuurlijke vijand om ze in toom te houden. Is zeker niet persoonlijk heb dat hier en daar nog gelezen. Lage waterstand oorzaak van je ratten plaag . Vermoed ik niet eerder moest het nu langere tijd hevig regen dat waterpeil fors stijg zodat de lagere gelegen pijpen onder water lopen en dat ze zo noodgedwongen moeten verhuizen en uitwijken naar andere plaatsen. Hoe lang heb je al last van deze ratten ? Hier al enkele keren last gehad van ratten en steeds in het najaar . De achterliggende akkers worden geoogst (vooral mais) ,de ratten die daar langs wonen moeten op zoek naar ander eten . En kippenhok naast beek trekken ze dan aan. Of het eten dat in de composthoop zich bevind oorzaak van de raten is betwijfel ik . Ik vermoed eerder gewoon omdat deze beschutting geeft om hun nest te graven en er rond is eten te vinden zoals u pompoenen die ze hebben opgeeten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 https://ongediertebestrijden.nl/kennisbank-ratten/bruine-rat-voortplanting/ 2000 dus in optimale omstandigheden voor de rat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Vervelend!! En zoals Robo zegt ook potentieel gevaarlijk voor eigen gezondheid, ratten zijn echte ziektekiemdragers. Ik had (en heb) last van woelmuizen en woelratten.Katten doen idd wonderen dus maakte ik de fruit/moestuin aantrekkelijker voor hen door hen melk voor te schotelen en in het begin zelfs kattenvoeding Plaatste ook hoge palen die dienst doen als uitkijkpost voor roofvogels, ik heb het geluk dat er buizerds en havikken boven mijn tuin vliegen en ze zijn ook fantastisch mooi om zien. In de fruitgaard van de buurman zitten uilen dus da's ook meegenomen. Door de tuin goed onkruidvrij te houden en ruim te planten hebben ze een goed overzicht vanop de palen en vanuit de slaapkamer zie ik ze regelmatig vandaar vertrekken om dan terug op te stijgen met 'iets' in hun bek, Yes, weer een knager minder ... 'Plaag' is onder controle nu maar ook ik heb nog 'last' van bvb uitgeholde pompoenen (klein gat knagen onderaan, van binnen alles opeten en lege pompoen achterlaten) maar is niet meer zo dat de helft of meer van oogst wordt opgegeten door ongewenste gasten. Het aantrekken van de roofvogels én katten duurde even maar ik ben er nu echt blij mee. Wel rekening mee houden dat katten héél graag hun behoefte doen in een nieuw geprepareerd veldje dus dat moet er maar voor lief bijnemen dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Wel rekening mee houden dat katten héél graag hun behoefte doen in een nieuw geprepareerd veldje dus dat moet er maar voor lief bijnemen dan Ik zelf heb ook een kat en ja in vers bewerkt grond doe ze graag haar behoefte . Dus als een bed gezaaid word er tijdelijk een net over . Zijn de groenten opgekomen dan verdwijnt het net . Zo vorig jaar eens gemerkt dat de kat ineens tijdelijk veel tussen de wortels lag . Toen ze er juist niet meer veelvuldig lag enkele wortels geoogst waar er aan gebeten was maar niks recent . Toch liever tijdelijk een net spannen na zaaien dan dat alle groenten worden opgeeten door muizen en ratten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted September 18, 2018 Share Posted September 18, 2018 Bedankt voor de tip. Vanaf nu ook netten gebruiken spaart dan opnieuw werk uit daarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariskah Posted September 20, 2018 Author Share Posted September 20, 2018 Beste medetuinders, Hartelijk dank voor alle reacties. Ik reageer maar even op iedereenomdat ik het quoten nog niet zo onder de knie heb. Wat betreft genoeg compost, ik heb niet zo'n grote tuin en altijd wel genoeg compost omdat ik wekelijks het kippenhok schoonmaak. In bokashi mogen geen uitwerpselen van dieren dus dit blijf ik op de gewone manier composteren. Het GFT- afval komt dan als bokashi op de composthoop, was het idee. Het punt van de diervriendelijkheid, van alle mogelijkheden leek levend vangen en weer uitzetten mij voor de ratten in kwestie het minst dieronvriendelijk, in vergelijking met de andere mogelijkheden. Opgegeten worden door een kat bijvoorbeeld, nadat er eerst uren met je gespeeld wordt, lijkt me voor een rat wat minder fijn eigenlijk. Wij hebben jaren geleden alle verwilderde zwerfkatten in de volkstuin gevangen en naar het asiel gebracht, omdat zwerfkatten vaak een heel ellendig leven hebben. Netten plaatsen vind ik persoonlijk niet zo vogelvriendelijk. Hoe goed je ze ook bevestigt, een vogel vindt altijd wel een gaatje en sterft dan een gruwelijke dood, omdat hij verstrikt raakt in het net. De oorzaak van de rattenplaag heb ik in een plaatselijk krantenartikel gelezen. Er is op het moment heel veel overlast van ratten en volgens professionele rattenbestrijders komt dit door de extreme droogte, riolen vallen dan droog en daardoor kunnen ze eruit op plekken waar dat anders niet zou kunnen. Extreme regenval kan inderdaad ook zorgen voor een rattenplaag, Ik ben heel benieuwd of bokashi er voor kan zorgen dat de ratten mijn tuin minder aantrekkelijk vinden en hopelijk gaan verhuizen. Dat was ook mijn vraag.Heb inmiddels bokashi emmers en een startersset op de kop getikt, dus ik ga het experiment maar aan. Groet, Mariska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 Netten plaatsen vind ik persoonlijk niet zo vogelvriendelijk. Hoe goed je ze ook bevestigt, een vogel vindt altijd wel een gaatje en sterft dan een gruwelijke dood Hier zitten heel wat vogels onder meer ook winter koninkjes . Nog nooit een dode vogel gevonden in de netten . De vogelnetten blijven er ook zeer tijdelijk op (tot zaden ontkiemen . Ik vermoed dat de beperkte oppervlakte die afgeschermd is omdat er juist op gezaaid is ook zo geen groot aantrekkingspunt is voor de vogels als er genoeg alternatief is . als je oogst afschermt tegen de vogels vb bessen/aardbeien is aantrekkingskracht net wat groter voor de vogels . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 Er lijken inderdaad meer ratten rond te lopen dan gewoonlijk. Gelukkig is een van mijn kattinnetjes goed op dreef. Die vangt ze netjes af en komt ze dan netjes presenteren. En neen, ze speelt geen uren met zo'n rat voor ze haar werk echt af maakt. Met ratten is ze volgens mij beter snel en efficiënt (om zelf geen beet te krijgen). Ik neem ze weg, om er zeker van te zijn dat ze geen gifrat opeet. Want als er veel ratten zijn, wordt er gegarandeerd ook veel gif gestrooid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 Hier ook veel last van ratten en met name in mijn kas, vorige jaten nooit last van gehad. Ze vreten de paprika's en tomaten van de planten aan of halen ze eraf en slepen ze mee een gang in. Grotere gangen dan de woelmuizen waar ik normaal last van heb. Wat netten betreft, volgens mij houd je daar geen muis of rat mee tegen, die knagen er doorheen en gebruiken het nog om hun nest mee te bekleden. Je heb ook vogelvriendelijke netten. De goedekope zwarte netten hebben grof gaas en daar kunnen ze in verstrikt raken, zelf gebruik ik wit steigernet dat vrij veel licht doorlaat en ik heb nog nooit een dode vogels aangetroffen onder mijn netten. Wat de ratten betreft komen er deze week vallen in mijn kas en degene die ik vang leven niet veel langer meer. Ergens anders neerzetten is ook niet erg sociaal gezien de overlast die ratten op veel plaatsen geven. Ik heb zelf het idee dat je met Bokashi ipv een normale composthoop niet de ratten kwijt zult raken aangezien die echte opportunisten zijn en al snel iets te eten vinden. Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts