Jump to content

zaad winnen van erwten met schimmel?

bio-fee

Recommended Posts

Ik heb mijn erwten aan de plant laten drogen, maar de meeste peulen zijn gaan schimmelen (zwart). De erwten zelf zien er wel goed uit. Zijn deze erwten nog gewoon geschikt om te bewaren of zitten daar dan toch ook (onzichtbare) schimmelsporen op die problemen gaan geven als ik ze straks wil gaan zaaien? En als dat het geval is, kan ik dan nog iets doen om deze erwten te redden of kan ik ze maar beter weggooien?

De erwten zien er wel goed uit vertel je. Dan zou ik me er niet veel zorgen om maken.

Het is logisch dat oude peulen in vochtige perioden vroeg of laat gaan schimmelen. Er ontstaan door het verschrompelen van de peul in droge periodes kleine beschadigingen op de peul. Als het daarna vochtiger wordt kleven rondzwevende sporen aan de peulen vast. Die beginnen dan te kiemen en wordt schimmel zichtbaar. Dit zijn schimmels die een gezonde peul zelf niet kunnen infecteren. Zie ze maar als onderdeel van het recycling proces.

Als je nog twijfelt en goede droge erwten hebt kun je ze kort in een sopje met afwasmiddel wassen en naspoelen in een vergiet.

Daarna weer direct goed te drogen leggen op een keukenpapiertje o.i.d.

Stop ze daarna meteen voor 3 dagen in de vriezer. Dan ben je ook evt. eitjes van insecten kwijt. Die wil je ook niet tegenkomen in het voorjaar.