Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kleintje, je zou dan eens perenwijn moeten maken/proeven, deze is echt lekker.

Ik heb ze toen gemaakt met de witste rozijnen erbij, niet teveel bijgooien dan.

Bij elke 5 kilo peren een zakje rozijnen.

Rozijnen eerst een nachtje laten weken in voldoende water ( zodat ze net onder water liggen ) en met wat sulfiet .

Het geheel liet ik toen koken, ongeveer half uurtje, af laten koelen, giststarter erbij en laten gisten.

Ik probeerde toen ook een zo wit mogelijk wijntje te krijgen.

Uiteraard, eerst alles goed schoon maken.

Succes

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoi,

Ik ben vorige week gestart met het maken van rode wijn volgens het 'recept' dat op de site staat van de Brabantse wijnbouwers http://www.brabantsewijnbouwers.nl/starnet/modules/sn_downloads/download.php?dwnl_id=149&cat_id=3.

Nu is de alcoholische gisting achter de rug en de eerste proef beloofde veel goeds. Zoals in het werkblad is vermeld, heb ik de wijn geperst en gezeefd (dag 7 of later naar keuze). Daarna heb ik malolacticsche gist toegevoegd van Arsegan http://www.brouwmarkt.nl/wijnmaken/wijngist-turbogist/wijngist-arsegan/wijngist-malo-lactic-max-13-alcohol-zakje-van-10-gram.html.

Er gebeurt nu helemaal niets meer. Na het zeven en persen heb ik de wijn overgegoten in een glazen gistingsfles en daar is nu het bezinksel naar beneden gedaald met daarboven op een laagje van de malolactic gist.

Wat doe ik nu verkeerd of moet ik gewoon geduld bewaren?

Gr

Ronald

Geplaatst:

De turbogist is niet echt een geschikte gist daarvoor. Je kunt dan beter gewone wijngist nemen,deze neemt wat langer de tijd,en dat komt je wijn ten goede. Wij hadden dat vorig jaar met de paardenbloemenwijn,waar ik ook turbogist aan toe had gevoegd.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen turbogist toegevoegd volgens mij, maar malo-lactische gist.

Ik vermoed dat ik dit voor het zeven en persen had moeten doen. Weet iemand dat? Hieronder een foto. Daarop zie je onderin het bezinksel van de wijn en daarbovenop een laagje van de gist.

Het staat bij minimaal 19 graden op het aanrecht. Overdag 20-21, 's nachts minimaal 19 op dit moment.

Kan zijn dat het hierdoor langer duurt.

Andere vraag misschien; kan het de wijn schaden dat die malo gist onderop blijft liggen en niet tot gisting komt? Qua smaak (gist stinkt altijd zo) of houdbaarheid misschien?

image92131445525462.jpeg

Geplaatst:

Een malolactische gisting is strikt genomen geen gisting.

Het is namelijk een bacterie (en geen gist) die aanwezige appelzuren gaat omzetten in melkzuur.

Bij dit proces komt ook CO2 vrij.

Voor een goede malo zal je je wijn toch echt dag en nacht boven de 20°C moeten houden, anders gaat het niet lukken.

Ik zou zelfs zeggen 22°C.

Een malo kan weken tot maanden duren voor die voltooid is.

Omdat de reactie niet zo hevig is als de "echte" gisting zal je veel minder activiteit waarnemen in het waterslot.

Een malo zorgt voor een vollere rondere smaak van je wijn, maar je mag er niet te ver in gaan anders krijg je zure, ondrinkbare rommel.

Regelmatig even proeven dus en als het beoogde resultaat bereikt is de malo stoppen door wat sulfiet toe te voegen.

Vervolgens de wijn nog minstens 1 jaar laten afrijpen.

Een wijn op de gist laten staan (sur lie) is een techniek die enkel bij witte wijn wordt toegepast.

Ik zou de wijn dus warmer zetten en een weekje of zo wachten tot de malo goed gestart is.

Daarna overhevelen en de malo enkele weken/maanden laten doen.

Vervolgens nog 1 of meerdere malen overhevelen tot de wijn glashelder is.

Voor het klaren kan je de wijn best koud zetten, mag zelfs in een garage of kelder.

Geplaatst:

Bedankt voor deze info, scubapat! Ook het extraatje over het klaren van de wijn.

Ik kijk het een weekje aan bij iets hogere temps! En zal na start malo dan ook eens overhevelen.

Thnx!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Oudjaar nadert, het begint weer tijd te worden om in je kennissenkring rond te roepen dat ze lege champagneflessen voor jou moeten bewaren.

Die drukbestendige flessen zijn ideaal voor je zelfgemaakte bubbeltjeswijn, of wijn die mogelijkerwijs kan gaan gisten op fles, En natuurlijk ook voor bier.

Daarbij is een kroonkurkapparaat erg handig. Met 26 mm kop voor bierflesjes (30 of 33 cl) en 29 mm kop voor champagneflessen. Een tafelmodel apparaat werkt veel prettiger dan zo'n knijper met twee hefboompjes.

(De champagneboeren gebruiken ook kroonkurken. Alleen aan het eind, na het verwijderen van de laatste gist, gaat er een champagnekurk op. Dat is alleen voor de mooi).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteren druiven geplukt. Bij elkaar ruim 3 kilo. De zes druivenstokken staan nu pas voor het tweede jaar, waarvan er twee stokken nog geen vruchten gedragen hadden. Volgend jaar veel meer!?

Erg weinig kilo’s voor wijn. Het zou me twee flessen moeten gaan opleveren …

Toch proberen, als oefening voor volgend jaar.

Ik heb ervoor gekozen om niet vooraf te krenten, niet te ontzuren / aan te zuren. Eerst maar eens proeven hoe het resultaat gaat worden. Dat krenten heb ik wel gedaan na de pluk.

Brix waarde (gemeten met een refractometer) van het gekneusde mengsel was 18,9. Goed voor een wijn van 12%.

Ongeveer 60% Rondo, 10% Pinotin, 30% Cabernet cortis. Hier de Rondo:

2016091312364729431473831362.jpg

Een 10-tal uren na het toevoegen van wat pecto-enzym, heel klein beetje sulfiet en uiteraard de gist:

2016091407282996451473831353.jpg

Vanaf nu tweemaal daags de hoed onderduwen, en over een paar weken gaan persen. Dat kleine beetje doe ik wel in een nylonkous.

Wat is een refractometer: welke-wijndruif-planten-in-de-moestuin-rood-in-nederland-t15346-20.html#p293176

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Na 10 dagen pulpgisting van mijn mini-opbrengstje, gisteren geperst (in een nylonkous), en overgezet in een 2 liter fles waarop ik een waterslot geknutseld heb,

staat het nu na te gisten. Na persen: Dieprood, iets te veel tannine, iets te zuur (komt beide ws. wel goed). Droog, alle suikers zijn dus vergist. 6,0 Brix. Goed voor 11,3 % alcohol, mooi voor een Nederwijntje.

2016092212044678441474822176.jpg

(Mooie potten, dank aan Angela).

Is er nu helemaal verder niemand die dit jaar wijn maakt? Jorg, je hebt die wijncursus toch niet voor niets gevolgd?

Geplaatst:

Na twee dagen zag ik een centimeter dikke laag sediment. Zonet de eerste keer overgeheveld.

Iets geproefd: Het lijkt zowaar drinkbaar te gaan worden.

Ik probeer net voor de MTFD te bottelen, en één flesje a 30 cl daar naartoe mee te nemen.

Ik heb dan een paar proevers nodig. Een daarvan zal wijnbouwer Jorg zijn (of ie wil of niet). Daarnaast nog twee a drie proevers.

Voor de duidelijkheid: Allemaal veel te snel, wijn moet klaren en rijpen. Toch ben ik benieuwd hoe de jongwijn smaakt (jongwijn? ik ken alleen het woord jongbier: net uitgegist bier)

Zie het maar als een soort Beaujolais Henkg primeur.

Geplaatst:

Interessant hoor Henk.... en leuk zo op kleine schaal. Helaas kan ik ook de wijn niet proeven voor je... Maar er zijn vast genoeg mensen die ook weten wat lekker is.

Geplaatst:

Zonet gebotteld:

2016092913252500194941475148666.jpg

Nog niet helder, niet uitgerijpt, iets te zuur. Wel een prima oefening voor volgend jaar, als ik -hopelijk- veel meer opbrengst heb.

Wijn in een bierflesje, met een kroonkurk? Voor vinologen/oenologen is dat vloeken in de kerk. Toch zeer praktisch: Makkelijk bottelen, mooi maatje (2 glazen per flesje), redelijk drukbestendig (i.v.m. mogelijke nagisting op fles), groene flesjes zijn visueel iets minder erg dan de standaard bruine.

Geplaatst:

De proefsessie (op de MTFD) is achter de rug. Men vond het lang niet vies, eigenlijk wel lekker. Nu nog iets te zuur. Zeker niet waterig.

Daar ga ik dus volgend jaar mee door.

Maar wat dit jaar nog? Zie mijn volgende bericht in dit topic.

Geplaatst:

Wijn / cider maken van appels.

Een buurvrouw heeft een forse appelboom staan, ras onbekend. Daar hangt nu zeker 50 kg aan, als het niet veel meer is. Ze doet er niets mee, want ze zouden te zuur en te droog zijn als handappel.

Ik mag ze plukken, ik ga er wel iets mee doen. De bedoeling is om ca 25 liter appelwijn of cider te maken.

Nu heb je niet dezelfde buurvrouw als ik, maar misschien wel appels ergens vandaan:

Eerst maar eens een klein beetje geplukt als oefening, want misschien is het sap niet te drinken. Klokhuizen verwijderd, en pulp gemaakt met een kleine keukenmachine (daar past ongeveer 1,5 kg appels per keer in).

Zoveel mogelijk sap uit appels halen, hoe doe je dat zonder stoomextractor of sappan: zie

http://wijnmaker.blogspot.nl/2008/09/appeltje-voor-de-dorst-apple-day.html. Heel interessante info!

Pecto-enzym toegevoegd, (dat breekt pectine af waardoor er meer sap vrijkomt) en een kleine 24 uur later geperst, in een nylonkous.

(Ik heb een kniekous gebruikt, die is echter smal, de pulp zakt slecht naar de voet waardoor persen lastig is. Volgende keer een pantybeen: knoop op kniehoogte, onderbeen eraf knippen)

Sap is erg troebel, als basis voor wijn / cider maakt dat niet uit. Maakt ook niet uit voor te drinken sap, maar het heeft de helderheid van b.v. sinaasappelsap, heel troebel dus.

Beetje geproefd: lekker, fris, misschien iets te zuur. Daar doe ik later misschien nog iets aan.

Van 1175 gram appels (netto) kon ik 830 gram sap winnen. Dat is 71%, niet gek.

Brix gemeten: 11,0. Zonder suikertoevoeging goed voor ongeveer 6% alcohol.

Klein beetje sulfiet (0,05 gram) toegevoegd, en wat korrelgist.

Staat nu net te gisten.

Wordt uiteraard vervolgd.

(En dan heeft een -andere- buurman een perenboom staan met nog tientallen kilo's eraan, waar ook hij niets mee doet. Rare jongens, die Zeeuwen)

Geplaatst:

Jorieke, ik zag bij jou divers spul staan dat staat te vergisten. Voor mij is het de eerste keer dat ik van verse appels / peren wijn maak. Heb jij ervarings tips. Wat doe je b.v. de volgende keer anders?

Tips van anderen zijn uiteraard net zo welkom.

Geplaatst:

We maken elk jaar wel wat appel en/of perencider. Al gebruiken wij sap uit de stoomextraheerder, dus we vergisten geen pulp en dan mag het vast weer geen cider heten ofzo Dus dan maar zo: Wij gooien gist bij appelsap uit de sappan en maken zo een spankelend alcoholisch drankje. Gewoon in bierflesjes, meestal van redelijk zoete appels om zo het alcoholgehalte rond de 5 tot 6 % te krijgen ivm houdbaarheid ook.

We hebben nu 13 liter staan in een vat, ik hoopte eigenlijk dat er nog wat bij zou komen maar ons vaste appeladres heeft nog niet weer van zich laten horen

Verder doen we maar wat, in de zin van dat we niet alles meten en weten zoals jij graag met alles doet

Geplaatst:

"Wijn zonder alcohol"

Angela, wat maak je me nou?

Dat is nog gekker dan een Bossche bol zonder slagroom én zonder chocolade.

Goed, fase 1 van appelwijn is achter de rug, want ik heb zonet in een kwartiertje gratis een paar appeltjes geplukt, bij de buuv ("een goede buur is beter dan een verre vriend"):

2016100414475659391475587111.jpg

Ruim 40 kg vond ik wel genoeg, hoewel er nog veel meer hing. De kruiwagen is niet klein, maar de appels zijn groot. De grootsten wegen ruim 3,5 ons.

Over een paar dagen ga ik maar eens aan de slag met klokhuizen verwijderen en pulp ervan maken. Dan is ook de eerste snelle gisting van een mini-test met diezelfde appels klaar, en heb ik een idee wat er eventueel bijgesteld moet (zuur- en/of suikergehalte; cider of wijn ervan maken).

En ja, ik houd van meten en weten, vind ik leuk. Productkennis, een soort van proeven vooraf. Tijdens bereiden -van wat dan ook- gebruik ik die kennis, naar eigen idee, ik heb zelden een recept van iemand anders precies gevolgd.

Voorbeeld: Lang geleden (ergens in 1980 of zo) vermeldde een recept: Breek een ei in een kopje. Gedaan, recept verder gevolgd. Bereid, opgegeten.

Bij de afwas stond nog dat kopje, met dat ei. Toen met vier personen het recept meermalen gelezen. Nada. Ook bleek uit niets dat het ergens goed voor was, zoals b.v. losgeroerd ei strijken op de bovenkant van een appeltaart. Recepten zijn vergeven van fouten. Een el moet een tl zijn (of andersom), cl moet ml zijn (of andersom), volume wordt verward met gewicht, Mijn geleerde les was dus: wel goed lezen, het idee van het recept begrijpen en daarna je eigen ding doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...