RobN Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Ik heb bij mijn knofloken ook wat roest gespot, moeten de geroeste er dan nu uit?En kan het geroeste blad veilig op de composthoop? Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 12 juni 2019 Geplaatst: 12 juni 2019 Hier ook de eerste roest, en het afval gaat de composthoop die later flink wordt opgestookt met (verse) mest. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 13 juni 2019 Auteur Geplaatst: 13 juni 2019 Als je nu pas de eerste roest hebt zal dat weinig kwaad meer doen. Het begon bij mij in Maart al. Eén van die plantjes heb ik er nu uitgehaald, want het loof was haast volledig verroest. Volgens mij kun je aan het model van de bol zien dat een stuk dikker mogelijk was geweest: Toch valt me dit nog niet tegen. Dit is een voor mij nieuw rasje; Vessalico, en deze bol ruikt lekker. Volgend seizoen maar meer van poten, want ik zie dit ras wel zitten. Ik had maar 4 teentjes om te beginnen en vermeerdering was eigenlijk het enige doel met dit ras dit jaar. Van de Pskem, die het zo goed deed bij mij vorig seizoen, heb ik een stuk of wat kleine, wegrottende bolletjes naar boven gehaald. Ik vermoed dat deze winter te warm is geweest voor dit ras, en de regen kwam zeker op het verkeerde moment.Andere rasjes kunnen nog even, die zijn later. De Eden Rose, die vorig jaar zulke klappen kreeg van de kou, heeft dit jaar mooi kunnen doorgroeien en die planten zien er nu veel groter uit dan wat ik vorig jaar had. Ze beginnen nu pas bloemstengels te maken: De Violet de Cadours ziet er ook niet verkeerd uit.Dit was mogelijk een aardig seizoen voor rassen uit een gematigd klimaat, en een minder seizoen voor rassen die een koude winter nodig hebben. Mellie, weet je of die knoflook van jou uit een streek met koude winters komt? Het was Turkse knoflook dacht ik, maar daar heb je nogal wat verschillende klimaten als ik me niet vergis, mede door de bergen. Waarschijnlijk ben je in Holland binnen de bebouwde kom het beste af met een ras uit een gematigde streek. Italiaans of Frans zal meestal wel goed uitpakken, met Turkije ben ik niet bekend. Knofloken uit de Creole en Artisjok groep hoeven geen bitterkoude winters, daar kun je ook op afgaan - het lijkt me tenminste net even wat veiliger om voor zoiets te gaan.Ze zagen er bij jou ook wat dicht op elkaar gepakt uit, als dat zo is dan hebben ze eerder een voedingstekort. Zelf bemest ik niet of nauwelijks, maar dan zet ik ze wel wat ruim neer. Ruimte en voeding zijn natuurlijk nauw aan elkaar gerelateerd. Quote
Mellie Geplaatst: 13 juni 2019 Geplaatst: 13 juni 2019 @Roeier heel goed punt! Is idd Turkse knoflook uit een regio met winters van -20 en veel sneeuw en zomers van +40. Het is wel een heel smakelijke knoflook, erg jammer. Wat milder van smaak en ik vind de kleur ook beduidend mooier. Het oog wil natuurlijk ook wat. Â De andere knofloken hebben het beduidend beter gedaan, maar wel slechter dan vorig jaar in het algemeen. Heb nog een enkel bolletje in de grond en de olifantenknoflook. 1 ervan is kwijt. 3 doen het nog goed en 1 is heel zielig. Dat zijn er 5, dus dan is er nog 1 spoorloos. Had er 6 in totaal. Â Ik ga dit jaar pas in november knoflook poten is het voornemen. Mag je op dezelfde plek als dit jaar als er geen roest is geweest? Quote
roeier Geplaatst: 13 juni 2019 Auteur Geplaatst: 13 juni 2019 Vorige winter had die Turkse knoflook het misschien wel prima gedaan, met die koude Maart-maand. Maar nu heb je er haast niks aan, zo te zien. Eden Rose vind ik zelf een mooie knoflookbol maken, mild en lekker ruikend. Ze maken niet de grootste bollen, maar om de grootte draait het niet alleen. Is mogelijk een goed alternatief. Ik ben benieuwd hoe de Olifant knofloken het gedaan hebben. Vanwege mijn ervaring vorig jaar, waarbij ze zo'n beetje door de winter werden weggevaagd, denk ik dat die nu juist geprofiteerd hebben van een zacht jaar. Wat 2x op dezelfde plek betreft heb ik weinig ervaringsgegevens. In z'n algemeenheid vermoed ik dat het belang van wisselteelt zwaar wordt overdreven voor het tuinieren op een volks- of achtertuintje, waar op een relatief kleine oppervlakte altijd een grote verscheidenheid aan gewassen wordt verbouwd. Adviezen als 'slechts 1x in de 4 jaar dit' en zo zullen relevanter zijn voor grote velden monocultuur, dus de professionele teelt.Hobby-tuiniers nemen vaak ten onrichte dingen over uit de professionele teelt.Dus als je weet dat er nadelen kleven aan andere plekken - te weinig zon of zo, dan lijkt het me niet zo gek het weer op dezelfde plek te doen. Nog een leuk dingetje wat ik vandaag zag: het topblad van veel van mijn Violet de Cadours is hol, dus het is net een blad van een ui! Redelijk goed op deze foto te zien zelfs - het gaat om dat horizontale blad: Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 Leuke foto!  Denk dat je met wisselteelt gelijk hebt hoor. Doe daar zelf ook nooit zo moeilijk over, maar wil komend jaar met de knof de ideale omstandigheden creëren voor zover ik er controle over heb.  Ter illustratie: Mijn ouders wonen 20 jaar in hun huidige huis. Zij planten op exact dezelfde plek, al 20 jaar lang, eerst lente ui. Als dat op is in mei, komen daar de pepers. 1 m2 Jaar in, jaar uit, en kilo’s oogst. Dit is overigens In Brabant (waar het gemiddeld 1 graden warmer is dan hier), niet in hun Turkse tuin. (Daar doen ze overigens ook niet aan wisselteelt, maar is het oppervlak vele vele malen groter) Quote
Vinky Geplaatst: 16 juni 2019 Geplaatst: 16 juni 2019 Voor zowel vorig als dit jaar had ik Vallelado geplant van gekochte bolletjes (vd Wal). In 2018 heb ik hagelwitte knoflookbollen geoogst met een mooi omsluitend vlies (eerste foto). De eerste vier Vallelado's die ik dit jaar heb geoogst zijn niet hagelwit en hebben geen dicht omsluitend vlies. Langs de randen van de tenen naar het blad zijn ze paars. Bij sommige bollen kun je er doorheen kijken op de overgang van tenen naar stengel (tweede foto).In beide jaren: dezelfde grond, dezelfde bemesting. Verschil: de knoffen van dit jaar hebben in de winter minder zon gehad, en in het voorjaar had ik verschrikkelijk veel last van preimineervlieg.Heeft iemand een idee over de oorzaak van dit verschil?En wat kan ik nu het beste doen? De stengels vallen nog niet om en het blad is nog vrij groen. Wel wat roestig, maar dat gaf eerder nooit problemen. Nu oogsten, of laten doorgroeien tot ze omvallen? Quote
roeier Geplaatst: 16 juni 2019 Auteur Geplaatst: 16 juni 2019 Wat heeft die alliummineervlieg dan huisgehouden zeg! Niet leuk.Vinky, ik denk dat die mineervlieg ook schuldig is aan de onregelmatige bollen. De bladen van een knoflookplant zijn natuurlijk de uiteinden van de bolvliezen. Onregelmatigheid in de bladen zie je terug in het bolvlies. Misschien dat je het iets sneller ziet bij een ras dat geen bloemstengel maakt, zoals een Vallelado, omdat een bloemstengel voor iets meer verband zorgt. Ik ben verbaasd dat ze nog niet omvallen, want dat doen zachtnekken ook sneller. Ik heb wat Violet de Cadours staan, uit dezelfde knoflookgroep - Artisjok - als de Vallelado, en daarvan liggen een stuk of wat al, zonder dat er nu echt een probleem is.Ik zou ze wat sneller oogsten dan je anders gedaan zou hebben; hoe langer je ze erin laat zitten hoe opener de bollen worden, en dat tast de houdbaarheid aan. Het lijkt wat de houdbaarheid betreft nog wel goed te zitten bij de bollen op de foto, al wil je het niet veel erger. Ik zou niet weten waarom knoflookbollen soms wat meer, en soms wat minder paars vertonen. Is wel normaal; Alliums hebben kameleontische neigingen. Het maakt de beschrijving van knoflook ook moeilijk. Het is in dat verband misschien wel leuk om te vertellen dat een knoflook-liefhebber in Finland, Torsten Sandberg, die heel veel rassen heeft, aan het telen is geslagen met een ras uit de Artisjok groep genaamd Messidor, en nu consistent volledige bloemstengels uit z'n Messidors krijgt. Dat is dus niet met kruisen - geslachtelijke voortplanting - gebeurd, maar met klonen, want dat is de enige optie met steriele rassen. Het is bekend dat een koud klimaat bloemvorming stimuleert bij knoflook. Er waren al een paar knoflookgroepen waarvan bekend was dat ze bloemknoppen produceerden afhankelijk van het klimaat, maar van de Artisjok werd aangenomen dat die nooit bloemen maakte. De groep komt uit een mild klimaat en wordt niet aangeraden voor Finland. De ervaringen van Torsten Sandberg tonen aan dat knoflook, steriel of niet, zich toch soms heel goed kan aanpassen, en daarbij ook een sterke uiterlijke verandering van kenmerken kan ondergaan. Knoflook laat zich niet makkelijk in een hokje duwen. Quote
roeier Geplaatst: 18 juni 2019 Auteur Geplaatst: 18 juni 2019 Het eerste rasje heb ik er in z'n geheel uit nu. Is ook niet moeilijk als je maar één bolletje, bestaande uit 4 teentjes, had om te poten. Het is wel een feest om de Vessalico er uit te halen, want die ruikt lekker. Een zoete knoflook, volgens een kenner.Volgens mij was hij er ook wel aan toe om er uit te komen; behalve de aftakeling en aantasting die je boven de grond zag, gaven de wortels makkelijk mee bij het lichten met de vork. Bollen zelf zijn gaaf.Eind Maart er al roest in, maar dan toch nog een heel aardig resultaat van 4 geplante teentjes:  Die gaan bewaard worden om in de herfst opnieuw in de grond te stoppen, want ik ben blij met deze variëteit. Quote
advanbrunschot Geplaatst: 19 juni 2019 Geplaatst: 19 juni 2019 Vandaag heb ik 4 rijtjes Vallelado uit de grond gehaald, op de stelen zat wel wat roest. Maar ik ben blij met het resultaat, vorig jaar heel veel roest en hele kleine bolletjes. Twee weken geleden had ik er al 2 uit de grond gehaald, die zijn nu droog en hebben bollen van bijna 5 cm. Ik heb ook nog 4 rijtjes Morado, daarvan heb ik vandaag de stengels omgeknakt. Daarna staat er nog 1 rijtje olifantenknoflook. Â Â Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2019 Geplaatst: 20 juni 2019 Ik heb ook de eerste van de twee knoflooksoorten uit NF uit de grond gehaald eergisteren, de roze bollen. Alhoewel de bollen die ik kocht nog wel een stukje groter waren ben ik niet geheel ontevreden met het resultaat. Wel jammer dat ik roest kreeg, ik heb het idee dat dat met de oerprei meekwam maar ik weet het niet zeker want het koude voorjaar kan er ook debet aan zijn . Maar de bollen zijn mooi genoeg. edit: ondertussen heeft Lie nog even de twintig witte bewaarbollen uit de grond gehaald ( de roze bewaren minder lang) die zien er ook top uit! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
RobN Geplaatst: 22 juni 2019 Geplaatst: 22 juni 2019 Ik heb de eerste paar geoogst, ik heb er geen ras bij, me tante had een streng uit Frankrijk meegenomen.Roest begon, bollen zijn niet super mooi dicht maar hangen nu te drogen. Ik heb het idee dat ze ook niet te lang houdbaar zijn omdat ze zo dikke tenen hebben  Quote Onkruidmanager 1.0
roeier Geplaatst: 23 juni 2019 Auteur Geplaatst: 23 juni 2019 Ik denk dat ze prima te bewaren zijn, RobN. Ik twijfel er nauwelijks over dat dit een Artisjok-type is, dus geen bloemstengel, vrij breedbladig, en de teentjes in lagen - aan de buitenkant dikke tenen, binnenin kleinere. Goed te bewaren. Je zei al dat je de knoflook vrij scherp vond, maar ik neem toch aan, op mijn betweterige wijze, dat dit een milde knoflook is. Ik heb de meeste van mijn Violet de Cadours - ook een Frans Artisjok-type - er nu uit. Daar zaten ook wel een paar bij die een beetje open waren bij de hals. Volgens mij, als de grond niet mooi vlak loopt, en/of ze zijn wat ondiep gepoot, of niet mooi recht met het puntje naar boven, dan kan dat gebeuren bij Artisjok-types. Maar ik had weinig afwijkingen en de maat is goed - niet eentje van 8 cm doorsnee zoals vorig jaar, maar veel van 7, en gemiddeld genomen zit ik volgens mij niet kleiner als vorig jaar bij dit ras. Quote
RobN Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 We gaan het zien, de eerste morado ook geoogst deze vond ik iets kleiner Quote Onkruidmanager 1.0
Vinky Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Ha Roeier,Nog veel dank voor je antwoord van 16 juni. Het lukte me toen niet om er op te reageren omdat telkens de internetverbinding weg viel (vaker last van )De eerste vallelado's/valverdes die ik er uit had gehaald waren niet de sterkste en daarvan had ik hierboven foto's gepost. Ik vreesde voor de hele oogst. Vervolgens nog twee zwakke dunne hangende gevallen er uit gehaald: broedbolletjes. Daarna willekeurig vijf gezond ogende planten opgespit: niets mis mee; mooie gave exemplaren, al zijn ze niet echt groot. Ik bekijk het nu van dag tot dag; zodra de stelen een beetje gaan hangen, gaan de bollen er uit. En als er inderdaad mineervliegen bij gezeten hebben, waarvan ik overigens nog niet echt sporen zie, dan gaat er volgend voorjaar vlies over de knoffen.De germidours leveren tot nu toe heel grote gave bollen op; de oosterdellen moeten nog komen.Roeier, nogmaals dank, ook voor het delen van al je andere ervaringen Quote
RobN Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Ik ga volgend seizoen ook de uien onder vitrage telen, dus ik denk de knofloken ook. Maar wanneer begin je met afdekken van de knofloken omdat je deze al een paar maand eerder pootOverigens in de knoflook volgens mij geen last van gehad maar in de uien zeer zeker wel. Quote Onkruidmanager 1.0
Vinky Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Hallo RobN,Met afdekken zou ik beginnen als insecten weer actief worden. Dat is afhankelijk van het weer, maar soms zie je op een zonnige dag in februari al wolken vliegjes (waarvan ik de naam niet ken). Afdekken dus, als insecten weer actief worden. Ikzelf geef de voorkeur aan vlies omdat daar geen insect doorheen komt. Kleine vliegjes zoals de uienmineervlieg kunnen mogelijk door de mazen van je vitrage komen.In de knofloken die ik afgelopen week heb geoogst zie ik wel gespleten bollen en exemplaren met broedbollen, maar toen heb ik de zwakste planten geoogst. En bij het afpellen van de tenen, zie ik geen vraatgangen en poppen van mineervliegen. Hopelijk gaat de schade in de knoffen meevallen. In de uien had ik er ook heel veel last van Quote
Tanja65 Geplaatst: 23 juni 2019 Geplaatst: 23 juni 2019 Mijn ouders [...] planten op exact dezelfde plek, al 20 jaar lang, eerst lente ui. Als dat op is in mei, komen daar de pepers. 1 m2 jaar in, jaar uit, en kilo’s oogst. Mellie, dat Ãs toch wisselteelt? Lenteui en pepers komen uit heel verschillende gewasgroepen, en hebben dus een ander effect op de bodem. En dat is volgens mij het hele idee van wisselteelt; dat de bodem niet selectief uitgeput raakt waardoor ziektes een kans krijgen. Als ze tussen beide gewassen ook de bodem nog wat aanvullen met voeding, lijkt me dat inderdaad meer dan voldoende. Als klein hobby tuindertje houd ik in mijn bakken alleen maar aan dat niet achter elkaar van dezelfde plantengroep gezaaid wordt. Dat is lastig genoeg, aangezien ik het liefst vooral bladgroenten zaai. Maar door nu toe lukt het prima met die regel, vooral nadat ik wat meer bakken heb neergezet. Mogelijkheden genoeg nu om te wisselen. Van de zon/standplaats trek ik me overigens weinig aan. Bij mij staat helaas alles in de schaduw. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Erny Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 Helaas heeft hier de roest ook massaal toegeslagen dus komende week gaat er ook maar geoogst worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 Mellie, dat Ãs toch wisselteelt?  Bij wisselteelt wacht je toch minimaal 3 jaar voordat een gewas weer terugkomt op dezelfde plek. Voor sla maakt het niet zoveel uit maar voor ui, knoflook en prei, voor kool en voor wortelgewassen wel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Mellie Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 @Tanja & Appelvrouw Wisselteelt is volgens mij een rondje van 4 jaar dat je in je 4e jaar weer hetzelfde zaait waarmee je in je 1e jaar begon. Â Â Ik heb nog 4 olifantenknoflook in de grond die er prima uitzien en nog lang niet vergeeld zijn. De rest heb ik of gerooid of ben ik vergeten. Van de vandaag gerooide knofloken heb ik weer pasta gemaakt. Dit ga ik jaarrond telen om knoflookpasta van te maken. Dit kan vast ook heel goed met wilde knoffel bedenk ik me nu ineens. Wordt vervolgd! Quote
Erny Geplaatst: 24 juni 2019 Geplaatst: 24 juni 2019 Mellie, wisselteelt kan op verschillende manieren. Inderdaad ook de 4-jaarswisseling maar ook 6-jaars wisseling (voor alliums bijvoorbeeld) en andere varianten. Quote
roeier Geplaatst: 27 juni 2019 Auteur Geplaatst: 27 juni 2019 Gisteren de meeste Wonha geoogst, die kwamen er opvallend mooi uit. Dat was een verrassing voor me; vorig jaar vielen ze me tegen en wilde ik eerst niet met dit ras verder. Maar ik heb in de herfst toch nog maar een paar bolletjes de grond in gestopt, ergens op een slecht stuk grond waar de stukken hout letterlijk de aarde uit steken. De wortels van sommige Wonhas moest ik ook van rottend hout lostrekken. Ik had de Wonhas opzettelijk een slecht stukje gegeven omdat ik er weinig vertrouwen in had. Maar ik heb ze iets vroeger gepoot, vorig jaar half Oktober en toen kwamen ze pas in Maart boven, nu een paar weken eerder de grond in. Ze kwamen gedurende Januari boven; veel beter. Vorig jaar bolletjes van gemiddeld 3 cm, nu zo'n 4½ - 5. Dat is nog altijd niet groot, maar bij de meeste bollen tel ik maar een stuk of 4 tenen, dus dan heb je nog altijd forse tenen! Vorig jaar hadden ze allemaal 6 tenen per kleine bol. Ik weet niet precies wat het aantal tenen beïnvloedt. De voorste bol op deze foto is groter dan 5 cm en heeft maar 3 tenen, de donker-paarse bol heeft er 4, dat is het gemiddelde wat ze dit jaar hebben: Nog even over de verkleuring van de bollen: ik merk dat als ze diep in de vaste klei zitten, ze lichter van kleur blijven. Als ze oppervlakkiger zitten of in lossere grond kan er meer paars ontstaan. Ik denk dus dat zuurstof bijdraagt aan de rose-paarse verkleuring. Als er ook nog licht bij komt gaat de kleur meer richting blauw, maar dat moet eigenlijk niet, want dan gaat ook de smaak achteruit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.