AlexDM Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Hallo allen, Enkele jaren geleden kocht ik in intratuin een mannelijke en een vrouwelijke plant van de kiwibes. Pas na een 2tal jaar kwamen er bloemen en enkele (3-4) vruchten aan de struik. Nu denk ik dat de plant er 3 of 4 jaar staat, vorig jaar hard afgezien van een late vorst op het jaar. Maar dit jaar is de plant ENORM geworden, groeit immens en ongelooflijk veel bloemen gehad. Nu is het eind september en hangen er 100en kiwibessen aan! Helaas heb ik met deze plant 0,0 ervaring. De meeste info vind ik over de niet-behaarde soorten. Ik heb duidelijk een behaarde soort zoals je op de fotos kan zien. Mijn vragen nu: Haal ik deze kiwibessen nu allemaal af en laat ze wat narijpen in huis? Of laat ik ze nog langer hangen? Hoe weet ik dat deze soort rijp is? De schil is niet eetbaar veronderstel ik? Ik heb er genoeg om eens open te snijden en te testen maar het is voor mij nu even gissen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Ik vrees dat dit geen kiwibes is (Actinidia arguta) maar een gewone kiwi (Actinidia deliciosa)...en dan waarschijnlijk het ras "Jenny". De vruchten zijn nog in ontwikkeling en groeien nog wat en doordat het zo veel zijn, zullen ze misschien niet de dikte van een winkel-kiwi gaan halen. Kiwibessen zijn echt gladschillig en eet je op met huid en (zonder) haar. Al die namen....als je Google gebruikt dan merk je al gauw dat allerlei websites allerlei verschillende namen gebruiken, veel mensen het verschil niet kennen tussen een kiwi en een kiwibes of dat de grootste verkopers niet verder komen dan (botanisch gezien) flauwekul-namen als Actinidia "Jenny"....geen wonder dat je dan met iets heel anders naar huis gestuurd wordt dan de bedoeling was. Er is overigens een heel uitgebreid topic op dit forum over kiwibessen: https://www.moestuinforum.nl/kiwibes-t824.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 (edited) Ook de gewone "groene" of "gele" kiwi die je in de winkel aantreft KAN je met schil en al eten (ik verwijder wel een stukje van de top of kroon daar dit verhout is). De meeste "haren" veeg ik er dan wel af. Het is een kwestie van smaak en gewoonte. Veel mensen eten een perzik alleen zonder schil, maar een nectarine met schil. Edited September 30, 2018 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Okay, Goldfish, dat met haar opeten ga ik eens proberen. Nog een tip voor Alex die vraagt of hij moet oogsten..... Waarschijnlijk nog even wachten. Kiwibessen rijpen ergens tussen september en november...een soortje heb ik afgelopen week geplukt, een andere zal zeker nog 3 a 4 weken duren als ik voel (moeten wat zachter gaan aanvoelen) en proef (rijpe vruchten zijn niet meer zuur). Onrijp geplukt zullen ze niet meer rijpen. Gewone kiwis (die jij dus waarschijnlijk hebt) zijn nog later, als ze al helemaal rijp worden, en moet je tot november/december laten hangen (wel voor de echte serieuze nachtvorsten weghalen). Ook hier geldt dat je de rijpheid kunt proeven (niet zuur meer, aromatisch) en voelen (niet meer kei-hard).Als ze niet rijp zijn bij pluk, kun je proberen om ze nog enigermate te laten narijpen (zo worden ze voor de winkel ook geoogst)...maar anders zit er weinig anders op dan er jam of compote oid mee te maken en door suiker/zoetstof toch enige smaak te brengen. Onrijp fruit is ook verwerkt duidelijk minder lekker en aromatisch, maar je moet hier je eigen smaakpapillen laten beslissen wat kan denk ik. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 De bladeren zijn overduidelijk ook van een kiwi.Alex wat voor bladeren zitten er aan "mannelijke kiwibes" die je bij Intratuin hebt gescoord? Als dat ook grote bladeren zijn dan is dat ook een kiwi. De kiwibes (ook wel minikiwi of kiwiberry genoemd) heeft veel kleinere gladde spitse bladeren. Edit: wat de jam betreft .... de kiwi is familie van de kruisbes, daarvan wordt gezegd dat de jam veel lekkerder is als de vruchten "bijna rijp" geoogst en verwerkt worden.Een vriend van mij heeft eens een vlaai belegd met Jenny-kiwi's, super lekker. Schillen etc was echter veel werk, ze zijn en blijven veel kleiner (en hariger) dan de winkel-kiwi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted September 30, 2018 Share Posted September 30, 2018 Idd kiwi. Laten hangen zolang er geen vorst wordt voorspeld.Na het oogsten laat ik ze +/- 3 maanden narijpen in mijn veranda. Nog nooit de grootte van de warenhuizen gehaald, bijna maar net niet + is met beurtjaren, het ene jaar zijn ze duidelijk groter dan het andere en dat heeft niets met het weer of een al dan niet warme zomer te maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts