Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier is de jam ook behoorlijk in de smaak gevallen Jet We vonden het een lekker zuurtje hebben....dus niet te zoet. (wij zijn niet van die zoetekauwen)

Geplaatst:

Thanks Cisca. Ik maak de jam sowieso altijd met geleisuiker speciaal..voornamelijk met het zelfde smaakgevoel op de achtergrond..het moet niet te zoet en ook niet zo lang gekookt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Ik hoop dat Jet(Appelvrouw) het recept wil/kan geven van de olifantenknoflook zoet/zuur, die was lekker !!

En ik weet niet wie die quiche met pecannoten en spek gemaakt heeft, die was ook heerlijk ! Daar wil ik ook heel graag het recept van !

Geplaatst:

Ik heb al even gezocht naar een recept..kan zo snel niets vinden..en staat ook niet op mijn blog ( mijn laatste post daar is van 11/11 dat is de mispelgelei )

In wat heb je net ingemaakt schreef ik in januari:

2 potten met pickels gemaakt, knoflookpickels op azijn met zout. De 3 x geblancheerde knoflooktenen ( ik heb een pot gewone tenen en een pot olifantentenen gemaakt) op smaak gebracht met enkele takjes rozemarijn en salieblaadjes plus roze en wilde peper. Het ziet er mooi uit, nu nog een maandje wachten voordat ik kan proeven of het lekker is...

Het blancheren ging als volgt: de tenen opkoken met water 30 sec. koken, afgieten en opnieuw tot twee keer toe.

Volgens mij heb ik toe azijn met wat zout verhit en de pepersoorten er even in meegekookt en het geheel op de knoflooktenen met kruiden gegoten...in een update van dezelfde tijd staan ook foto`s. Een makkie was het.

Geplaatst:

Oh ja! Was ik nog niet aan toegekomen door al het geren van hot naar her de afgelopen dagen..

Het recept komt uit het boek Bread van J. Hamelman en ik heb het een klein beetje aangepast:

Ingrediënten:

Pâte fermentée:

344g (brood)bloem

223g water

7g zout

0,2g gist

Zaden-/vlokkenmengsel:

92g gebroken rogge

92g lijnzaad

80g zonnebloempitten

80g havervlokken

430g water

Deeg (totaal 2500g):

803g (brood)bloem

300-320g water (afhankelijk van het eiwitpercentage in de bloem, hoog eiwit/bloem van harde tarwe kan meer water hebben)

15g zout

6g droge gist

Zaden-/vlokkenmengsel

Pâte fermentée

Maak de pâte fermentée 12-16u van tevoren: Mix/Roer en kneed alle ingrediënten tot het net een glad deegje wordt. Dek de kom af met een douchemuts of plastic folie en laat op kamertemperatuur staan.

Maak het zaden-vlokkenmengsel minimaal 4u van tevoren: Roer alle ingrediënten in een kom door elkaar. Dek de kom af en laat op kamertemperatuur staan zodat de granen het water kunnen absorberen.

Deeg kneden in een standmixer Doe alle ingrediënten behalve de pâte fermentée in de kom van de mixer. Mix op lage stand 3 minuten. Voeg als het deeg bij elkaar komt de pâte fermentée in stukken toe. Zet de mixer iets hoger en mix nog 3-3,5 minuut. Het deeg is goed als je er een

van kan maken.

Kneed je met de hand, kneed dan 20-30 minuten tot je een vliesje kan trekken.

Bulkrijs: Laat het deeg 2u op kamertemperatuur rijzen. Vouw het deeg na 1u. (Duw het deeg plat en vouw als een brief in drieën, draai een kwartslag en vouw nogmaals in drieën.) Het deeg is goed gerezen als het gat dat je krijgt als je er in prikt met je vinger blijft staan (en niet meteen weer dicht trekt).

Verdeel het deeg in stukken (2 als je zulke enorme broden als ik had meegenomen wil maken). Bol de deegstukken op en laat afgedekt 10-20 minuten rusten. Vorm als batard of boule en leg de deegstukken met de naad naar boven in een rijsmandje (of op een goed bebloemde theedoek in een vergiet) en dek af.

Narijs: Laat de afgedekte rijsmandjes 1-1,5u op kamertemperatuur staan. Het deeg is goed gerezen als het langzaam terugveert als je er een 'vingerafdruk' (met platte vinger duwen) in maakt. Veert het snel terug, dan is het nog niet goed, veert het niet meer terug of krimpt het deeg, dan is het te ver gerezen en moet je het direct zo voorzichtig mogelijk in de oven zetten.

Oven voorverwarmen: Verwarm de oven met daarin een pizza- of broodbaksteen 1u voordat het brood erin gaat voor op 230/240 graden (boven- en onderwarmte) of 210/220 graden (hete lucht). Laat een (oude) braadslede op de bodem van de oven mee verwarmen.

Bakken: Los de deegstukken voorzichtig uit de rijsmandjes. Snij ze in met een scherp mesje. Schuif ze in de oven en giet koken water in de braadslede (en/of zet een bakje met kokend water naast het brood). Bak de broden 15-20 minuten op 230/240 graden (210/220 hete lucht), haal de braadslede uit de oven (pas op de hete stoom!) en verlaag de temperatuur naar 200 graden (180 hete lucht). Bak de broden in nog eens 20 minuten gaar en bruin. (De broden zijn gaar als de kerntemperatuur 95 graden is.) Zet de broden direct op een rooster en laat afkoelen.

Tips:

- Invriezen kan prima! Om weer een krokante korst te krijgen laat je ze ontdooien en doe je ze 5 minuten in de oven op 200 graden. Laat wat afkoelen voor het snijden.

- Heb je geen rijsmandjes en pizzasteen laat de deegstukken dan na het vormen op een bakplaat (met de naad naar beneden) met bakpapier rijzen.

- Je kunt dit deeg ook in broodbussen bakken.

- Een handmixer is niet geschikt voor het kneden van brooddeeg.

Succes en eet smakelijk!

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Heerlijk gegeten. Ik wil graag nogmaals op papier de vurrukkullukke zalmsalade van Angela, de broden en Anna en Bouwvrouwe, de kimchi en misschien toch nog eens om na te lezen de appelcider. Vult u maar aan

Geplaatst:

Goed afgieten/laten uitlekken? Ik vond hem heerlijk, zo simpel en smakelijk. Ga ik de volgende keer voor de Fransen maken die kunnen dat vast waarderen, op een mooi bedje van blaadjes sla e.d. uit de tuin.

De soep zou ik nog geven:

Ik had een halve Tonda Amerika van 5 kilo.. stevig zoals een butternut, maar nog zoeter. Schil eraf pitten eruit. Lie kan dat heel goed

Enkele tenen knoflook en wat uitjes gesnipperd even in wat olijfolie aanbraden, anderhalve eetlepel kerriepoeder even mee smoren totdat de geur vrij komt. een pond wortels in blokjes erbij, de blokjes van de halve pompoen, enkele takjes selderij, een greepje chiliflakes.. Water tot alles net onderstaat en bouillonblokjes ( in dit geval van de biowinkel, veganistisch, maar ook bv maggie tuinkruidenbouillon) in verhouding erbij.

Koken tot gaar en staafmixeren. Proef op Z&P. Kan prima ingevroren worden!

Anna, dat recept van dat bolletjesbrood

Geplaatst:

Wie maakte hier al jam in 2017 met o.a. aalbessen? Er stonden twee potjes bij het brood. Graag het recept van deze jam (met weinig suiker vermoed ik).

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...