Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten MTFD


appelvrouw

Aanbevolen berichten

We hebben weer heerlijk gegeten gisteren..Willen jullie wat recepten delen?

In eerste instantie ben ik zelf benieuwd naar die warme ovenschotel uit Zuid Amerika. Er lag wel een lijstje naast met ingrediënten maar daar heb ik vergeten een foto van te maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geitenkaascake-achtige prachtige dingetjes lekker!

Andere kaas?cupcakejes ook superlekker.

Wraps ook lekker en mooi in die puntzakjes, en ook nog eens handig mee te nemen als je met krukken loopt.

Die ovenschotel was eerst nog onaangetast en vervolgens al snel helemaal leeggeschraapt. Toch nog wat kunnen proeven en inderdaad erg lekker.

De quiche met duizenknoopknopjes van Jasmin ook verrassend én lekker!

Maar gewonnen heeft de Hummus van Jasmin. De lekkerste die ik ooit heb gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Zeker..twee x opgeschept van de humus. Recept!! Alles was lekker zegt Lie..

(Trouwens de humus was een perfecte combinatie met die salade met bleekselderij en walnoten...samen voor mij genoeg om een maaltijd te noemen!)

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey,

 

Wat fijn dat jullie de pizzamuffins zo lekker vonden

 

Hier het recept van de pizza muffins....

Neem pakje bladerdeeg

BakTray voor cupcakes genoeg voor ongeveer 10 à 12 stuks.

Salami in kleine stukjes

Tomatensaus voor pizza of pasta

Mozzarella

Kruiden zoals thijm en oregano

Peper en zout

 

Vet het bakblik in met boter of olie, laat ondertussen het bladerdeeg ontdooien.

Vouw het ondooide plakje bladerdeeg in een cupcake vorm. Ik heb de randen iets dubbelgevouwen.

Prik gaatjes in de bodem van het bladerdeeg met een vork. Vul de cupcake met een lepel tomatensaus.

Voeg wat peper en zout toe naar smaak. Ik had kant en klare saus gebruikt dus geen zout gebruikt.

Dan wat in kleine blokjes gesneden salami toegevoegd en daarop weer een klein plakje mozzarella. Als laatste heb ik een snufje thijm en oregano over de mozarella gestrooid. In een voorverwarmde oven van 200 C ( geloof ik), met hete lucht heb ik op 190 C ongeveer in 20, 25 minuten de muffins bruin gebakken..

Ik heb de gebruiksaanwijzing op de achterkant van het pakje bladerdeeg gevolgd.. Niet moeilijk.

Je kunt naar smaak van alles toevoegen..champignons, ui, olijven etc...

 

Warm zijn ze nog lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, de hummus is gewoon de echte traditionele basis hummus. Ik maak hem altijd traditioneel, zonder postmoderne toevoegingen.

 

Pond kikkererwten in water zetten, zo nu en dan water verversen. Vierentwintig uur later, aan de kook brengen met zout, tijdje laten koken, soms water toevoegen, gas uitdraaien, nachtje laten nagaren.

Volgende ochtend je wekker op 6 uur zetten en om half zeven je kikkererwten pureren met tahini*, olijfolie, citroensap, kookvocht en evt. extra zout. Knoflook bij. Net zo lang pureren tot je je gewenste consistentie bereikt. Op gevoel 1 van de drie toevoegen: kookvocht, olijfolie of citroensap. Je let alleen er op of de juiste dikte/massa bereikt wordt.

Als je tevreden bent: uitsmeren op platte schaal, olijfolie erover, paprikapoeder er over, evt. garneren met zwarte olijven.

 

Bij dit recept was elk van de ingrediënten van biologische oorsprong, maar ik vond de smaak niet anders dan gemaakt met 'gewone' ingrediënten.

 

* tahini = sesampasta

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tafel zag er prachtig uit met al dat lekkers. Ik zou zeker het recept van de quise/salade met prei/zalm/ei willen hebben van de "bazin van Willy" die vond ik heerlijk. Ik kon moeilijk van de rabarbercompote afblijven, maar ook de Wrap in de puntzakjes ga ik zeker een keer maken voor een picknick. Het geitenvlees vond ik lekker en eindelijk dan eens worteltaartje geproefd

Er stond zoveel wat ik nog had willen proeven maar gewoon niet aan toegekomen ben. Leuk om te zien dat er zoveel moeite is gedaan dat wordt zeker gewaardeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wrap in puntzakjes zijn heel makkelijk.

Wrap insmeren met Petrella kruiden roomkaas dan gerookte kipfilet in het midden leggen en bestrooien met pijnboompitjes ijsbergsla erop en rollen maar.

 

Andere merken roomkaas of kruidenboter kan natuurlijk ook maar ik vind Petrella het lekkerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat `de pastel de choclo` Maispastei zo in de smaak viel.

Qua hoeveelheden vind ik een beetje lastig aangeven dat is even afhankelijk van je ovenschotels en aantal personen dus ook even google geraadpleegd

 

Je hebt nodig:

500 gram rundergehakt - 250 gram kipfilet - 3 hardgekookte eieren -3 ui - 3 blik mais van 300 gram - 200 ml melk - flinke handvol rozijnen/ flinke hand zwarte pitloze olijven - zout, djinten, paprikapoeder, knoflook - eventueel wat hete pepertjes )zat er nu niet in- olie - suiker, basilicum, boullion

 

Zo maak je het:

 

Verwarm de oven voor op 175 graden.

 

Pureer de mais met verse basilicum hou even apart wel beetje uitlaten lekken, is de puree te droog kan je wat melk toevoegen. heb ik niet gedaan,

Pocheer de kipfilet in de bouillon zo'n 10 minuten, even checken of het daadwerkelijk gaar is. De kipfilet uit het vocht nemen en apart houden.

Snipper de ui en bak het in 1 el olie glazig. Voeg het gehakt toe en bak het rul en gaar. Breng op smaak met zout, paparikapoeder, djinten , krenten, olijven en evt de hete pepertjes

Snij de kipfilet in kleine stukjes. Pel de eieren en snij in dunne plakjes.

 

Vet een ovenschaal licht in met wat olie.

Voeg een laag met de gehaktmengsel toe, verdeel daarop de kipfile en de eieren.

Daarna de laag gepureerde mais. Bovenop royaal bestrooien met suiker dan de oven in.

Als er een mooie bruine laag op zit dan is het klaar. evt nog even op grillstand zodat er echt een krokant korstje op komt

en voila lekker smikkelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

recept van de Japanse duizenknoop quiche

 

helaas geen hoeveelheden, ik kook altijd op zicht en op smaak, en met wat er voor handen is

 

- 5 blaadjes kant-en-klare diepvriesdeeg voor hartige taart

- uien

- knoflook

- paneermeel

- groen netelzaad

- lijnzaad heel

- parmazaanse strooikaas

- jong belegen Goudse kaas

- eieren

- volle yoghurt

- zout

- peper

- verse dille

- kerriepoeder

- klein beetje meel om te binden

- bovenste knoppen van de Japanse duizendknoop (geen steel)

 

Uien in grove snippers snijden, en alvast zoetig laten worden op het vuur. Knoflook erbij. De bakvorm invetten en dan de plakjes aanbrengen. Dikke laag paneermeel, met droge parmazaanse strooikaas (rode bus uit het koelvak van AH), lijnzaad en groen netelzaad erbij. Daar bovenop dikke repen jong belegen Goudse kaas in stervorm draperen (ik had een ronde bakvorm, vandaar)

Eieren in een kom doen, kloppen met de garde, dan volle schenkyoghurt, en een klein beetje meel er bij doen, totdat je een homogene dikke massa krijgt die je een tikje met je garde omhoog kan krijgen. Zout en peper erbij, verse dille erbij.

Bij de glazige uien doe je nu pas de kerrie, want kerrie mag niet aanbranden, wel smaakversterken met wat opbakken. De gewassen topjes van de Japanse duizendknoop erbij. Blijven roeren, het idee van de wok, maar dan in je koekenpan. Als de topjes wat van kleur veranderen, alles in de bakvorm storten. Daar overheen de eiermassa. Even schudden om luchtbellen te laten ontsnappen. Dan de voorverwarmde oven in. Ik had hem op stand 8 (per oven verschillend vermoed ik), en later heb ik hem wat lager in temperatuur gezet toen de bovenkant dreigde te verbranden.

Ik gok dat hij er drie kwartier in heeft gestaan, ik hield de korstkleur in de gaten van de glazen bakvorm. Daar heb ik meer aan dan aan standaardtijden.

 

11205988_10206948706380177_7765970283932694587_n.jpg?oh=9171155db98a2dcdb7d235dd352fcbfe&oe=55DAE1F0

Die groene topjes zoals meest links moet je hebben, anders gaat het zurige overheersen, ipv verrassen. Gewoon met je duim er af knijpen.

 

Mocht je van je Japanse duizendknoop af willen, dan is opeten een heel goede troost tegen de overlast van deze invasieve exoot. Ik heb er al moes mee gemaakt met appels: goddelijk lekker, helaas oneetbaar omdat ik toch te dikke stelen had gebruikt, en die vezels zijn keihard. Ik heb er al eerder een dikke omelet mee gemaakt, van diezelfde knoppen, maar dan ook met andere wildplukvangsten: look-zonder-look, brandnetel, kleefkruid etc. Toppie lekker. Op mijn to-do-list staat nog limonadesiroop ermee maken, wortels drogen voor thee, diezelfde moes overnieuw maken, met jongere scheuten, een recept verzinnen voor de bladeren. Je kan er ook nog gelei van maken. Dat ga ik mooi doen met de ingevroren steeltjes, want die bevatten ook hardere vezels.

Ik vermoed dat siroop maken enzo de hele zomer door kan gaan, ook als de stelen al te taai zijn. Het is echt zo lekker dat ik de moeite wel ga doen voor een plant die niet in mijn tuin staat.

 

11182357_10206886004292664_4874044162248895776_n.jpg?oh=8815ab8722283cf46b308d8e196facf3&oe=55DCDFA4

Zo dik moet je je stelen niet nemen, heb ik geleerd. De taaie vezels zullen niet zachter worden na het koken van de compote (met appel). Vreselijk vervelend in de mond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de salade met bleekselderij heerlijk, kan iemand mij vertellen wat er allemaal in gegaan is?

 

was van ons

bleekselderij snipperen in de keukenmachine met de fijnste schijf

10 minuutjes uit laten lekken als de selder heel nat is, bij eigen of bioselder is het niet nodig

piepklein snufje zout, drupje citroen, flinke slok zoete gembersaus

roeren en even laten staan

laagje selder scheppen zonder al te veel sap, laagje adellijke walnootjes

enz.

 

 

die duivelsknoopquiche was top, we gaan op zoek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robo.. dank. We hebben het vanmorgen gemaakt maar ik had al gisteravond de bleek selderij gesneden en de walnoten geroosterd. Goedgekeurd door de France fijnproevers club.

Balkontuinder: 80% frambozen 10% tayberry enkele aardbeien, zwarte en blauwe bessen..alles uit eigen tuin en ingevroren tot enkele weken gelede n..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...