AH84 Geplaatst: 13 oktober 2018 Geplaatst: 13 oktober 2018 Dag allemaal, Ik heb een geul van ongeveer 60 cm diep gemaakt. Een het eruit gerooid waarvan ik heb geleze dat de zwarte bonenluis er in overwintert. Nu wil ik er graag een laagstam fruithaag neer zetten.Ik denk aan 2 perenbomen en wellicht nog iets van pruim ofzo. Hoeveel kan ik ongeveer kwijt op 4,5 meter? Ik ga het gat vullen met eerst een laagje blad. Dan grond, en iets oude stalmest.We hebben zandgrond. Dus moet er een mulchlaag in maken. Alle advies is welkom, heb op deze plaats goed zon. Quote
weknow Geplaatst: 13 oktober 2018 Geplaatst: 13 oktober 2018 Voor appel en peer kun je rekenen op ca. 1 meter tussenruimte...zou je 4 a 5 boompjes kunnen zetten. Zelf zou ik dan kiezen voor alleen appels of alleen peren in verband met bestuiving en bevruchting* en als boomvorm liefst een boompje dat als "zuil" is opgekweekt, waarmee de basisvorm al vrij smal is. "Laagstam"zegt niet zoveel....kies voor een zwakgroeiende onderstam. Let ook op je grondsoort...op zand kies je een wat sterkere onderstam dan op zwaardere grond nodig is. Pruim is niet geschikt...die wordt gewoon te groot...(zelfs als de verkoper beweert dat het wel kan...NIET doen!) * Appels en peren dragen niet of sommige nog een klein beetje als ze niet door andere soorten worden bestoven. Met 5 rassen bij elkaar zit je eigenlijk altijd redelijk veilig en heb je in de praktijk een goede bestuiving en dat betekent enig fruit/meer fruit en betere kwaliteit fruit. Ga naar een goede kweker en laat je weinig ziektegevoelige rassen en boomvormen die goed samengaan en geschikt zijn voor jouw grond aanbevelen...dan heb je kans op een heel goed resultaat. Er zijn hele tabellen over welke soorten elkaar bestuiven....en dan worden 2 soorten bij elkaar aanbevolen.....maar die tabellen zijn voor boomgaarden met vele bomen en in de praktijk werkt het niet volgens die tabellen (en is het vaak ook wat vergeeflijker...bloeitijden die overlappen.) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AH84 Geplaatst: 13 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2018 Dankjewel!Ik heb achter mijn huis. (Niet in de moestuin. 2 appelbomen en opal pruimenboom. Ik heb deze zelf als lijboom gevormd, er dat gaat eigenlijk heel goed. Ik zat te denken voor de moestuin aan het soort eldense blauwe. Deze hadden we vroeger thuis ook en groeit niet super hard. Omdat ik achter het huis al appels heb zie ik voor de moestuin wel wat in perenbomen, maar niet meer dan 2.Doyenné du Comice Lijkt me wel wat, adviseer je daar ook om een ander soort erbij te doen? Bijvoorbeeld conference? Mijn neef verkoopt fruitbomen. Ik zie veel in struik, laagstam en hoogstam keuze. Van wel soort kan je het makkelijkst een soort heg van max 1,75 meter hoog maken? Quote
harms1 Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Conference en Doyenne du comise is één van de bekendste combinaties voor peren ja...en een stoofpeertje erbij? http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/perenbestuivers.htm Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Je hebt tegenwoordig ook van die ballerina appelboompjes. Misschien is dat leuk voor jou. Google maar eens.Als ze wel gewoon normaal formaat laagstam mogen worden dan zou ik eens gaan proeven bij een pomologische verenigingJe kunt trouwens ook aalbessen en kruisbessen opleiden als boompjes. Heb ik toevallig van de week gezien bij de kruisbessen proeftuin. Super leuk Quote
AH84 Geplaatst: 17 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2018 Bedankt,Over de peren ben ik wel uit nu.Kruisbes lijkt mee ook wel leuk, mag ook best een struik zijn. Zit nog te twijfelen over de pruim (Eldense blauwe 'Early Prolific)Deze heb je ook in struik. Iemand ervaring met een pruimenstruik? Dan heb ik het wel aardig vol met deze combinatie Quote
weknow Geplaatst: 17 oktober 2018 Geplaatst: 17 oktober 2018 Een "struik" bij pruim is een vorm waarbij de boom heel laag getopt is (laagstam is ook laag de groeipunt eruit, meer niet!!!).De boom ziet er dan uit als een kleine stam tot ca. 1 meter en dan een kroon met grote takken....bij pruim zijn dit dan gemakkelijk takken van 4 a 5 meter. (Ik schreef dit in mijn eerste reactie al: pruim is eigenlijk NIET geschikt voor zo een haag!!! Groeit veel te fors.) Bij een appel en peer is bij de meeste rassen een zuilvorm mogelijk. Een smalle stam met allemaal korte zijtakken over de hele lengte verspreid. Die zij ideaal voor een haag met een plantafstand van ca. 1 meter. Een struikvorm zou hier ook kunnen, omdat met snoei de meeste appel en perenrassen goed te vormen zijn....maar dan moet je toch verstand hebben van vormsnoei, iets voor vakmensen....met een zuilvorm (de echte vakman-kweker kweekt het boompje al voor je op zodat het heel geschikt is voor zo een haag!!) heb je een goed begin is is het in vorm houden heel veel makkelijker. Laagstam/halfstam/hoogstam zegt alleen iets over de plek waar de boom wordt getopt en dan zijtakken moet gaan vormen en is hier niet relevant. Het zegt niets over de groeikracht van de boom. Voor een haag heb jij bomen nodig die niet te hard groeien....dat verschilt voor een deel per ras en wordt vooral bereikt door te enten op onderstammen die de groeikracht heel sterk afremmen. Dat is precies wat jij nodig hebt voor jou haag. Pruimen zijn eigenlijk ongeschikt voor een haag omdat ze over het algemeen te sterk groeien en een smalle zuilvorm niet mogelijk is. De bomen groeien toch altijd te breed en te hard om in een haag te kunnen. Bij appels en peren kan dat veel meer gestuurd worden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AH84 Geplaatst: 28 november 2018 Auteur Geplaatst: 28 november 2018 Bedankt allemaal, Ik heb uiteindelijk 3 Peren struiken naast elkaar geplant. Conference, doyenne du comice en gieser wildeman. Deze site is ook best handig: https://fruitpluktuin.nl/fruit/Snoeien/fruithaag Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.