Jump to content

Nieuwe moestuin creëren

Paddo-Spacer

Recommended Posts

Goedenmiddag,

ik heb een stuk kunstgras verwijderd, 5 m3. Hieronder ligt nog een laag van 30cm bestratingszand. Ik ga dat gele zand dus afgraven 1,5m3. Nu is mijn eerste vraag als volgt:

1) Nu ik alle mogelijkheden heb... waarmee zal ik dit gat weer gaan opvullen... 1,5m3 grond om in te verbouwen. Mijn oog is gevallen op deze grond: https://www.tuinaarde-compost.nl/bemeste-tuinaarde/bemeste-tuinaarde . Is dit volgens jullie een verstandige keuze of zouden jullie iets anders adviseren? De kosten voor deze optie inclusief verzendkosten zijn zo'n 175euro (2m x 2,5m x 0,30m is het te vervangen zand oppervlakte)

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.

gr Maik

Bemeste tuinaarde is iets wat je absoluut niet wil.

Deze aarde is vaak overbemest, matig van kwaliteit. Voor een tuinplantenborder zou het kunnen.

Ik zou ergens proberen zwarte grond te vinden, vaak kan je dat bij groenbouwbedrijf wel ergens krijgen. Loonwerk.

Ik zeg niet dat dit altijd veilige grond is, maar het zou wel zo moeten zijn. Ook is deze vaak een goede klei/loss grond waar je in kan telen.

Andere optie is moestuingrond uit zak maar das ook niet het allergoedkoopst. Wel een zeer goede keuze denk ik.

Nu lees is eens goed de site van jouw link, het lijkt me beter dan die uit zak van de bouwmarkt. Mijn verhaal sloeg op meuk uit de bouwmarkt.

Edited by Guest

Onkruidmanager 1.0

Onderstaande is een kopie van de omschrijving van de door hun genoemde “bemeste tuinaarde”:

Bemeste tuinaarde is een mix van tuinaarde gemengd met compost en champost. Het is een perfect product voor het aanvullen en ophogen van uw tuin, tuinborders, moestuin.

Bemeste tuinaarde bestaat voor het grootste deel uit zwarte grond. De zwarte grond heeft een stabilisatiefunctie voor het inpoten van middelhoge (tot 1m) beplanting. Met de mix van compost heeft de tuinaarde een humus verhogende functie. Humus is de beluchting van uw bodem in de tuin. Een gezonde bodem is zuurstofrijk. De champost is uitstekende voeding voor uw tuingrond en moestuin.

Bemeste tuinaarde is de beste aanbieding voor uw tuin.

Ik vraag me af wat er onder die laag zand zit, en of het mengen van die onderlaag met het zand niet een goede basis zou zijn. Puur zand is niet leuk, natuurlijk, maar kan als onderdeel van grond prima. Als je zandgrond hebt onder die laag zand, ja, dan kan ik me voorstellen dat je grond vervangt, maar anders zou ik dat niet snel doen.

Doet jou gemeente mee aan de landelijke compostdag in het vroege voorjaar en kun je daar dan gratis compost krijgen? Dat is ook handig om na te gaan. Waarschijnlijk heeft je grond een tekort aan organisch materiaal, en dat zou je dan mooi kunnen compenseren zo. Gemeentelijke compost is vaak niet van goede kwaliteit en ook meestal niet tuinklaar, maar zolang mensen in jouw gemeente niet al te veel rotzooi in hun groene bakken hebben gegooid wat er niet in thuishoort, kun je zo toch een goede aanvulling op je grond krijgen.

Mogelijk zijn er andere lokale mogelijkheden, zoals een biologische boer die oude mest verkoopt voor een zacht prijsje... als je iemand kent die bij een tuinvereniging zit zou ik die eens vragen of die tips heeft.

Dat klinkt goed. Als regel doe je het niet - grond op diepte naar boven halen. Het is vaak gecompacteerd en er zit weinig leven in. Je doodt ook organismen door je grond ondersteboven te halen, want in de toplaag zitten organismen die zuurstof nodig hebben, en dieper zitten organismen die beter gedijen zonder. Maar als éénmalige operatie zou ik het in dit geval zeker overwegen. Het bodemleven herstelt zich wel weer en heeft niet zoveel tijd nodig om een nieuwe toplaag in bezit te nemen.

Als kluiten grond erg compact aandoen, lukt bewerking beter nadat ze zijn kapotgevroren. Zou je dus zand door deze grond willen mengen, dan lukt dat beter na stevige vorst.

Zwarte grond duidt op veel organisch materiaal, dat is gunstig. Waarschijnlijk waren er vroeger bossen in jouw omgeving. In het westen van Nederland vind je vaak heel bleke klei op diepte, dat is minder.

Persoonlijk zou ik dus in jouw geval geen grond kopen, maar iedereen heeft zo z'n eigen manier om met grond om te gaan, en als je 3 mensen om een mening vraagt krijg je waarschijnlijk 3 verschillende meningen te horen. Soms houden mensen ook gewoon niet van werken in zware grond, wat inderdaad zwaar werk is, en kopen liever iets wat ze er bovenop kunnen gooien. Ik hou wel van zwaar werk en heb een sterke rug, wat ik doe zal deels daarop gebaseerd zijn, maar wat een ander doet is daarom niet fout.

In mijn tuin stond ooit een grote zandbak met een halve meter zand erin. Afgraven hebben wij ook deels gedaan, maar het was teveel zand. Ik heb er nu heel veel organisch materiaal opgegooid (tuinafval) en dat verteerd prima. Nu heeft er zich een mooie laag bovenop de zandlaag gevormd en dat vermengd zich ook langzaam met de zandlaag. Scheelt weer graafwerk.