Jump to content

Fruit- en kruidentuin, tomaten krijgen kleur

Ludo

Recommended Posts

Kruidentuin tussen oude dakpannen. De citroenmelisse was uitgebloeid en is afgesneden. Nieuwe blaadjes zijn reeds op komst.

Tussen de dubbelgezette pannen zitten resten van polycarbonaatplaten (30cm) om de woekeraars tegen te houden.

resized_913_3fb0d7ca214c9f5423350e656a463d4b.jpgresized_913_52ebc4228b6830fff7b7572d312f30c2.jpg

Bescherming tegen vogelvraat van al mijn kleinfruit. Op deze manier heb ik van enkele struiken reeds teveel aan fruit. Wijnbes, rode bes en blauwbes zijn reeds hoofdzakelijk geoogst.

In het midden de wijnbessen, 3 m hoog !

resized_913_478b7d51db5b52db6a13dbdb1380e8b1.jpgresized_913_6bd1993953a9303efe68e83dd333bd24.jpg

De tomaten in de serre zijn volop aan 't rijpen. Misschien droog ik ze gedeeltelijk dit jaar opnieuw. Verleden jaar 4 emmers zongedroogd en na enkele maanden was alles al op...

resized_913_0581c17bda62b1a99bec6f892c50141d.jpgresized_913_1ca9ff2ca08ef2a17682f0ff960ba6f7.jpg

Edited by Guest

Heel mooi. Vooral de kooi met het fruit, daar ga ik ook eens over nadenken...ik zeg altijd 10 % is voor de vogels..dit jaar heb ik met de wijnbes het idee dat de vogels tegen hun jonkies zeggen: Denk erom 10% is voor Jet Dus ik vind jou idee goed.Heb je de kooi zelf gemaakt? Hoe lang staat het al en wat voor gaas heb je?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

De kooi meet 5m x 8m. Langs de lange zijkanten staan 4 palen van 3m, 70 cm in de grond. In het midden staan er 4 van 4m, eveneens 70 cm diep. Over de breedte van 5m is een betonijzer van 6mm gespannen in een boog, van de ene hoek naar de andere, over de paal van 4m. Een gat van ong. 10cm diep in de kop van de palen is voorzien om het betonijzer in te steken. Over deze ijzers is nog wel een elektriciteitsbuis geschoven zodat het ijzer niet kan "haken" in het net. Tussen de middelste palen van 4m, helemaal boven heb ik panlatten geklopt omdat om de 50 cm tussen deze palen een draad is aangespannen om het fruit aan te binden. De panlatten verhinderen een beetje de spanning op de draden (aangespannen met draadspanners) zodat de palen niet naar elkaar toe getrokken worden. Ondertussen zijn ze al door de trekkrachten krom gestuikt .

De onderkant van de kooi is afgespannen met verzinkte kippendraad met ronde gaten (ong. 25mm) omdat er rondom moet kunnen gehakt worden en een net is vlug kapotgetrokken.

Over het geheel is een net van 8mx8m gespannen. Dit is rekbaar zodanig dat ik de afstand van ong. 11m kan bereiken om het ook over de koppen te kunnen laten hangen tot aan het gaas. Ter versterking op de rand van het gaas nog een stalen draad erdoor , evenals door het net een plastiek wasdraad. Net en gaas zijn dan hier en daar verbonden met een stukje elektriciteitsdraad.

Enige nadeel : in de winter als het sneeuwt, plakt ie aan het net en de laag sneeuw verdikt tot zelfs 20 m afgelopen winter, waardoor het net tot een meter boven de grond zakte, bogen van betonijzers eveneens scheefgetrokken. Dit is tot nu toe kunnen hersteld worden, maar ik moet er dringen aan denken om het net te kunnen oprollen voor de winter. Niet eenvoudig omdat ik niet van plan ben de beide koppen van de kooi telkenmale los te maken. Langs die kanten worden de overschotten van de netten samengetrokken en overal wat bij mekaar gebonden... misschien wel te zien in de foto's.

Al bij al, van sindsdien ik die kooi gemaakt heb, heb ik al mijn kleinfruit erin staan en elk jaar een volledig rijpe oogst. Kleine vogeltjes kunnen door het net, maar dat zijn geen fruiteters, dus geen probleem.