Patrijs Geplaatst: 25 maart 2019 Geplaatst: 25 maart 2019 Geen nood, hier ook nog geen asperges. Ze zijn net begonnen te groeien en de eerste staan een paar cm boven de grond.Maar met dit weer staan ze weer stil.Misschien eind van de week als het even warmer wordt, vorig jaar de eerste op 28 april.Ze groeien pas als de grond 11 graden is, en hier waait nu weer een koude Noord-Westenwind. De oogst was sla, veldsla, witloof, winterpostelein, bieslook en twee bossen snij selderij en peterselie. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 De aspergebermen afgemaakt. Dit jaar drie weken eerder dan vorig jaar. Nu maar wachten op warm weer. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 niks, griep....binnen wat kooltjevuur gezaaid Quote
Charly Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Wat een asperge-bergen zeg. Ik ga vandaag mijn asperge-bak voorbereiden. Op de komst van 10 van die mooie spinnenwebben aan wortels. En RobO, jij dus ook? Agossie. Het forum heeft t maar druk met de griebbers deze week. Veel beterschap, ook voor je wederhelft, mocht zij ook ten prooi gevallen zijn aan. Quote wees bevriend met kleine dingen
Plotiemoos Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Hier wat broccoli en kolen voorgezaaid. En zowaar. Het komt op... wat me nog nooit gebeurd is in 8 jaar. Tot nu toe altijd alles mislukt. En nu met een paar dagen zie ik al kleine puntjes. Helemaal super dus!!! Quote
Mellie Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Aaaaah!!! Ik heb 3 groene asperges! Voor het eerst. Ze staan nu voor het derde jaar in de tuin en het is de eerste x dat er geen aspergeblad uitsteekt maar gewoon aspergetjes. Helemaal in mijn nopjes! Ik heb de bessenstruiken die afgelopen zondag door de man zijn verwijderd om plaats te maken voor kas, olee, ik zeg het nog maar even, in het pompoenbed gezet. Dat is niet hun definitieve plek, maar ja, ze moesten natuurlijk ergens komen. Ik had ook allemaal stekjes gemaakt die half zijn omgetrapt.... was ik iets minder blij mee. Heb ze alsnog de grond in gezet onder het mom van je weet maar nooit. Ik had anemonen in pot gekocht bij de Deen. Die hebben een mooi plekje gekregen. Gelijk een stuk vrolijker gezicht. 2 stukken tuin onkruidvrij gemaakt en toen was het mooi geweest voor vandaag. Quote
Goldfish Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Twee palen de grond ingedaan, Nog wat houtsnippers verspreid. Onkruid getrokken. Citrus in de kas water gegeven. 6 metselkuipen (70-90 liter) gevuld met een laag paardenmest, wat grond er doorgemengd en vervolgens een deklaag grond er over. Het idee is om (water)meloen dit jaar in kuipen te telen. Quote
RobO Geplaatst: 29 maart 2019 Geplaatst: 29 maart 2019 En RobO, jij dus ook? Agossie. Het forum heeft t maar druk met de griebbers deze week. Veel beterschap, ook voor je wederhelft, mocht zij ook ten prooi gevallen zijn aan. dank je, ze was ook ziek maar gelukkig vrouwengriep (=minder erg dan mannengriep )gister nog even naar de tuin geweest en wat opgeruimd, bietjes gezaaid, veldsla bijgezaaid, aardappelveldje klaargemaakt Quote
TomP Geplaatst: 29 maart 2019 Geplaatst: 29 maart 2019 Rode uien uitgeplant, Chioggia bietjes gezaaid en ALDI alliumbolletjes in de grond gestopt. Verder gewerkt aan de zandbak van zoontje, schiet goed op, alleen nog op juiste diepte uitgraven dan grondzeil erin en 6 M3 wit zand = klaar tegen paasvakantie Quote
Bearded johnie Geplaatst: 29 maart 2019 Geplaatst: 29 maart 2019 Spitskool, broccoli, andijvie, groene kool en maggiplant geplant Quote
Mellie Geplaatst: 30 maart 2019 Geplaatst: 30 maart 2019 Heel veel onkruid verwijderd. Ik dacht eerst dat ik wat in het foliekasje had gezaaid en was in de war. Zó veel stond er. Maar toen besefte ik me dat ik alleen de zijkanten had bezaaid. Een emmer vol onkruid van een stukje van 1 m2... heel veel van die inie minie dingen. Rotwerk. Zoontje heeft nog wel even meegeholpen. Hij deed het heel goed! Ook nog fiks wat water gegeven. Dat kon natuurlijk niet alleen, de jongste kwam al aangerend. Helpen helpen! Erg schattig en het viel me reuze mee hoe de planten hij ging besproeien. Echt ervoor gezorgd dat alles nat werd. Hij heeft er oog voor! Een paar stekjes voor mtfd gemaakt. Edit: het begon ermee trouwens dat ik bomen heb bestoven. Bestuifd?Anyways. Ik had vorig jaar slechts 1 pruim aan mijn kersenboom (was al 3 jaar in d veronderstelling dat het kers was ). Misschien is hij toch minder zelfbestuivend dan verwacht. Toch een beetje jammer, want hij hangt helemaal vol en toen heb ik ook de perzik en nectarine maar gedaan. Quote
laen Geplaatst: 30 maart 2019 Geplaatst: 30 maart 2019 met een Stihl zwitsers kapmes Toch even opgezocht wat dat is. Je hebt er zo een? Oei sorry voor de late reactie kom nergens meer aan toe op het moment.. maar precies die! Was iets van 23 euro. Maar afgelopen tijd toch nog wel af en toe ergens tijd voor gekregen, maar niet veel. Denneboom die omgewaaid over de schuur heen ligt.. juist, die ligt daar nog steeds prima. Maar wat een weer.. wauw, ik ben dus vooral bezig met het naar buiten zetten en afharden van zaken als stengelui, koolrabi, robinia fake news acacia, en ik denk dat het tijd wordt de eerste wortelrijen uit te dunnen. Quote
Goldfish Geplaatst: 30 maart 2019 Geplaatst: 30 maart 2019 Ondanks slaaptekort toch weer het nodige kunnen doen aan t fatsoeneren van mijn tuin. Immers de tuincommissie komt rond 13 april al weer een ronde doen. Heb denk ik nu 20m2 van de 300m2 goed op orde, een deel middelmatig en een deel totaal nog niet. Meevaller was een advertentie op t mededelingenbord waarin de 12 jarige kleinzoon van een medetuinier zijn diensten aanbiedt. Gelijk gebeld , maar konden nog geen moment vinden om kennis te maken. Maar hij klonk enthousiast en weet het verschil tussen een aardbeienplant en een grasspriet, zodat ik hem spontaan een hoger uurloon voorstelde dan waar hij om vroeg. Ben benieuwd. Quote
RobO Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 geschoffeld, lekker, droge toplaag!zaaibedjes gevuld, hoorde zachtjes grinniken naast het pad, klonk slakkig Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Gisteren een heerlijke tuin dag gehad. Eerst een stuk gespit, daarna met Kleinzoon naar de "plantjes winkel" gewandeld voor wat slaplantjes.Zijn eigen tuintje raakt al aardig vol met aardbeien, violen, bloemen etc.De voortuin opgeschoond, alle borders zijn weer netjes. Quote
Mellie Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Voortgang van de kas. Alle palen zitten er nu in! Fundering is klaar whoop whoop!Woensdag as wordt de kas geleverd. Was een foutje overigens, want dat had deze week gemoeten. Maar de man toch vandaag pas klaar met de palen, dus is niet erg. Lekker buiten in de zon! Wel veel wind zeg. Straks lekker barbecuen op de helemaal schoongemaakte patio. De buitenkeuken laat ik nog even zitten. Vannacht vorst voorspeld. De citroenverbena heb ik ook weer ingepakt. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Naast planten en oogsten vandaag een flink stuk geschoffeld. Het vuil begint weer te groeien en met de zon en harde Noordenwind droogt het lekker op. Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 31 maart 2019 Geplaatst: 31 maart 2019 Wij horen de slakjes nog niet grinniken helaas, want anders hadden de loopeenden als laatste wat te lachen gehad. Wel gaat allerlei gevogelte er met het blad van de winterbroccoli vandoor. Ik verdenk vooral de pauwen. Maar die zijn heilig dus die mogen dat. Een stukje tuin klaargemaakt voor een paar rijtjes vroege aardappelen, tuinbonen en erwten. O ja en wortelen, en en... Morgenvroeg de boel er maar eens onder stoppen. Druk ineens, voorzaaien in de kas komt er ook aan te zetten, het gaat maar door. Voorjaar. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Ow wat heb jij bofferds van een pauwen hier ook het hele weekend op de volkstuin bezig geweest. Er is wel een hoop gedaan. Gelukkig kreeg ik hulp van vriendlief. Er zijn 4 verhoogde bakken gebouwd. Nu heb ik er 6 en is de helft van de tuin klaar 1 van die bakken is meteen gevuld met karton, paardenmest , zand en compost. Daar kunnen we binnenkort in zaaien. De andere moet ik nog. Eerst de ondergrond onkruid vrij maken. Het afdakje om.in de schaduw te kunnen zitten is nu klaar en het gaas ligt erover heen. De kiwi's zijn van de achtertuin naar het "theehuisje" verhuisd om.het gaas te.beklimmen zodat ik ook echt in de schaduw kan zitten. De theetuin voor de zitplek is Ookal grotendeels aangeplant..( munt, citroen Melissa, hyssop( als die nog leeft) en boniaris official is) De twee gekregen rabarber zijn ook gepland. En de eerste 33 aardappels ( frieslander ) zitten in de grond. En dan heb ik nog 2 kilo pootgoed En dan in de achtertuin de kiwi,s verwijderd en de Egyptische ui verplaatst. Het oudekiwi bed schoongemaakt en een polycultuur van 1 jarige ingezaaid. De aardpeer is ook uit de tuin gehaald, er.is genoeg voor de MTFD Quote
Patrijs Geplaatst: 1 april 2019 Geplaatst: 1 april 2019 Vandaag weer geschoffeld, geoogst en spinazie gezaaid. Potten en onder bakken gezocht voor de planten die verspeend moeten worden en straks ook weer gezaaid worden. Ook een deel van de artisjokken verspeend. De rest ligt nog buiten te wachten of ik nog puf heb straks. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 2 april 2019 Geplaatst: 2 april 2019 Ik heb het frame van de nieuwe tuinkas geverfd en aangezien ik toch beverfd was, ook het nieuwe tuinbankje maar flink ingesmeerd. Morgen nieuwe laag als het droog blijft. Vandaag gaat hem niet meer worden. Quote
Patrijs Geplaatst: 2 april 2019 Geplaatst: 2 april 2019 Vandaag weer potjes en bakken gewassen. De rest van de artisjokken verspeend.Geoogst en de cloches van de koolplanten gehaald. Daarna een net er over.Het gras van de siertuin gemest met een rest bio mest uit een zak, die was nat geworden en een grote stinkende klont geworden.Wat scheppen opgelost in de gieter en uitgelopen in afwachting van de regen. Helaas werden wij zo goed als vergeten met die regen en stinkt de tuin nu alsof er gegierd is...….Ik zag de eerste mestvliegen al arriveren. Quote De moestuin van Patrijs
Stoyanov Geplaatst: 2 april 2019 Geplaatst: 2 april 2019 Ben maar eens begonnen met het zaaien van: Pompoen, Watermeloen, Japanse Komkommers, Kambija (Bulgaarse groenten), Groene en witte Courgettes en Groene Ronde Courgettes, Bietjes (2 trays) (kwam precies uit 1 zakje zaad dat ik in Bulgarije had gekocht), Bloemkoolplantjes.Tevens de gezaaide Koolrabi's uitgedund.Morgen de augurken alvast voorzaaien. Quote
Bearded johnie Geplaatst: 3 april 2019 Geplaatst: 3 april 2019 Vandaag 15 tuinbonen opnieuw gezaaid omdat ze waren aangeknaagt door de muizen ,niet waren ontkiemt om een of andere reden of verrot waren Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.