Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019


Erny

Aanbevolen berichten

Lie heeft zes wilgen geknot en heeft nog zes te gaan. De berg wilgentakken van ruim twee meter lang liggen klaar om door de takkenhakker te halen, die heeft geen moeite met het zachte wilgenhout. Zelf sla van slabed verspeend in eigen bakjes, het was eigenlijk de bedoeling om buiten te planten maar het is hier toch iets te fris in de nacht voor deze tere plantjes( welke dichter had er nu toch ook al weer een gedicht over jonge slaplantjes )?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge sla

 

Alles kan ik verdragen,

het verdorren van bonen,

stervende bloemen, het hoekje

aardappelen, kan ik met droge ogen

zien rooien, daar ben ik

werkelijk hard in.

 

Maar jonge sla in september,

net geplant, slap nog,

in vochtige bedjes, nee.

 

------------------------------

Rutger Kopland. Uit: Alles op de fiets (1969)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles kan ik verdragen,

 

Maar jonge sla in september,

net geplant, slap nog,

in vochtige bedjes, nee.

 

------------------------------

Rutger Kopland. Uit: Alles op de fiets (1969)

Dank Henk, dat is het gedicht mooi

 

Het vroegere kruidenperk met de tegels als een dambord voor een deel in ere herstelt. Dat betekende planten uitgraven en ergens anders er weer in. Ook veel stekjes gemaakt van oa kruidvenkel en roze teunisbloem. Lie heeft compost gebracht voor dat bed en voor het perk dat vlak voor ons balkon ligt, dat is nu leeggehaald en heeft ook een laag compost gehad. Het is bedoeling dat daar de dahlia s komen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serre gereinigd met borstel en hoge drukreiniger.

Geen producten noch azijn ed want daar ben ik persoonlijk tegen.

 

Ging goed,

alles kletsnat 'geneveld' binnen

en toen ik buiten, waar alles al kletsnat stond van de regen van afgelopen dagen, klaar was

binnen gewoon de ramen geborsteld, afgespoeld en met raamtrekker 'droog' gemaakt

 

Laat het weer nu maar beteren, snak naar droger weer en zon en betere temperaturen, nu kriebelt het bijna ondraaglijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinbonen zaailingen en de laatste pootaardappels naar de tuin gebracht. Vorig jaar heb ik de tuinbonen opgekweekt op de tuintafel in de tuin.

Nu doe ik dat maar niet met al die regen, ze mogen achter glas op de moestuin. Straks de derde lichting leggen, er is nog even ruimte in de vensterbank voor de paprika's en pepers verspeend moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge sla

 

Alles kan ik verdragen,

het verdorren van bonen,

stervende bloemen, het hoekje

aardappelen, kan ik met droge ogen

zien rooien, daar ben ik

werkelijk hard in.

 

Maar jonge sla in september,

net geplant, slap nog,

in vochtige bedjes, nee.

 

------------------------------

Rutger Kopland. Uit: Alles op de fiets (1969)

 

 

Mooi! Bedankt voor het opzoeken, was deze vergeten.

 

In de tuin ben ik alleen maar bezig met stomme klusjes zoals alle gevaarlijke takken weg te halen. Onbegonnen werk, want de wind gaat maar niet liggen... maar ja. Ik wil ook niet dat de kinderen elkaar de ogen met de takken uitsteken als ze lopen te zwiepen. Dat doen ze graag en mag ook best, als het korte takkenzijn. Heb hier halve bomen liggen

 

De weggewaaide tuinstoelen zijn vastgezet. Tuinbank zijn plankjes losgewaaid... ook vastgezet. Boot moet gehoosd worden. Komt nog. Brrrrr. Opwarmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook stomme klusjes gedaan hier, zoals wat gaten en groeven dichten die muis en rat altijd maken.

Daarbij dacht ik even een egel te zien:

46656096274_fa8bbe35d4_o.jpg

 

Maar natuurlijk was het geen egel, ik denk dat het landschap hier veel te open is voor egels ook.

Ik geloof eerder dat ik degene heb ontmoet die straks mijn jonge koolplantjes gaat opeten:

46656096534_7a4623ca17_o.jpg

 

Nog niet droog achter de oren, dit jonge haasje. Ik zet hier trouwens heel weinig groente om het huis heen, want daar zijn iets te veel liefhebbers voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon ik maar wat doen. Mijn handen jeuken. Behoudens de kassen is er geen droog plekje te vinden op onze tuinen.

Spinazie groeit als.... kool. Slaplantjes kunnen bijna uitgeplant worden, maar verder droefenis alom. Te drassig om te schoffelen of te drietanderen.

Ik loop alles alleen maar vast.

Het moet maar gauw lente worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooruitzichten lijken goed, dus ook hier weer werk aan de winkel

 

Sjalotten, pootuien, doperwten en Capucijners gaan zolangzamerhand de grond in. Eerst de rekken opbouwen.

Het volgende grote project (zal denk ik volgend weekend plaatsvinden) is het afgraven van een verwaarloosde composthoop en het opnieuw opzetten ervan...heb ik even wat extra spierkracht bij nodig

 

Halverwege april laat ik 5 kuub wormencompost leveren.....die compost is zoooo mooi. Zelf de tuin buurman wilde ook iets voor zijn eigen tuin. Ik spit trouwens niet, maar verspreid het net als Charles D over mijn bedden. Dat doe ik nu al 3 seizoenen en het resultaat is echt verbluffend. grond is mooi los, bijna geen onkruid en flink wat bodemleven. Heb wel de doorlevende onkruiden zoals zuring met hun lange wortelpennen en kruipende boterbloemen, maar dat is wel bij te houden.

 

Heb er zin in......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bak suikererwten gebracht en een lege bak mee terug. Boerenkool geoogst, pootuitjes opnieuw gepoot ( kauwtjes pikken ze weg door het gaas heen en er was denk ik een haasje bij geweest) en wat nog geschoffeld. Niet omdat het moest maar de zon en de straffe wind vroegen er om.

Ook het glas wat lucht gegeven, het wordt warm nu met een zonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers overgeplant.

En de zaadpeulen van de oleanders zijn eindelijk opengeklapt dus ik heb er enkele in een potje met zand gedaan, en enkele in een zakje ben benieuwd of het iets word. Nog nooit oleander gezaaid.

Ook aardperen in een pot met zand gepropt gaan mee naar de MTFD.

Hier schijn wel het zonnetje maar toch zeer regelmatig een bui tussendoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen gekeken naar de bloeiende vogelmuur en straatgrasjes...als ik ze nu trek komt de halve tuin mee

bleekpotten over de rabarber gezet; magnesium bij de druiven gedaan

watersysteem van de kas schoongemaakt, gereedschap geslepen, nieuwe laarzen gekocht vanwege natte sokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fruitboom verplant. Nog even spannend wat het is, want het is 1 v.d. vele planten/bomen/struiken uit de erfenis van de vorige tuinder. Verder nog wat tuinbonen, erwten, peulen en capucijners voorgezaaid en rucola, spinazie, aziatische mesclun en raapstelen gezaaid,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de kastomaten vespeend , enkele koolsoorten gezaaid, kuipen gekocht voor de te planten blauwe bessen (staan op de onderste foto voor de kas en worden daar ingegraven) maar belangrijker was het nog laat in de middag beschermen van de bloesem van mijn perzikboompje tegen een dreigende vorst in de komende nacht . Er wordt hier in het zuiden een temperatuur van -2°C tot -4°C verwacht. Als dat uitkomt is zoiets funest voor de te vroeg openstaande bloesem die toch al veel geleden heeft van de regen van de laatste dagen. Om nog een beetje kans te hebben op een paar perzikken , bij een 3 jarig boompje moet dat nu kunnen, heb ik het boompje voor de komende nacht maar ingepakt in een plantenhoes.

perzik177261552947496.JPG

 

perzik215101552947497.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste vak gefreesd. Eerst nog wat sla en bloemenzaailingen verplant en uitgedeeld. Voor het eerst sinds vijf jaar ook weer zelf alles gedaan.

Het voorjaar kan beginnen, straks de rest van de pootaardappels er in en dan de asperges opbermen, dat zijn toch de grootste klussen aan het eind van de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...