Ga naar inhoud

Fenologische waarnemingen 2019 en 2020

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De eerste pioen staat te bloeien!

Eh... wacht, Mellie was me nét voor, geloof ik.

48006603067_f0a7a5356c_o.jpg

Nu is dit een wat duister plekje, maar toen ze nog bij m'n ouders stonden stonden ze in nog meer schaduw, maar deden het altijd goed. Pioenroos kan dus toe met een plek waar minder licht komt.

Geplaatst:

Een maand geleden alweer!

Die pioen is al uitgebloeid helaas. Vorig jaar heb ik daar langer van kunnen genieten.

eb861a36dd0ba28a763174f596836e74.jpg

Deze pioen staat op zijn hoogtepunt, maar heeft niet lang meer te gaan. Zeker niet met al die hoosbuien...

Wat ook bijzonder is, is dat mijn blauwe regen pas sinds 1 week bloeit (vorig jaar ook), terwijl die verder overal is uitgebloeid.

Deze foto is van maandag 3 juni. c0ca108d7edc9a983e4d283892f20456.jpg

Geplaatst:

14124e98ea3b806fe75c89c42ae8eee2.jpg

‘Ineens’ weer een zee aan orchidee.

f4409a83653f95a5f86d1028c63d2dda.jpg

De hond heeft weer es maling aan deze tere wonderschoontjes...

1801e6dce89907224367d535e175a644.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Oh je hoeft niet onder de indruk te zijn hoor. Ze komen spontaan op hiero. Is een wilde soort.

( bericht aangepast door moderator : het uitsteken van orchideeën in het wild niet bespreken hier

Geplaatst:

Hai moderator. Het is in onze eigen achtertuin hoor. Onze geit heeft er zeker al 50 tot het bot afgemaaid aan hun kant van het hek, maar wij laten juist speciaal een flink stuk veld volledig onberoerd, zodat ze kunnen groeien. Door ze ook aan anderen te geven, verspreiden we ze juist. Is mijn theorie.

Maar afijn. Ik zal het niet meer zo opschrijven en via pb doen

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat ik op de tuin zie is dat de zwarte luis - bonenluis - verdwenen is. Gisteren zag ik er nog een paar, maar die populatie is héél hard achteruit gehold de laatste paar weken, en nu zie ik niks meer.

Ik heb in het begin even pssj pssj gedaan met een straaltje water, maar ik bedacht me al snel dat ik geen zin en ook geen tijd had voor dat soort dingetjes, dus ze zijn niet door mijn toedoen verdwenen. Terwijl ze eerder in zeer grote getale aanwezig waren.

Meer regen geweest, meer zon nu, een paar tropische dagen; zou dat het zijn?

Geplaatst:

@Charly onder de indruk van jouw achtertuin!

Mijn blauwe regen is aan zijn laatste dagen begonnen.

Ik ben volgens mij altijd later dan de rest van Nederland met een bloeiende wisteria, maar dit jaar wel heel erg laat. 3 juni 2019 stond het pas in bloei.

22 juni begon het verval. Met dit warme weer gaat dat rapper dan anders.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik lees in een noordelijke krant dat het een uitzonderlijk goed pruimenjaar is; de omstandigheden voor bestuiving eerder in het jaar zijn ideaal geweest. Het was mezelf ook al opgevallen; in de buurt op een boerenerf waren zijtakken van een pruimenboom gestut, anders zouden ze door het gewicht van de pruimen afknappen. Toen dacht ik ook al dat ik nog nooit zoveel pruimen aan één boom had gezien.

https://www.lc.nl/friesland/tytsjerksteradiel/De-pruimen-vallen-as-kometen-van-de-bomen-24711420.html

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ontluikende natuur; appelboom Doeke Martens:

DoekeMartens66561567971264.jpg

Dit is vaste prik geworden: het droge voorjaar waarin weinig op gang komt, en dan komt er een reaktie nadat Augustus eindelijk met wat regen op de proppen kwam.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik had zes boerenkoolplantjes. Eentje is overleden, en eentje is klein en zwak gebleven. Die zit barstensvol met luis. De overige vier doen het geweldig en hebben nergens last van. 

Ik weet niet of het zo werkt, maar mijn theorie is dat ik de zieke, beluisde lokplant lekker laat staan om de vier gezonde planten te ontzien. 🙂

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...