Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Saalk86: Goede tip!

Ik heb straks nog even de planten gecontroleerd: afgezien van 10 vliegende luizen die ik makkelijk had doodgedrukt (sommige waren volgens mij al dood) zie ik niets meer. Ik concludeer dat de bestrijding dus effectief is geweest, althans voor nu.

Wel zie ik hier en daar wat bladeren die stress hebben ervaren, alsmede een verkleuring van het blad van een paar millimeter met een beetje beschadiging op sommige plekken. Je moet er overigens echt naar zoeken wil je wat beschadigds vinden. Ook een handvol blaadjes die een beetje beginnen te rollen en te draaien (zoals voorspeld door Oscar), maar verder is dat eigenlijk alles. Ik blijf het in de gaten houden voorlopig.

@oscardevos: Jammer van je spinazie trouwens...

Geplaatst:

Vandaag zag ik dat de bladeren van al mijn tomaten beginnen te krullen, gelukkig geen paniek want heb ze de afgelopen dagen flink lopen dieven. Ook hebben ze nu twee keer voeding gekregen de afgelopen weken en denk dat ze dus meer dan genoeg voeding hebben opgeslagen op dit moment. Dit is ook de eerste keer dat ik mijn tomaten heb staan dieven, dus is het een interessante en leuke ontwikkeling.

IMG012560191558893718.JPG

IMG012646371558893722.JPG

Geplaatst:

@Project

Zie ik mogelijk wat waterstress? Ik zie water onder uit de emmer lopen en de bladeren lijken oedeem te hebben. Bladeren gaan van te veel water ook rollen.

Mooie grote planten trouwens!

Ondertussen heb ik hier toch wat aangetaste bladeren weggehaald. Een foto van een van de ergste:

Tomatenblad27871558971938.JPG

De randjes maakt mij niet veel uit: dat kan makkelijk schade zijn door wat wind. Het gaat mij om het midden en de verkleuringen die ik daar zie. Kunnen wat flinke windvlagen dat ook veroorzaken? Of kijk ik hier - helaas - naar de symptomen van vroege alternaria? Na vorige zomer ben ik extra op mijn hoede en ik wil het graag in de kiem smoren als het weer de kop op steekt.

Luizen zijn er nog steeds: het bestrijdingsmiddel lijkt al uit te werken. Voorlopig verwijder ik ze handmatig, maar het begint een vervelende klus te worden. Spuiten kan pas weer over een paar dagen (slechts drie keer per seizoen en maximaal één maal per week, aldus de handleiding). Misschien dat ik de tussentijd maar even voor het bovenbeschreven mengsel van groene zeep + spiritus ga (natuurlijk ruim aangelengd met water).

Geplaatst:

In een kas ontkom je niet aan chemische middelen (biologisch of niet / biologisch breekt vaak alsnog in twee giftige stoffen af en deze kunnen slecht afbreekbaar zijn), maar in de buitenlucht lossen bladluisproblemen zichzelf op. Spuiten maakt de schade alleen erger, omdat de dieren die bladluizen eten op zijn minst getroffen worden door de snelle achteruitgang van de bladluizen. Wij hebben eigenlijk alleen schade van bladluizen in een kas.

De tomaten gaan goed. Ze wilden niet echt gaan groeien, omdat het lange tijd te koud gebleven is. Verder heb ik ze door ruimtegebrek pas laat opgepot. Inmiddels gaan ze lekker hard en heb ik relatief kleine bloeiende planten. Aan sommige planten hangen al 1-2 tomaatjes, maar nog niks noemenswaardigs.

Geplaatst:
@Juliet:

Is het plots komen opzetten? Wat veranderde er allemaal in dat geval?

De oudste blaadjes werden eerst ietwat geel meen ik. Inmiddels zijn ze wat verder gegroeid en de nieuwe blaadjes lijken er geen last van te hebben, misschien zijn ze toch wat te koud geweest? Zo zien ze er nu met zijn achten uit, de nieuwe blaadjes zijn duidelijk veel groener:

file253821559043775.jpeg

Wat denken jullie dat verstandig is? Ze in de volle grond zetten of nog even in de potgrond in de bakken? De bakken hebben geen afwatering, dus ik moet nu wel echt heel erg op de regen letten omdat de bakken anders vol lopen. Of zou ik ze met mogelijke regen op komst best in de woonkamer in de vensterbank zetten? Een andere overdekte plek in de zon heb ik niet, het fietsenafdakje kijkt uit op het noorden.

Ik heb van de cherrytomaat de grootste dief gestekt, die begint nu wortels te krijgen. Het is het handigste die in de potgrond te zetten toch? Of compost?

Ik heb nog veel te leren, ik ben blij met alles wat ik hier alvast kan lezen

Geplaatst:

@-juliet-

Stonden de plantjes eerst binnen? Zo ja, heb je ze wel laten afharden? Daarbij laat je gedurende een week de planten wennen aan de zon & wind, elke dag een paar uur langer. Als je dat niet doet dan kan je gele bladeren krijgen, zoals bij jou het geval is. De nieuwe bladeren zullen er weinig last van hebben.

De tomatenplantjes kunnen gewoon in de volle grond gezet worden, nachtvorst krijgen we sowieso niet meer.

En de dief van de cherrytomatenplant zou ik gewoon in potgrond zetten.

Geplaatst:

Ik heb ze niet lukraak buiten gezet, maar ik heb geen koele overnachtingsplek voor ze; het is binnen of buiten. Misschien is de overgang dan toch wat te groot geweest. Ik heb ze eerst een paar keer buiten gezet overdag toen het zonnig was en na een paar dagen ook 's nachts buiten gelaten.

Geplaatst:
@Project

Zie ik mogelijk wat waterstress? Ik zie water onder uit de emmer lopen en de bladeren lijken oedeem te hebben. Bladeren gaan van te veel water ook rollen.

Ik denk dat je gelijk hebt, ik heb ze in het begin heel veel water gegeven en zal iets minder scheutig zijn de aankomende tijd. Ik dacht dat het eerst van het dieven kwam. Wellicht ook een combinatie van beide, maar in elk geval bedankt voor de tip want ik wist niet dat dit ook kon gebeuren

Geplaatst:

@Project

Ik zie het hier vandaag weer: vanochtend stonden de planten buiten bij heftige regenval (dat was eigenlijk niet de bedoeling). De blaadjes zijn nu ook weer helemaal opgerold in de topjes. Duidelijk een reactie op de douche die ze kregen.

Geplaatst:
In een kas ontkom je niet aan chemische middelen (biologisch of niet

Sorry maar daar ben ik het dus echt niet mee eens ...

Mss dat je als professioneel tuinier = broodwinning niet zonder kan maar als particulier is het echt wel mogelijk.

Iedereen tuiniert zoals hij het wil.

Als ik echter, spreek nu voor mij persoonlijk, moet spuiten tegen ongedierte en eventueel ook (on)kruiden ed dan stopt het gewoon voor mij.

Mocht ik alleen op die manier groenten en fruit kunnen oogsten dan ging ik ze kopen, veel minder moeite.

Mss factor geluk maar ik heb tot nog toe maar weinig last gehad van luizen ea plagen, de woelmuizen buiten beschouwing gelaten.

Mss is het ook omdat de druk hier heel laag is. Nergens in de buurt (minstens 2 km rondom) wordt hier getuinierd, wel veel groen, weides met koeien ed.

Ja soms slaat de oogst tegen en heb je minder fruit en/of groenten maar ach dat neem ik er graag bij.

Bladluizen houden niet zo van wind dus je kas goed luchten scheelt al veel.

Verder ook gemerkt dat sterke planten meestal wel door 'een aanval' heen groeien.

Dagelijks de planten nakijken en onmiddellijk ingrijpen indien nodig.

Ingrijpen voor mij = klaar water zonder toevoegingen, ik spuit de luizen van de bladeren af of verwijder ze met mijn vingers en een blad dat vol zit gewoon wegnemen. Hou dit een tijd lang vol en het lost zichzelf op.

Verder,

maar is wel off topic

sinds ik een no-dig fan ben en natuurlijk tuinier met veel compost én mulch stel ik vast dat alles gewoon meer in balans is.

Geef bvb ook nooit water, enkel in het begin een beetje ifv aanslaan van jonge plantjes en kiemen van zaden.

Geplaatst:

Ik had ook last van bladluizen, ik ben dan lieveheersbeestjes gaan zoeken maar die waren na 2 dagen alweer weg.

Ze hebben wel een cadeautje achtergelaten.

IMG265656241559143481.JPGIMG267858081559143578.JPGIMG268233571559143591.JPG

Geplaatst:

@TomP

Ben je niet bang voor schimmelinfecties door het regelmatig nat maken van de bladeren? Overigens: hier staan 3 van de 5 planten stevig in de wind (wat overigens niet ideaal is denk ik), en de luizen bleven eraan zitten alsof ze vastgelijmd waren. De bladeren begonnen hier ook al snel te hangen sinds ze zijn komen opdagen, dus bestrijden moet helaas maar via de meest laagdrempelige weg. Alle luizen handmatig verwijderen is ondoenlijk en het regelmatig nat maken van de plant vind ik risicovol.

Ik heb trouwens de tip opgevolgd om voor een 20/20/1000 verdelger te gaan o.b.v. groene zeep / spiritus (in dit geval ethanol, zelfde idee) / en water. Het werkt goed! Wel behandel ik de planten om de paar dagen, om de populaties in toom te houden.

Geplaatst:

Jawel hoor,

zoals reeds gezegd en zoals jullie weten, tomaten en regelmatig benevelen/besproeien/nat maken van de bladeren gaat niet samen.

Tot nog toe echter zo goed als geen last gehad van luizen of ook maar iets anders, aan wat ligt het?

Mijn eerste jaar met de serre had ik wel redelijk wat last (vermoedelijk niet zo erg als bij jou) van bladluizen en toen moest ik kiezen.

De beslissing was vlug genomen, water ... in de serre kwamen toen vanzelf ook heel veel lieveheersbeestjes, de luizen verdwenen op relatief korte tijd, de uitval van planten was beperkt.

Ik ben er echt van overtuigd dat het natuurlijk tuinieren en de no-dig methode helpt.

Er zijn massa's insecten in mijn tuin aanwezig en ik heb hoekjes en stukjes die ik laat verwilderen, de onkruiden ea mogen er ongestoord hun gang gaan.

Ik ban gif (zowel tegen ongedierte als tegen onkruid) al jaren uit mijn tuinen (is nu mijn 3e tuin, hopelijk volgend jaar mijn 4e en ineens ook mijn laatste) en ik merk gewoon dat elk jaar beter wordt.

Elk jaar komen er ook meer vogels op bezoek die in de mulch komen zoeken, scharrelen en eten. Ik probeer ook roofvogels te lokken tegen de woelmuizen maar succes is matig tot nog toe, zal in de nieuwe tuin beter zijn.

En zoals gezegd, factor geluk zal ook wel spelen zeker...

Geplaatst:

Wat denken jullie dat aan de hand is met deze bladeren hieronder.

Ze staan sinds verleden weekend buiten op volle grond. Sommige hebben in de week voorafgaand aan het uitplanten teveel water gehad. Er zijn wat regenbuitje overheen geweest, maar vrij open plek. Blad waait snel droog.

4fEhIdv.jpg

ly0m1Uq.jpg

Ik twijfel of dit een van de planten is die teveel water heeft gehad.

O0Yj3hP.jpg

Geplaatst:

Verbrand denk ik niet teveel aan water.

Groeien ze door, als ze zijn aangeslagen dan kan je eventueel de aangetaste bladeren verwijderen maar gewoon eraan laten is ook geen probleem.

Stonden ze voorheen beschut binnen?

Indien ja dan volgende keer beter/langer afharden. In de schaduw en luwte gedurende meerdere dagen, nooit direct in de volle zon zetten.

Volle zon = 100 à 130.000 lumen

Geplaatst:

@Juliet

Je plantjes zijn nog wel erg pietepeuterig. Zou ik nog even in de bakken houden tot ze wat groter zijn.

Die bakken hebben trouwens plekken waar je ze behoort in te prikken (oid) zodat er wel afwatering is.

Als de plantjes dan verder groeien kun je er steeds een laagje potgrond bijdoen (steeds tot aan de blaadjes) want ik zie dat je de bak maar half vol hebt. De plantjes maken dan extra wortels aan.

Geplaatst: (aangepast)

Op zich staat het er hier wel goed bij, zeker gezien de luizenplaag die nu onder controle is. Ook hebben ze wat windschade gehad denk ik:

Tomaten---week-12-1396661559221221.JPG

En daar is de eerste! Dat is waar het om gaat

Tomaten---week-12-13-eerste-bloem85171559221227.JPG

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Erny: dat heb ik geweten, een vogel heeft een van de drie uitgeplante tomaatjes al eruit gehaald, en een sla-plantje. Ik heb de rest van de plantjes in de bakken laten zitten, dus ik heb nu nog 7 plantje van de gewone tomaat. Ik zal bij de 5 overgebleven tomaten in de bakken wel wat extra grond doen, dat kan inderdaad prima.

Mijn gestekte cherry-dief doe het gelukkig wel erg goed, de grote cherrytomatenplant vind ik iets minder mooi, de onderste bladeren daarvan worden nu ook wat geel. Die stond ook wel heel diep in zijn potje vond ik (echt precies tot aan de onderste stelen) en die komt met zijn onderste bladeren ook echt tegen de grond waardoor die bladeren nu beschadigen.

Ik moet echt even rustig aan doen met mijn tomaatjes. Doordat ik mijn plantjes zo laat pas kon zaaien (koningsdag) loop ik bijna twee maanden achter met mijn tomaatjes en gevoelsmatig wil ik dat inhalen, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Ik moet ze gewoon geduldig de tijd geven om te groeien. Het is gelukkig wel de enige groente waar ik zo laat mee ben, maar mijn omgeving vindt het volgens mij maar stom dat ik een moestuin heb en dat roept bij mij een soort prestatiedrang op

Geplaatst:
mijn omgeving vindt het volgens mij maar stom dat ik een moestuin heb en dat roept bij mij een soort prestatiedrang op

Herkenbaar!

Dat gevoel kon ik helemaal terzijde leggen nadat de omgeving e.e.a. geproefd had uit de tuin, zowel vers als aan mijn gedekte tafel. Kan dit een tip zijn voor jou?

Geplaatst:
mijn omgeving vindt het volgens mij maar stom dat ik een moestuin heb en dat roept bij mij een soort prestatiedrang op

Herkenbaar!

Dat gevoel kon ik helemaal terzijde leggen nadat de omgeving e.e.a. geproefd had uit de tuin, zowel vers als aan mijn gedekte tafel. Kan dit een tip zijn voor jou?

Als mijn groente wat wordt wel natuurlijk, maar nu eerst nog even niet. Al is de postelein al halverwege geloof ik, dat schiet tenminste op Ik moet me gewoon niet zo laten opjagen. Ik heb nu door dat ik het zo voel, dat is al stap 1

Geplaatst: (aangepast)

Joh. Hier heel andere ervaringen. Moestuinieren lijkt hartstikke hip. Als ik bij Amsterdamse collega’s (werk, niet moestuin) ben, vinden ze me juist enorm stoer met al dat spul van eigen tuin. Willen ze allemaal ook (totdat ik ze zaadjes geef en zeg dat ze ook alvast op hun balkon kunnen beginnen, dan komt er ineens voor geen stuiver van de grond )

Enfin. Tomaten!

Ja, in het kader van ‘beter goed gejat’ zaadjes gevraagd (en gekregen) van Joriekes hele vroege tomaat Ida Gold. Deze dan ook al half feb gezaaid. En gisteren ons eerste tomaatje van gegeten. Helemaal niet slecht! Lekker zuurtje. Niet zo zoet. Zeker lekkerder dan gewone supermarkttomaten.

Er komen er nog wat aan gelukkig ook.

b31e7dc2527e6dc57089e41db60bc798.jpg

De plant heeft zichzelf spontaan getopt. En dat is prima. Want ze heeft slechts een opvulfunctie totdat de overige tomaten rijp zijn. (En die gaan gelukkig ook lekker hard ) Ik ga zeker zaad oogsten van haar.

@Goldfish, draagt die van jou ook al?

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hoi Charly. Ida heeft zich bij mij ook spontaan getopt maar loopt behoorlijk achter op de jouwe. De mijne staat nu op een warme beschutte plek in de tuin, maar achteraf had ik haar natuurlijk gewoon in de kas moeten laten... dom dom dom...… want nu moet ik een week of twee extra geduld hebben..

Geplaatst:

Nou het belangrijkste is dat ze het goed doet gelukkig. Fijn! En sterkte met het geduld koesteren.

Zijn boomtomaten trouwens echt tomaten? Als in: van dezelfde familie?

Hoe het ook zij, die fijn gekregen zaailing van de grote variant doet het langzaam maar goed in de kas. De dwergvariant staat inmiddels lekker buiten. Ik moet hem nog wel verpotten. Dat staat voor het weekeinde op de planning!

Zal es foto’s maken.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ha Charly, mijn twee eigen zaailingen van de grote boomtomaat zijn helaas gesloopt door een stel ….. muizen (of toch slakken) in mijn kas. Erg triest want ik was erg nieuwsgierig naar de vruchten, grrr. De plant is verre familie van de tomaat daar het een lid is van de familie van Nachtschadigen. Maar goed dat is een Aubergine bijvoorbeeld ook. https://www.tuinadvies.nl/artikels/tamarillo_of_boomtomaat

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...