Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten teelt topic 2019


Erny

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn tomaten binnen staan op plastic potjes (9/9/10). De grotere zijn nu een centimeter of 40 a 50. Ze zijn helaas nogal wankel en willen scheef groeien naar het licht.

 

Het liefst zou ik ze naar buiten doen. Maar de weersvoorspelling maakt me zenuwachtig. Ik heb geen mogelijkheid om ze buiten af te dekken indien het toch nog koud wordt.

 

Hoe hiermee om te gaan? Ik kan ze wel ergens beschut neerzetten waar ze diffuus licht krijgen en iets meer trek in de lucht zit, maar daar is niet erg veel zonlicht.

 

Meningen/ideeën zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je grote planten in een hoge krat zetten, aanbinden (bamboestokje) en zoveel als mogelijk buiten zetten. Zelfs bij een bewolkte lucht krijgen planten buiten zoveel meer licht als binnen. Ja, verder de weersvoorspellingen goed bijhouden en als het hevig gaat regenen, dan toch maar weer binnen zetten. Tomaten kunnen echt wel een drupje regen hebben hoor. Zelfs in mei hoef je niet bang te zijn voor de ontwikkeling van Phytophtora. Zie onder het aantal Phytophtora besmettingen op 21 mei 2007

 

2019-04-30113348741556616865.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Angelle snoeptomaat liggen van AH, is dit de moeite waard? Ik heb vorige week al mijn F6 Picolo/Honingtomaat gezaaid.

 

Dit is een glanzende en intens rode babypruimtomaat van 15 gram, ideaal als snack. De Angelle is een knapperige tomaat met een uitgebalanceerde, intense smaak, een uitstekend aroma en 10% aan organische suikers. Bovendien kan deze tomaat goed worden bewaard, wat van wezenlijk belang is voor de export.

 

Een varieteit van Syngenta: https://www.syngenta.nl/press-release/glasgroenten/strategische-zet-syngenta-met-snacktomaten-angelle-nebula-en-dulcemiel.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo saalk86

Verleden jaar een slecht seizoen gehad wat tomaten betreft

Ik kweek nu al 13 jaar tomaten en paprika en pepers op de zelfde grond

Wel 3 keer 2 kuub paarde mest op gebracht in de jaren

We kweken hier op zand grond

Nu 60 cm diep gele oergrond woon op een heuvel Arnhem noord

Had een flink aantal van deze 12.5 liter potten gekregen

Waar de tomaten in staan zijn 2 potten heb ik met slijptol zijkanten weg gehaald en 3 cm in elkaar geschoven

Toen Duk tape aan buiten zijde gedaan gaat gegraven potten in gezet zand niet aangedrukt eerst potten gevuld

Toen grond aan gedrukt

Dus zo werden het ongeveer 20 liter potten

normaal kweek ik zon 20 soorten Heilroom tomaten

Dit jaar maar 1 soort vlees tomaat voor mijn experiment

1 gedeelte gevuld met eigen grond 30 procent 70 procent potgrond Intratuin Dcm tomaten voeding korrels 10*

2 volledige eigen grond dcm tomaten korrels 10*

3 volledige potgrond intratuin en dcm tomaten korrels 10*

4 30 procent pot en 40 procent potgrond lidl 30 procent compost gratis via gemeente 10*

tomaten kweken is een grote passie voor me

De groene vingers en de geur van het dieven heerlijk was mijn handen de hele dag niet Hi

de paprika's en de madam sjanet het zelfde experiment maar dan in 12.5 liter pot

Heb alles al in de volle grond staan in mijn zelf gebouwde kas

Heb gezaaid op 6 maart

Plantjes tot eerste echte blaadjes in de grond gezet

Ze zijn nu ongeveer 40 cm hoog doen het erg goed

De meeste plantjes hebben nu al knoppen

Vind het erg snel voor een vleestomaat soort

Bedankt voor je vraag er zullen meer moestuin lief hebbers zijn die zullen denken in potten in een kas

Dat ik ze ingegraven heb is natuurlijk voor de zon worden de potten veel te heet verbranding wortels mogelijk

En veel meer water geven als het boven de grond had gestaan

Ik neem aan dat je vraag is beantwoord

Ja heb op papier staan wat wat is

Ps. was wat vergeten per pot 2 handjes koemest korrels door grond verwerkt

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil van de week mijn eerste tomatenplanten in de kas zetten , nu is mijn bodem in de kas waarschijnlijk heel arm , dus wil ik per plantgaten 10 liter grond weghalen en vervangende grond terugdoen wat adviseren jullie om te gebruiken ? Potgrond , bemeste tuinaarde of iets anders met evt welke aanvulling kali , koemest korrels of zo iets dergelijks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend: ik heb momenteel tomaten in 5 potten staan, waarvan 3 grote (25L ongeveer) en 2 kleine (5-8L, denk ik, om later te verspenen). Het valt op dat de tomaten in de kleinere potten, waar gewone potgrond in zit, aanzienlijk sneller groeier dan de tomaten in de grote potten met specifieke moestuinpotgrond. De laatste was (zeer) geschikt voor groenten als tomaten en verrijkt met vermiculiet en voeding (9/5/3 ).

 

Nu is het wel zo dat ik tegen het eind van april de drie grote potten wel wat nachten heb buiten gelaten wanneer het kon. Misschien vonden ze dat minder leuk dan ik dacht en staat de groei daarom stil. De kleine potten zijn namelijk 's nachts nog altijd binnen geweest (de grote haal ik nu ook naar binnen trouwens, sinds een paar dagen).

 

Gewoon pech? Of hebben de 3 uit de grote potten waarschijnlijk een klap gehad? Ik heb mooi vergelijkingsmateriaal, namelijk er staat één cherry tomaat in een grote pot en één in een kleine pot, maar de cherry in de kleinere pot (die ook nog ruim 1 week later is geplant!!!) doet het veel beter dan de eerder geplante cherry in de grote pot .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil van de week mijn eerste tomatenplanten in de kas zetten , nu is mijn bodem in de kas waarschijnlijk heel arm , dus wil ik per plantgaten 10 liter grond weghalen en vervangende grond terugdoen wat adviseren jullie om te gebruiken ? Potgrond , bemeste tuinaarde of iets anders met evt welke aanvulling kali , koemest korrels of zo iets dergelijks?

 

Ik gebruik bemeste tuinaarde met een handje koemestkorrels. Maar ik ben van de laisser faire

Wellicht dat kenners daar andere ideeen bij hebben.

 

Zelf heb ik mijn tomatenplanten inmiddels zo goed als allemaal of buiten op de patio of in de kas. Nog maar een paar binnen op de vensterbank die ik morgen een plekje wil geven buiten.

 

Ik zou wel de hoogte willen gaan in de kas. Hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gianni die koude nachten hebben je planten misschien een achterstand gegeven, dat lijkt me een plausibele verklaring.

Mijn tomaten staan in de volle grond van de kas sinds twee nachten/ dagen en doen het goed, maar krijgen overmorgen wel een elektrisch kacheltje erbij.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil van de week mijn eerste tomatenplanten in de kas zetten , nu is mijn bodem in de kas waarschijnlijk heel arm , dus wil ik per plantgaten 10 liter grond weghalen en vervangende grond terugdoen wat adviseren jullie om te gebruiken ? Potgrond , bemeste tuinaarde of iets anders met evt welke aanvulling kali , koemest korrels of zo iets dergelijks?

 

Ben zelf een enorme compost-fan maar dat komt ook omdat hier compost ten overvloed is (nog...)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes @ ronnie24!! Hen zelf 20L potten trouwens! Voor een euro ps op marktplaats kunnen kopen!

 

Vandaag héél veel planten verpot!

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

DF683E17-655F-402E-8144-9F16BA957D0952331556828127.jpeg

 

 

Edit: sommige planten zijn niet zo mooi maar ik Jan geen stekjes weg gooien dus zon beetje alles krijgt een kans ...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel raar...

Zoals de foto's tonen, zijn de tomaten van Heinz en tomaten van golden pearl paars en zeer klein. De andere tomaten, tigerella, san marzano, rubin pearl zijn allemaal normaal. Hou zou dit komen? Allemaal op dezelfde manier gezaaid en op dezelfde dag.

Bedankt!

2019050412174692691556965605.jpg

2019050412173565431556965623.jpg

2019050412172931781556965646.jpg

2019050412172368411556965689.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Erny, ik heb half maart de tomaten gezaaid en eind april zijn de planten de kas ingegaan. Ze groeien flink door en vandaag heb ik de Tiny Tim buitengezet in een laagje compost met een stevige hoes erover om ze te beschermen tegen al te veel slecht weer en een schepje tomatenmest om groot en sterk te worden.. De rest mag nog een weekje binnen blijven. Ik heb vorige herfst zaden gekocht op ebay Duitsland. Een groot aantal soorten en het kost bijna niets, want ze worden meestal door hobbytuinders aangeboden. Ik heb er nu een paar donkere soorten bij , honingtomaten en een paar ananastomaten en mijn topper is de Kremser Perle, die prachtige trostomaten geeft met een heerlijke smaak.

 

Ik wens iedereen een goed teeltseizoen toe.

ricusg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik had hier net een paar tomatenplanten die helemaal 'hingen' , over de rand van de pot heen. De grotere examplaren konden slecht tegen de plotselinge aanzienlijke wind en (zeer) felle neerslag. Maar snel alles binnen gezet en de planten 'gestut' met lange, grote satéprikkers . Ik neem aan dat het wel goed komt, maar achteraf bezien had ik ze liever binnen gehouden.

 

Ik neem aan dat er wel meer mensen hier zijn geweest die dit ooit hebben gehad. Kan het fataal zijn? De stam is overigens niet geknakt of zo: het lijkt meer alsof hij meeboog met de sterke wind + neerslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens dit plaatje nog precies een week, dan kunnen de tomaten naar buiten:

201905vr17-0584021557482406.png

 

Vóór die tijd vind ik het nog te koud. Niet dat ze dood zullen gaan, maar groei zal er nauwelijks zijn:

2019051011583762711557482431.jpg

Deze overtolligen staan sinds een kleine drie weken buiten, sinds de MTFD. Wel twee nachtvorst-achtige nachten binnen gehaald.

Binnen zijn ze (zelfde soort, ook op 26-04 gezaaid) bijna 3x zo groot, ze zien er ook veel gezonder uit.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86: Ik had ze al een tijdje terug afgehard, hoewel op nachten kouder dan een graad of 8 de planten toch weer naar binnen gaan. Dat is nu dus in de praktijk ongeveer iedere nacht. Het begin van mei is volgens mij toch ook nogal koud tot nu toe, anders was ik ook later beginnen af te harden

 

De planten lijken goed hersteld. Ik laat de sateprikkers wel nog even staan, maar ik merk dat ik ze weg kan halen zonder dat ze omvallen. Sterke planten, zo blijkt maar weer.

 

Over voeding trouwens: ja, maar niet veel. De zaailingen die nog in kleine potjes staan krijgen om de een à twee weken voeding (op halve kracht). De (aanzienlijk) grotere planten die al in grote potten staan niet, omdat ze zelf al beschikken over een bemeste moestuingrond (9/5/3). Later in het seizoen krijgen ze wel voeding om neusrot te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo weer eens een update

Heb op de zuid oost zijde van mijn eigen bouw kas een nieuwe wand van glas gemaakt

Eerste meter was houten beschutting die verwijderd

Nu hele wand glas

Over de hele lengte 8 meter boven kant kleine raampjes gemaakt

Op de noordwest zijde heb ik een deur en 2 thermopane ramen van 90cm bij 130 die ik open kan zetten

Dit alles heb ik gedaan in verband hitte verleden jaar

En uiteraard voor mijn tomaten plantjes in de kas

adey68.jpg

ik heb gezaaid op 6 maart

Ongeveer half april in de grond gezet in potten

Op de grond rond om de potten een soort worteldoek gelegd aan een kant van de kas

Dit of het verschil uit maakt wat de groei van de planten is

Door de doek word warmte langer vast gehouden en minder onkruid

Ondanks de koude nachten doen plantjes het erg goed

34q5kye.jpg

dit is de zijde van de kas met doek

IMG]http://i65.tinypic.com/258qd76.jpg[/img]

Dit zonder doek

De plantjes zijn nu ongeveer 50 cm hoog

Bijna alle planten hebben knoppen

2lwsm0n.jpg

Dus ik mag niet klagen ondanks koude nachten

Ik verwarm niet in de kas ook niet bij vorst

tot de volgende update

ronnie24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo saalk86

Lees mijn stukje eens op 30 april

Had ik je al uitgelegd waarom potten in de grond

Appelvrouw heb de planten al een tijd in de kas staan in de grond planten zijn nu 60 cm hoog heb ze diep gepland tot het eerste echte blad

Vond de planten er zo goed uit zien

geen paarse stengels van kou

Veel dieven Na mijn mening planten goed aan geslagen ondanks koude nachten

Plantjes zijn prachtig wat kleur betreft

Ondanks dat ze in potten staan geef ik maar een keer in de week water

Ik vond de planten er zo goed uit zien

Dat ik wat eerder als normaal de eerste bladeren weg heb geknipt

Kan de energie in de bovenste gedeelte van de plant gestoken worden

Hier hangt geen theorie aan gebonden

Maar is duidelijk een gevoel van mij dat het geen probleem zal opleveren

Tomaten kweken is op elke grond anders

Zoals ik het hier in het midden van het land doe werkt denk ik niet in Friesland

en in België knippen ze misschien nog eerder

Dit is dus duidelijk geen kennis maar gevoel

Van een stadse in de achtertuin

groet ronnie24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor he uitleg weer ronnie24!!

 

Dacht misschien is er bepaalde reden om ze zo met pot in aarde te zetten (er zijn er meer die t doen), maar bij jou louter als test met grond / aarde in pot dus.

 

Heb afgelopen dagen hier ook gesnoeid in bladeren, sommige hadden enorme bladeren al!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...