UrbanGreenChick Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 (aangepast) Hi, ik ben Simone en 28 jaar. Na maanden dromen en fantaseren hebben mijn vriend en ik de knoop doorgehakt: We gaan een stuk grond kopen in Almere en er een vrijstaand duurzaam nieuwbouwhuis op laten zetten. Het stuk grond zal ongeveer 1200m2 zijn. Perfect dus om een flinke moestuin te starten. Ik heb een passie voor gezond leven en mijn droom is om uiteindelijk zelfvoorzienend te leven in de stad. We gaan dus aan stadslandbouw doen, maar helaas gaan er nog wel een paar jaartjes overheen. We gokken op 2 a 3 jaar voor we echt gaan verhuizen Tot die tijd wonen we in ons appartement met een ruim balkon op het zuiden. Om de smaak alvast te pakken te krijgen heb ik heb zojuist 2 moestuinbakken gekocht van 120cm bij 80cm. De bakken zijn beiden 40cm hoog. Deze komen op zwenkwieltjes te staan op het balkon. Ik ga ze bekleden met worteldoek. Ik ben nu een planning aan het maken wat ik precies wil kweken, wanneer ik ga starten en ben van plan om een dezer dagen alvast de grond te gaan kopen. Dit laatste vind ik een hele opgave. Ik heb ongeveer 750 liter nodig voor deze 2 bakken. Ik wil starten met een laag hydrokorrels. Daarop moet of moestuinmix komen (maar welke? die van MM, intratuin, of een ander merk?) of potgrond gemixt met bodemverbeteraar. Dit laatste is het goedkoopste denk ik en hier gaat mijn voorkeur naar uit. Wellicht dat iemand mij van advies kan voorzien? (Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar lees zoveel verschillende dingen) Wat zijn goede en makkelijk te verkrijgen (met makkelijk bedoel ik de plaatselijke tuincentra) bodemverbeteraars voor mijn moestuinbakken? Of kan ik de bodemverbeteraar ook weglaten? Zo ja, wat zijn de consequenties? Het is in de zomermaanden erg warm op ons balkon, dus ik wil niet dat de plantjes uitdrogen of doodgaan. Ik verwacht de bakken 2 jaar te hebben, dus wil er ook niet al teveel geld aan uit geven. Ik hoop natuurlijk over 3 jaar te zijn begonnen aan de moestuin op ons eigen stuk land. 6 januari 2019 aangepast door Gast Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Welkom Succes met jullie avontuur Let je wel op het draagvermogen wat een balkonnetje kan hebben Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
UrbanGreenChick Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Geplaatst: 3 januari 2019 Dat draagvermogen hebben we uitgezocht en gaat geen probleem zijn. Bedankt Quote
Charly Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Sjonge. Jullie hebben iets om naar uit te kijken! Mbt de vulling van je bakken: alle opties zijn goed. Goedkoopst is denk ik om ergens compost te scoren. Soms kan dat bij de lokale milieustraat voor n prikkie. (Bij ons in t Westen niet helaas, maar in Brabant kan mijn vader het zelfs gratis ophalen.) Veel plezier! Quote wees bevriend met kleine dingen
Patrijs Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Inderdaad, hier ook jaren in een flinke bak getuind met mensen met een beperking op een (gratis ) aanhanger compost van de gemeente. Wil je niet te veel geld uitgeven? Als voorbeeld: bij onze gemeentelijke vereniging huur je al een tuintje van 50 m2 voor 12,50 Euro per jaar. Dat tuint toch wat lekkerder dan een bakje op je balkon. met die beperkte ruimte. Quote De moestuin van Patrijs
petersmit Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Succes in iedergeval! Ieder begin is lastig... maar, zoals met alles, al doende leert men.. Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..
UrbanGreenChick Geplaatst: 3 januari 2019 Auteur Geplaatst: 3 januari 2019 Sjonge. Jullie hebben iets om naar uit te kijken! Mbt de vulling van je bakken: alle opties zijn goed. Goedkoopst is denk ik om ergens compost te scoren. Soms kan dat bij de lokale milieustraat voor n prikkie. (Bij ons in t Westen niet helaas, maar in Brabant kan mijn vader het zelfs gratis ophalen.) Veel plezier! Inderdaad, hier ook jaren in een flinke bak getuind met mensen met een beperking op een (gratis ) aanhanger compost van de gemeente. Wil je niet te veel geld uitgeven? Als voorbeeld: bij onze gemeentelijke vereniging huur je al een tuintje van 50 m2 voor 12,50 Euro per jaar. Dat tuint toch wat lekkerder dan een bakje op je balkon. met die beperkte ruimte. In sommige periodes van het jaar is compost hier in Almere inderdaad gratis te krijgen. Bedankt voor tip. Zo’n volkstuin is super leuk, maar er zitten er geen in de buurt helaas. Ik zie mezelf ook niet elke dag 5km heen en 5km terug fietsen. Vandaar dat ik eerst maar eens ga starten met tuinieren op het balkon. Over een jaartje of 2 kan ik dan over op onze eigen tuin. We hebben gelukkig een ruim balkon. Hij is 7 bij 2,5 meter. Dus 2 bakken van 1,20 bij 0,80 nemen niet heel veel ruimte in beslag. Er is genoeg ruimte over voor onze zithoek, loungebank en bbq. Quote
Peter v/d Breevaart Geplaatst: 3 januari 2019 Geplaatst: 3 januari 2019 Welkom Simone, mooie plannen! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
Jane Doe Geplaatst: 5 januari 2019 Geplaatst: 5 januari 2019 Welkom, wat een zonnige toekomstplannen.Kun je niet in de bakken eerst een stuk snoeiafval doen? En bij de stadwerken compost halen?Hier is dat een heel gedoe en 3 dubbel betalen, dus hebben we een composteermachine bijeen gespaard die zijn kosten weer terug zal verdienen. Quote
UrbanGreenChick Geplaatst: 17 januari 2019 Auteur Geplaatst: 17 januari 2019 Ik heb uiteindelijk bij het tuincentrum moestuinbakmix van pokon gehaald in de aanbieding en deze gebruikt. De eerste groentes heb ik binnen voorgezaaid; peulen, sugar snaps en prei. Ik ben heel benieuwd wanneer ze kiemen. Een bak zit al in elkaar en is gevuld, de 2e bak ga ik dit weekend afmaken en vullen. Quote
Fruitige Esther Geplaatst: 18 januari 2019 Geplaatst: 18 januari 2019 Welkom Wat een mooie tuin kun je daarvan maken! Heel veel succ6 Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)
appelvrouw Geplaatst: 19 januari 2019 Geplaatst: 19 januari 2019 WoW zelfvoorzienend in de stad ik ga je voortgang zeker volgen . Welkom Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.