Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nu al Tuinbonen leggen.


nick86

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag 4 test tuinbonen in de grond gedaan. Aangezien het erg zacht is en tuinbonen wel wat vorst kunnen verdragen. In maart zal ik de rest in de grond doen. Dan zullen we kijken of het zin heeft gehad om ze eerder te planten. Ik weet dat je ze in oktober ook kunt planten en met daarna een extra vroege oogst kunt hebben.

 

Iemand anders ervaring met zo vroeg leggen van van tuinbonen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal wat Rob zegt. Heb het vorig jaar geprobeerd door in oktober al Aquadulce bonen te leggen (die zijn goed vorstgevoelig) en in februari de andere bonensoorten.

De Aquadulce was grotendeels bevroren (dus zo vroeg leggen doe ik niet meer) en wat onbeschadigd was gaf nauwelijks eerder oogst dan de later gelegde bonen. Om de bonenluis voor te zijn, hoef je het ook niet te doen, ook de vroeg gelegde bonenplanten hadden daar last van.

 

Kortom, de bonen leg ik pas in februari en het soort Aquadulce neem ik ook niet meer, want de smaak vind ik niet bijzonder. Al was dat laatste dan weer niet je vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was vorig jaar ook zo'n onderwerp over vroeg gezaaide tuinbonen, vooral met Aquadulce wat dan nog wat vroeger werd gezaaid, met wisselend succes, want Maart werkte niet mee: https://www.moestuinforum.nl/aguadulce-of-gewoon-witkiem-t23714.html.

Het lijkt een modegril, dat vroege tuinbonen zaaien. Er zijn zat groentes die beter tegen vorst kunnen en die eerder in aanmerking zouden komen om vroeg gezaaid te worden, ook omdat ze een seizoen van een half jaar of langer nodig hebben. Tuinbonen redden het wel in 4 maanden, een Nederlands seizoen is altijd ruim voldoende.

Ik denk dat de winters vóór vorige winter goed waren voor herfst- of winterzaai van tuinbonen. Ze kunnen grotendeels bovengronds afsterven om dan weer opnieuw uit te lopen, dus ze geven het niet snel op.

Zelf heb ik het nooit gedaan, tuinbonen zo vroeg, maar er zijn weleens wat bonen op grond gevallen die hebben overwintert als plant. Maar de ideale groeitemperatuur van tuinbonen is iets van 16°C, begin je heel vroeg dan hebben ze een lastig begin. Het duurt iets van een maand voordat ze opkomen als het nog echt koud is, wat warmer en ze zijn in 2 weken boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vorig jaar heb ik 9 maart voor gezaaid.

Zie ook: deze link.

 

Half april de eerste lichting geplant.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals beschreven geeft voortrekken maar een paar dagen vervroeging.

 

De bonen gaan pas groeien met warmte en licht (!), in april.

Kijk ook wat het weer doet, komt er een zachte periode aan dan kan je gokken op vroeger zaaien.

Ook is bepalend waar je tuin is, beschut en in het zuiden kan het wat eerder, hier is het vaak zacht, minder warm en meer wind van zee of uit de polder. Dan gaat het wat langzamer.

 

Vorig jaar was maart nog erg koud, dan geeft voorzaaien onder bescherming een lichte voorsprong en meer succes.

 

Ik zaai voor om vraat van knaagdieren en diefstal door vogels te voorkomen. Plant ze uit als de (gezaaide)boon van het plantje is.

 

Ik zaai ze voor in bakken en zet ze op een beschutte warme plek tegen een zuidmuur, onder glas op de tuin kan ook, maar ik heb dan kans op muizen.

Zorg dat ze koel en licht staan, dan krijg je mooie gedrongen planten.

 

Je hebt dus nog alle tijd.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraag die volgens mij hier wel op aansluit:

 

Ik heb tot de ijsheiligen ruimte in de kas om daar mijn bonen al voor te leggen in P9-potjes, gaat de voorsprong dan al groter zijn dan een week? Na de ijsheiligen wil ik er mijn tomaten in kwijt, maar dat kan toch niet eerder. Ik heb eventueel ook grotere potjes/potten, tot 10L-emmers aan toe als dat beter zou zijn. Ik hoef niet gelijk voor een half jaar te kunnen oogsten, met 2 maaltijden voor 2 personen ben ik voor dit jaar al blij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee was om ze dan 11 mei naar buiten te doen. Dan zijn de ijsheiligen en als er voor de laatste paar nachten geen vorst meer word opgegeven om de tomaten in de kas te zetten.

 

Maar naar ik begrijp kan ik dan beter tot begin maart wachten en ze dan eind april naar buiten doen? Vorig jaar was ik veel te laat en waren mijn tuinbonenplanten vooral een delicatesse voor de luizen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met planten voortrekken, en vooral bij tuinbonen, is het zaak kleine gedrongen planten te krijgen.

Die zijn veel beter tegen het buiten klimaat en de wind opgewassen.

Zaak is om ze bijtijds af te harden.

 

Misschien kan je zo vroeg mogelijk de bonen leggen in de kas en alles open houden als ze wat groter zijn?

 

Zelf heb ik geen ervaring met tuinbonen langer onder glas houden.

Wel met laat gelegde tuinbonen in de volle grond, die groeiden tot in de hemel maar gaven geen bonen.

 

In mijn blog kan je lezen dat ik een aantal maal tuinbonen leg, de eerste lichtingen in bakken, later direct ter plekke.

Dit geeft risicospreiding en een langere oogsttijd.

 

Luis voorkom je door vroeg te zijn, en te toppen. Ook scheelt het als je de mieren geen ruimte geeft om nesten te maken.

De luizen zijn vaak de koeien van de mieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zaaien tuinbonen altijd buiten in maart in geulen maar wel (tot kiem) voorgetrokken in een doos vol met vochtig geel zand. Ik persoonlijk zou ze nooit na half april in de kas houden, naar mijn inzicht krijg je daar geen stevige tuinboonplanten van. En bij mij gaat de eerste (gekochte) tomatenplant half april de kas in.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet vanzelf wel wanneer ze naar buiten willen, en een kas is een te kostbaar bezit om leeg te laten staan.

 

Er zijn veel leuke tussenteelten die er een plaatsje kunnen vinden. Zo zet ik in het voorjaar vaak wat kropjes sla, die dan ook niet hoeven uit te groeien tot volwassen planten, maar als jonge blaadjes gegeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...