Ga naar inhoud

Broedseizoen, wat gaan jullie uitbroeden en hoe?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ow jee... 1 ei was koud. Ik wilde even luisteren of ik al wat kon horen piepen toen moeders was eten. Het ei bleek niet warm... lag wel in het nest, maar kennelijk toch niet goed op gezeten...?
Morgen is het dag 21. Ik ga er nu niets aan doen, maar schrok wel, want elke dag was alles tot nog toe warm.

Vraag me af of dat goed gaat. Nog 1 dag geduld. Vorige x overigens 23 dagen. Dus met een beetje pech 3 dagen.

Geplaatst:

Nope... nog steeds niets.
Vorig jaar was ook op dag 23, dus ik heb hoop voor vandaag. Ook onderbewust veel mee bezig, want ik heb vannacht gedroomd dat er eitjes uit waren gekomen. Niet alleen kuikens die uitkwamen; er zaten 2 eenden bij die er uit zagen als een amrock kuiken, maar dan in eend vorm. En heel eng stukje van de droom met details die ik jullie zal besparen.

Ik ga voor 10 kuikens vandaag. Lijkt me het fijnst

Geplaatst:

Toen ik vanochtend in 6 u naar de kippencam keek en zag dat het nest leeg was, wist ik al genoeg.
Nadat ik de kinderen naar school had gebracht, ben ik naar het nest gegaan. Klaar voor het onvermijdelijke.

Siyah was aan het scharrelen buiten, dat heeft ze al 23 dagen niet gedaan, dus overduidelijk dat ze er klaar mee was. Ik heb de eitjes meegenomen en gekeken of ze überhaupt bevrucht waren. 9 van de 10 wel. Toch een mooie score. Vorig jaar van de 5 broedeieren 3 in elk geval niet -werden binnen 2 dagen uit het nest geknikkerd- en 2 spoorloos verdwenen.

Ik heb een paar eitjes ook daadwerkelijk gepeld om naar het kuiken te kijken. Ze ademden wat en lieten toen het leven. Zo zielig.

Ik ben er heel verdrietig over. Snap er ook helemaal niks van. Heb ik iets fout gedaan?
Waar is het mis gegaan? Waarom is het mis gegaan? En meer van dit soort existentiële vragen die onbeantwoord zullen blijven.

RIP

• Like 1
Geplaatst:

Troost je jij hebt niks fout gedaan, natuurbroed brengt nou eenmaal veel risico met zich. Met een broedmachine kunnen wij als mens nog sturen en zo gecontroleerd broeden. De kunst is zo goed mogelijk instellen en dan zijn werk laten doen. Water bijvullen indien nodig en controleren dat alles goed gaat. Meermaals schouwen naar wens maar niet overdrijven en met 18 dagen in de uitkomstlade leggen. 

Dat alles moet de hen op natuurlijk wijze doen, keren broeden en controleren of er leven is. Anders gooien ze de eieren uit het nest of verlaten het nest zoals bij jou het geval.

natuurbroed doen wij niet, gezien de risico van de fokhen en geen controle je kan niks doen. De kuikens helpen doen wij ook niet, om zo zieke zwakke ongezonde kuiks te voorkomen, moeilijk maar na enige ervaring leer je het een en ander. Die kuiks kunnen we zo en zo niet voor de fok gebruiken, dus die gaan zo en zo de vriezer in. En is de opfok en vetmesten niet waard, dus laten we het liever zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Lief van je @JaneDoe. Voel me wel beter dan vanochtend, maar die stomme twijfel over wat ik verkeerd heb gedaan is er nog steeds. Ik ben bang dat de eieren misschien toch nog langer hadden gemoeten omdat de kuikens die ik uit het ei heb gehaald, wel eventjes leefden.
Nou ja. Ik laat het los. Of probeer het althans.

Kinderen waren verdrietig, maar maar 1 kind moest ook daadwerkelijk huilen. De andere 2 waren heel ok. Ook weer ervaren.

Geplaatst: (aangepast)

Wat jammer @Mellie . Ik leef met je mee.
Ik weet niet wat t meest succesvol is wat betreft succesvol broeden.  Een matige broedmachine en een onbetrouwbare kloek zijn allebei niet handig. Ik heb ook al vaak gelezen over mislukkingen met broedmachines.  

Mijn kloekjes  hebben het dit jaar ook niet goed gedaan. (3 van 10 eitjes). Maar de meeste eitjes waren waarschijnlijk in het begin al mis gegaan omdat er een hoop gerommel was in de legnesten.  
Er was ook nog een dood kuiken in een ei dat  niet is uitgekomen. 

Na 4 keer laten broeden ben ik er achter gekomen dat het heel belangrijk is dat een broedse kip met rust moet worden gelaten. Als ze na een paar dagen broedsheid niet gromt tegen de andere die er een ei bij willen leggen is het denk ik beter om haar af te zonderen. 
Volgende keer ga ik daar beter op letten.

Zelf ben ik nog steeds fan van natuurbroed omdat het zo prachtig en makkelijk is een om een kloek met kuikens op te laten groeien. Maar met een kloek die niet heel betrouwbaar is het wel een goed idee om een broedmachientje kopen /achter de hand te hebben om  de eieren in te doen als het te lang duurt en je hoort wel kuikens piepen.  

Als je een paar eieren laat liggen kun je de kuikens die uitkomen er snachts gewoon weer bij stoppen. En als de kloek het nest verlaat kun je zelf altijd nog een kuikenhok met warmte regelen, als er kuikens uitkomen en zelf de grote kloek spelen.  

De 2 kloekjes met 2 van de drie kuikentjes , vandaag 11 dagen oud: 

2D4CAABC-1D2F-46FD-A517-E9ECE44E65AC.jpeg

aangepast door Trea
Fotobijschrift
  • Like 1

Mellie de hen heeft haar natuurlijk beslissing moeten nemen, niet langer te broeden. Hennen voelen het aan, of een ei bevrucht is en een kuiken levensvatbaar is. Anders gooien ze dat ei er uit of stoppen met broeden. Het uitkomen is een zware uitdaging voor de kuiks, kost veel energie en kracht. Daarbei moeten ze zich op tijd gedraaid hebben en het eigeel goed opgenomen hebben. De vochtigheid moet kloppen om de schaal "poreus" genoeg te maken, zodat het kuiken met zijn tandje die alleen voor het uitkomen daar is kan open pikken en dan rondom los pikken. Zodat die dan doormiddel van strekken en duwen kan uitkomen. 

In een machine kunnen we dit gecontroleerd beīnvloeden, maar dan nog moeten de kuiks al dat zware werk zelf doen.

moet er trouwens nog aan toevoegen, dat natuurlijk broeden extra risico naast de voorheen genoemde geeft. De rassen die wij hebben zijn te zwaar en de kans dat een of meer eieren sneuvelen is aanzienlijk groot.

Kop op Mellie, weet het blijft piep maar twijfel niet aan jezelf of je hen.

Trea dat zijn wijze woorden, natuurlijk zijn er slechte broedmachines en mensen die verkeerd instellen. Tijdig en genoeg draaien bij half automaat? Vocht op tijd bijvullen? Deur onnodig openen en met lock down? Op tijd in uitleglade gelegd? Vocht niet te hoog ingesteld? Kuiks niet te vroeg uit de machine?

wij hebben volautomaten, slaglatten man ms en ventilator van hemel. Jaren naar toe gespaars, begonnen met ms gebruikt. Verkocht en zo naar de gebruikte nieuwere modellen gespaard. Ze kosten wat maar behouden hun waarden en de kunst is goed instellen en dan met rust laten. Moet er wel bij zeggen dat wij via profi aanwijzing van de topfokkers van deze rassen broeden. Controleer dagelijks meermaals, maar zo lang er geen storing is doen de machines trouw hun werk.

aangepast door Jane Doe
  • Like 2
Geplaatst:

Je bent van harte welkom hier wat jonge hennen te komen halen.

Mei is nog een goede maand voor broeden, later kan ook maar niet meer met groete zware rassen. Die gaan het niet meer redden kwa tijd zich goed te ontwikkelen voor de winter, met 2 jaar pas volgroeid en achterstand halen ze niet meer in.

Geplaatst:

Hahaha voor een broedmachine en kips halen over de grens, nou mooi gebruik van maken zou ik zeggen. Hoeveel hennen willen jullie grinnik.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

En @Mellie heb je nog een uitstapje gemaakt naar De? Of al bedacht wat je dit broedseizoen nog wil proberen? 

Voor natuurbroed is het broedseizoen tot eind juni. En ik had ook ooit kuikens (kriel) van juli. Dat kan ook nog. Onze kippen hoeven niet te kunnen leven met wat de natuur ze biedt. Als ze maar goed volgroeid zijn als t weer gaat vriezen. 

Geplaatst:

Nope niet naar Duitsland. Geen zin in quarantaine
Zijn vandaag in Groningen en we gaan hier 4 amrock kuikens ophalen. Ze zijn 12 weken oud. Dus toch kuikens dit jaar, al zijn ze dan wat forser dan zo’n miniding uit een ei.
Ze zijn gelukkig wel handtam, omdat hun zoontje er veel mee speelt, dus dat is mooi. Bij ons wordt er immers ook met kipjes gespeeld zal wel een foto van ze plaatsen als we ze hebben!

• Like 2
Geplaatst:

Jaaaa ze zijn zo mooi!

e552e6de36417e4ab7966c9ddb0b013b.jpg

Toch nog best klein! Het zijn er 5 geworden omdat er anders 1 zusje overbleef met 7 haantjes. De 10-jarige die ze fokt, vindt ze heel lief, maar hij had er nu te veel. Liep de hele tijd met een kip op de arm! Dat was de moeder van deze. Zó grappig!

Kan daar erg blij van worden, dan de kipjes ook van een fijne plek komen. En dan hopen dat alles goed gaat met iedereen. De nieuwelingen zitten apart. Mogen morgen uit het nachthok om met een afrastering kennis te maken met de bestaande toom van 4.

• Like 5
Geplaatst:

Quarantaine is niet nodig, alleen test en volgens mij. Maar ik ben al tinden niet in nl geweest, mis bepaalde boodschapjes.

Gefeliciteerd  met je nieuwe kips, wat wil je met nog maar 5 weekjes kuiks rond 10 a 12 kun je van jonge kips spreken.

Geplaatst:

Het zijn bjoeties, Mel!
En dat zijn dan dus de krieltjes toch?
Zien er echt identiek uit als de grote, als je er geen vergelijkingsmateriaal naast hebt zeg maar
Ik heb even bij-gelezen. Wat jammer dat zelf uitbroeden niet lekker ging.
Hier waren we ook aan t broeden. Met een prachtige machine die we van Joriek hebben gehad. Eerste poging 3 uitgekomen kuikens (van de 10 bevruchte eieren) Was er toch trots op!
Helaas wel 2 haantjes van de drie.
Tweede ronde uitbroeden gaf helaas maar 1 die het probeerde, maar het niet gered heeft. Dus ik snap de frustratie. :(
Als je gaat googelen op hoe uitbroeden in de broedmachine kom je veeeeel verschillende tips tegen.
Afijn. Ik ga het komende winter, met veel verve, weer proberen. Dan komt het vast goed!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Het zijn bjoeties, Mel!
En dat zijn dan dus de krieltjes toch?
Zien er echt identiek uit als de grote, als je er geen vergelijkingsmateriaal naast hebt zeg maar

Grinnik ze zijn ook precies hetzelfde, maar gelukkig wel kleiner! De moeder is net zo groot als onze zijdehoenders, maar dan minder pluis.
Ah wat tof, je eigen broedmachine! Goed geoefend en dat wordt dan komende winter dus een boel nieuwe kuikens erbij. Heel leuk! Als ze zo klein en pluizig zijn, is het smelteffect wel ietsje groter merk ik. Maar ben hier echt heel heel heel blij mee!

@Mellie Mooi dat t gelukt is om zulke mooi kipjes te kopen! Veel plezier er mee! 

Dit jaar was voor meer mensen toch wel een pechjaar. Ik had er ook maar 3 uit 10 en ik denk nu ook minstens 1 haantje te hebben. De kammetjes laten zich nu een beetje zien. 

@Charly waarom wachten tot de winter. Dat zou voor mij nog lastiger zijn dan om nu eieren in te leggen. Omdat winter kuikens pas naar buiten kunnen als t warm wordt in het voorjaar. En ik geen verwarmde schuur of garage heb. 

Ik vermoed een haantje en een hennetje op deze foto’s. 

2ED69908-25D5-4274-8A3A-81E243D1A03F.jpeg

C62C4129-4D37-4B82-8074-7E72D181D893.jpeg

aangepast door Trea
Foto’s
  • Like 1
Geplaatst:
12 uren geleden, Jane Doe zei:

Quarantaine is niet nodig, alleen test en volgens mij. Maar ik ben al tinden niet in nl geweest, mis bepaalde boodschapjes.

Gefeliciteerd  met je nieuwe kips, wat wil je met nog maar 5 weekjes kuiks rond 10 a 12 kun je van jonge kips spreken.

Het was gister weer ouderwets druk in outlet center Roermond (hoorde ik van kennis die daar woont). Dus ik denk dat t wel meevalt met die quarantaine. Mogelijk houden de Duitsers zich totaal niet aan de richtlijnen. Of het kan ook nog dat de regels per deelstaat erg verschillen? 

Geplaatst:

Ja kleine pluisjes zijn altijd leuker. Helemaal eens mellie!
Maar ze zijn wel erg mooi. En het fijne van dit ras is dus dat je vanaf dag 1 dus al kunt zien of je een haantje of hennetje hebt. Mocht je er ooit zelf nog meer willen gaan broeden. Oh ja. En ze worden niet broeds. Althans de onze niet. Das ook wel heel jottem!

Ah en Trea, we wachten tot volgend seizoen met uitbroeden, omdat we van plan zijn veel korte fietsvakanties te maken de komende tijd. Met een tentje eropuit enzo. De buurman kan dan prima wat voer bij de kipjes gooien, maar om hem ook te vragen de broedmachine in t oog te houden.... Vandaar de overweging. Maar we gaan het nog even bekijken hoor. Als het zulk pestweer blijft gaan we toch niet op pad en knal ik er wellicht toch nog wat eitjes in!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...