Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Paddestoelen kweken op houtsnippers Bed/bak (ritme van de natuur)

Waaslander

Recommended Posts

Wil je paddenstoelen kweken op het ritme van de natuur houtstammen kommen hier geregeld voor . Maar heb je het dikke hout niet maar het fijne wel of wil je het fijne hout ook gebruiken voor paddenstoelen is hier erg weinig te vinden .

Ik moet binnenkort hout hakselen (els wilg) . Vermoed in totaal gehakseld op zijn minst 2m². Daarom het idee proberen blauwe oesterzwammen op te kweken naast ook op een stam . Buiten https://www.homegreen.nl/paddenstoelen-kweken-op-bedden/ vind ik eigenlijk weinig.

Door orientatie van de tuin geen plaats waar een bed kan aangelegd worden . Wel mogelijk om een verhoogde bak te maken onder afdak . Daarom dacht ik in de richting van omderkant van ibc container (of kleiner alternatief ) daar poten onder te zetten en daar padestoelen in te kweken . omdat bak verhoogt is ook minder last van slakken die paddenstoelen ook mogen ? Vermoed dat bed en bak het dichts bij elkaar aansluiten .

-Deuvels zijn besteld en geleverd . Ook deze in stam geënt .

- voor de bak ook gisteren van de deuvels op beukensnippers en kippengraan gezet op een kleine 20°c .

- Nog een deel over in frigo .

Waarom dat deel over is omdat ik eigenlijk twijfel of dat broed wel de methode is, en hoe het eigenlijk dan wel het beste is ?

- Ik vraag me af het broed moet op een bepaalt moment geent worden op het eigenlijk materiaal . Tot dat het buiten 20°c is gemiddeld zal wel nog enkele maanden duren . En broed enten op houtsnippers buiten in koudere omstandigheden ga dit niet zorgen dat deze beginnen te pinnen in plaats volledig materiaal te doorgroeien .

Optie zijn ?

- deuvels enten in koudere omgeving maar hebben beperkte houdbaarheid in frigo dus vermoed ook buiten in hakselhout ?

- Nu broed kweken binnen en dan enten buiten,maar bij enten komen ze in koudere omstandigheden zet dit niet aan tot vruchtzetting ipv coloniseren van volledige massa .

- Binnen broed kweken in kleinere bak als deze volgroeit is deze buiten plaatsen ,gaat over tot vruchtzetting een ronde of zo oogsten vermoed dat door het warmer worden buiten deze ga stoppen te produceren deze dan enten op de grotere buitenbak. Maar is het dan niet te laat voor goede oogst in het najaar.

Wat raden jullie aan ?

Wie heeft er ervaring met het kweken van paddenstoelen op houtsnippers zonder deze te verpaatsen om zo warmer/kouder te zetten .

• 3 months later...
  • 3 years later...

Ik heb houtsnippers geënt met oesterzwam broed , deze broed had ik van het kweken op koffiedik , ik had ongeveer een 10 liter emmer vol broed deze heb ik gemengd met gehakselde houtsnippers en verse koffiedik ik heb om de houtsnippers van pallethout een omkisting gemaakt eronder karton , bovenop heb ik vliesdoek liggen onder t vliesdoek nog een kartonplaatje deze houd de boel vochtig eens in de week doe ik er een halve gieter water over de broed is duidelijk aan t groeien en vormt 1 grootte witte massa inmiddels komen er kleine oesterzwammen opzetten in vrij grootte hoeveelheden

De bak staat in de schaduw in de moestuin

Edited by Marcel moestuin
  • Like 1

@Marcel moestuinIk denk dat ik jouw voorbeeld maar eens moet volgen. Ik heb thuis altijd oesterzwammen op koffiedik en dat gaat prima, maar op hout wil ik ook wel eens proberen. Heb je vers gehakselt hout gebruikt of al wat ouder materiaal?

Ik heb in het verleden geprobeerd om Stropharia op een beukenhout bed in de moestuin te kweken maar dat werd niks.

Edited by woldistel

Ik heb verse houtsnippers gebruikt om te voorkomen dat er al andere schimmels domineren , ook zitten in verse houtsnippers nog stoffen die bescherming bieden tegen schimmels ( ook dus voor oesterzwam broed) daarom dat ik het mix met koffiedik zodat ze ondertussen iets hebben om op te groeien tot deze stoffen afgebroken zijn. ( ook zijn ze koffiedik al gewend dus dat leek me wel een veilige keuze) 

• Like 1