appelvrouw Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Binnen enkele dagen beginnen de komkommers in mijn kas "in te storten". Twee van de komkommers hebben iets waarvan ik denk dat het mozaiekvirus is, en de andere twee, die aan de andere kant van de deur staan hebben volgens mij meeldauwvlekken ( tweede foto). Er zitten nog zat kleine en grotere komkommertjes in. Ik ben dus bang dat de paprika`s en tomaten besmet worden... Wat te doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Oei... De bladeren van mijn komkommer zien er ook zo uit als op de onderste foto. Ik heb die bladeren weggeknipt en in de groenbak gedaan. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Ja wel meeldauw, ik zou aangetaste bladeren zsm verwijderen even kijken elke dag, denk zeker wel dat dat heel besmettelijk is.je kan ook spuiten maar meestal moet je dat al preventief gebruikt hebben wil het goed werken. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Ik heb dit al enkele weken. en heb alles laten staan. tot nog toe van tomaat & komkommers nog steeds goede vruchten. Haal wel zo veel mogelijk besmet blad weg. In de tomaten nog niks te zien (maar die staan aan de de andere kant van de kas er dus niet direct naast). Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Bij beide zou ik het zekere voor het onzekere nemen, er uit rossen die zooi! Bij mozaiekvirus smaken de vruchten bovendien bitter, dus daar heb je sowieso niks aan. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 27, 2011 Author Share Posted July 27, 2011 Bij beide zou ik het zekere voor het onzekere nemen, er uit rossen die zooi! Bij mozaiekvirus smaken de vruchten bovendien bitter, dus daar heb je sowieso niks aan. Ja dat is het afwijkende..bittere vruchten heb ik (nog niet). Ik wacht nog even met "eruit rossen".. Ik vroeg me ook nog iets anders af, ik was van de week in een grote bio-kas waar een ziekte heerste..kan ik dat zomaar meegenomen hebben? In mijn haar b.v.? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 mozaiek virus schijnt erg besmettelijk te zijn, straks zit alles in de kas onder, alhoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat het dat is, maar het lijkt er wel op. De komkommers die er nu aanhangen stammen nog uit de pre-mozaiektijd dus missch. daarom niet bitter, hou het maar goed in de gaten! Of je het uit die kas hebt meegenomen? Klinkt aannemelijk, net even gezocht maar kan nergens vinden of dat mogelijk is? Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted July 27, 2011 Share Posted July 27, 2011 Als je elke dag blad checkt en indien nodig weghaald valt het mischien mee, zou ik gewoon proberen,meestal zie ik meeldauw bij komkommer alleen onderaan en niet in de groeitop.En vooral luchten mischien iets minder water dat het wat droger in je kas wordt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 27, 2011 Author Share Posted July 27, 2011 Als je elke dag blad checkt en indien nodig weghaald valt het mischien mee, zou ik gewoon proberen,meestal zie ik meeldauw bij komkommer alleen onderaan en niet in de groeitop.En vooral luchten mischien iets minder water dat het wat droger in je kas wordt. Dank Hans en Koert, ja luchten doe ik eigenlijk dag en nacht, de kas gaat niet dicht. En ik zal niet meer wateren...dat deed ik toch al weinig..Ik ga morgen nog even meer studeren op de vlekken en proberen uit te vinden wat het is. Het is in ieder geval zo dat twee van de komkommers het niet hebben..dat eventuele mozaïek, die hebben "alleen" meeldauw. Zodra ik daar de eerste tekenen zie is het rossen geblazen.En dan ga ik een ga ik een kampvuurtje maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Ik heb inderdaad meeldauw (denk ik) zit alleen onderin. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2011 Author Share Posted August 6, 2011 Ondertussen heb ik de twee zieke snackkomkommerplanten geruimd. Of het mozaïekvirus erin zat of niet weet ik niet, de komkommers zijn niet bitter geworden. Het is volgens mij zeker dat het komt door het vochtige weer en het feit dat de kas lekt. De tomaten zijn niet aangetast geraakt en geven goed en mooie vruchten. Volgend jaar komen er platen op de kas.De andere drie komkommers hebben zeker meeldauw..de Mexicaanse komkommer is het minst aangetast, dan de Alexander komkommer, en het ergst de gewone kaskomkommer...die moet even zijn best doen, anders gaat hij er als volgende uit Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ik vroeg me ook nog iets anders af, ik was van de week in een grote bio-kas waar een ziekte heerste..kan ik dat zomaar meegenomen hebben? In mijn haar b.v.? Dat kan zeer zeker, bij mij komt echt niemand in mijn serre's of tussen mijn andere groenten, zeker de aardappelen.Dit jaar stond er ene tussen mijn patatten naar Colorado kevers te zoeken, heb die eruit gejaagd, of anders de riek in zijn patatjes De serre's staan mede onder de gaaskooi en die is afgesloten met een deur en een hangslot, en er verdwijnen geen tomaten-paprika-komkommer-meloen-aardbeien enz meer Vorig jaar liep iedereen mijn serre's in en uit ook die van andere, resultaat de ene ziekte na de andere. Nu nog alles frisgroen en niks van ziektes te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Wel raar dat je een bio kas binnenmag zonder voorzorgsmaatregelen?Wegwerp overal-muts-schoenovertrek. Bij Erwin kwam ik de vermeerderingskas niet in hoor, kijken door het glas zoals in de kraamkliniek naar de couveusebaby's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2011 Author Share Posted August 6, 2011 Wel raar dat je een bio kas binnenmag zonder voorzorgsmaatregelen?Wegwerp overal-muts-schoenovertrek. Bij Erwin kwam ik de vermeerderingskas niet in hoor, kijken door het glas zoals in de kraamkliniek naar de couveusebaby's Ja Bors, dit was een open dag, en de kassen stonden wagenwijd open..voordat ik het wist liep ik tussen grijsgepluisde komkommers.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Rare gasten die Fransozen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 6, 2011 Author Share Posted August 6, 2011 Rare gasten die Fransozen Ik had het er zelf bij willen zetten haha, dacht zal me inhouden, per slot van rekening ben ik hier gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Hee, Ik heb een soortgelijke vraag, hoop dat je het niet erg vindt dat ik hem niet jouw topic post . Eén van mijn courgetteplanten heeft meeldauw, ik heb de aangetaste bladeren er vandaag afgeknipt. Nu staat die plant vlak naast mijn aardbeienveld. Is het risico dat mijn aardbeien besmet worden groot? Dat zo ik heel vervelend vinden, want ze moeten nog drie jaar produceren... Als iemand nu zegt dat het risico heel groot is, dan trek ik liever die hele courgetteplant eruit, hij heeft het toch al niet zo goed gedaan dit jaar (de vruchten rotten steeds weg als ze nog heel klein zijn). Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 Hier staat het antwoord.http://www.kweduivenvoorden.nl/modules/content/index.php?id=19 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts